Överföringsvagn som krantralla i Västervik (Järnvägs- och Museiföreningar)

av BD, Monday, January 07, 2008, 08:56 (5925 dagar sedan)

[image]

[image]

I Västervik pågår byggandet av en krantralleöverdel med delar från en skrotad motortralla. Överdelen fästs sedan på en överföringsvagn vilket gör att vagnen lätt kan återställas till överföringsvagn.
Fästandet av överdelen sker med långa skruvar på liknande sätt som kranar fästs på lastbilsunderreden.
Fler bilder på krantrallan

Överföringsvagn som krantralla i Västervik

av Daniel Niklasson ⌂, Monday, January 07, 2008, 20:18 (5925 dagar sedan) @ BD

Projektet med kranvagnen fortskrider och målsättningen är att den ska stå färdig till våren. Kranen ska då kunna bära grip men även ett buskröjningsaggregat. Kranen ska kunna köras med radiostyrning så att man kan stå på säkert avstånd när man manövrerar den.

Anledningen till att lösningen med en plattform monterad på en överföringsvagn är vald är att vara oberoende av vagn och inte heller behöva förstöra en vagn. Behöver man göra åtgärder på vagnen kan man enkelt flytta över plattformen till en annan vagn.

Mer info finns även på vår hemsida.

Daniel TJF

Överföringsvagn som krantralla i Västervik

av Göran Engström, Monday, January 07, 2008, 21:47 (5925 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Trevligt med ett bra och genomtänkt koncept som både tillfredställer ett behov samtidigt som överföringsvagnen inte förlorar sin tidigare funktion. Något att ta efter för fler 891-föreningar? Emotser framtida rapporter om erfarenheterna av konstruktionen.

Göran

Överföringsvagn som krantralla i Västervik

av Daniel Niklasson, Monday, January 07, 2008, 22:08 (5925 dagar sedan) @ Göran Engström

Jo, det känns som om det kommer att bli både genomtänkt och bra. Projektgruppen har varit kreativ och jobbat systematiskt och funderat mycket på funktion och vad som behövs. Det enda som är negativt är kostnaden, vi behöver jaga ihop ytterligare ca 50 000 kr för att ro projektet i hamn och vi är på god väg att lyckas med det. Många inser behovet med utrustningen eftersom både arbetet kan förenklas samtidigt som upplevelsen och kvalitén av smalspårsresan avsevärt kan förbättras. Som det är idag med buskar långt upp på banan som omöjligen kan hanteras manuellt är det inte det som vi vill erbjuda våra besökare.

Snyggare överföringsvagn än den som finns under kranen får man förresten leta efter...

Överföringsvagn som krantralla i Västervik

av Ante Svensson, Tuesday, January 08, 2008, 00:41 (5925 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Vad ligger totalkostnaden för fordonet på?
Ante

Överföringsvagn som krantralla i Västervik

av Anders Henriksson @, Tuesday, January 08, 2008, 16:40 (5924 dagar sedan) @ Ante Svensson

Ja Ante det är svårt att säga slutpriset på den för vi har kvar att göra fästet till pumparna och all slangdragning samt motorkopplingnarna, vi byte ventilpaket på den till det radiostyrda/manuellkörda i helgen och just nu så byggs flakdelen klart vidare så kommer vi göra inspektionsluckor i durken för bromsen och för styrventilen samt avstägningen av bromsen.
AGJs kranvagn ser fin ut men för att köra buskröjning så är timmerkran inte att föredra samt våran kran lyfter 5,4ton så vi har valt ett mindre flak på överföringsvagnen och ett motorpaket som orkar med alla funktioner som vi vill ha, och så sitter kranen monterad mellan boggierna och inte över eller utanför boggierna.
Pumpfästet kommer om ca två veckor till Västervik för montering sen är det dax för motorn mm så vist hinner vi snön släper i Smålandskogarna.

Projektledaren i Vk
Anders Henriksson

Överföringsvagn som krantralla i Västervik

av Anders Hellgren ⌂ @, Tuesday, January 08, 2008, 21:37 (5924 dagar sedan) @ Anders Henriksson

Som gammal kranvagns byggare blir man lite nyfiken. Under årens lopp har andras lösningar varit spännande att jämföra med. När jag tidigare var i Verkebäck fanns den här kranvagnen. Vad har hänt med den nu?
[image]

På ULJ byggde vi vår kranvagn i början av 90- talet på en tre-axligt NKlJ vagn. Vi satte på en Jonsered timmerkran. Tanker var från början även använda den för buskröjning, men vi kom aldrig dit då fick tag i en självgående buskröjare.

[image]


[image]

Under årens lopp har det blivit en del skador på stödbenen men inget allvarligt. Nu senast blev det en "ny" motor. Skulle jag bygga kranvagnen idag skulle jag sätta kranen så långt ut i ändan av vagnen för att kunna utnytta flaket på tillkopplad vagn maximalt. Vi har bara haft en liten motor och det har fungerat bra. När vi byggde vår kranvagn fick vi nöja oss med "billiga" delar, men det har fungerat bra och den har haft många drifttimmar under årens lopp.
/Anders

Överföringsvagn som krantralla i Västervik

av Daniel Niklasson, Tuesday, January 08, 2008, 22:56 (5924 dagar sedan) @ Anders Hellgren

Den kranvagnen som tidigare fanns hos TJF tillhörde ursprungligen VHVJ och var därefter inlånad från SmAB. Den kom ursprungligen från NKlJ och har en äldre dieselmotor med vipparmar och är byggd på en överföringsvagn. Kranen är en äldre skogskran. Den har gjort många timmar och är utmärkt att t.ex. plocka sliprar med.

Som Anders tidigare skrev är det egentligen slyröjningen i kombination med kranen som gör att vi behöver en kraftigare motor för att få tillräcklig kraft och en kran som är lämplig att bära ett röjaggregat. Vi vill också få en utrustning som är någorlunda modern och säker att använda vid röjning.