Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964 (Bana)

av Björn Malmer, Falkenberg, Saturday, November 21, 2009, 20:58 (5494 dagar sedan)

Den som idag färdas med bil genom Göteborg kör kanske där Västkust- och Boråsbanorna en gång har gått, medan tågen sedan den 1 juli 1968 går genom den ca 2 km långa Gårdatunneln.

Nedanstående bilder är tagna år 1964 och visar delar av den gamla sträckningen.


[image]

Fotot på Du 220 med godståg är taget från Willinsbron. Det var ungefär här som den svåra Gubberoolyckan inträffade den 17 september 1940, då ett persontåg från Göteborg till Borås kolliderade med ett från söder kommande persontåg.
Landshövdingehusen på bildens högra sida låg vid Kobbarnas väg och byggdes i mitten av 1930-talet. De revs redan 1966-67 då järnvägstunneln byggdes och järnvägen fick lämna plats för en sexfilig motortrafikled. Gatan till vänster om spåren, där vi ser cyklisten, är Norra Kustbanegatan. Loket i bakgrunden är Öc 400.

[image]

Du 378 med St 41 på väg genom stadsdelen Gårda. I bakgrunden Willinsbron. Alla hus hitom bron revs för att lämna plats för trafikleden.

[image]

Z65 535 med lokalgodståg på väg genom Gårda. Gatan i bakgrunden är Södra Kustbanegatan. Denna gata är idag helt utplånad.

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Rolf Johansson, Saturday, November 21, 2009, 21:39 (5494 dagar sedan) @ Björn Malmer

Som alltid utomordentligt trevliga bilder av enastående kvalitet! Det är bara att tacka och buga.

Rolf J

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Kent Lillfors @, Ale, Saturday, November 21, 2009, 22:00 (5494 dagar sedan) @ Björn Malmer

Björn!
Man blir bara så :-) :-) :-) , när man tar del av dina bilder.
Någon föreslog i en annan tråd att du skulle ge ut en "bilderbok"!
Varför inte :-)

Tåg faaan !

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Hans O, Saturday, November 21, 2009, 22:21 (5494 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

Du 378 med St 41 på väg genom stadsdelen Gårda. I bakgrunden Willinsbron. Alla >hus hitom bron revs för att lämna plats för trafikleden.


jag bugar för bilden, har undrar om någon hade en bild på "mitt" lok någonstans.

[image]

Lite återstår från ljuva tider

Mvh Hans O

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Micke Carlsson., Saturday, November 21, 2009, 22:31 (5494 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

Fantastiskt fina bilder, som alltid. Stort tack!

Vagn nummer två på bilden, vad kan det vara? Fönsterhöjden verkar inte helt statsbanemässig. Jag börjar tänka på "skandalvagnen" men den är det väl inte. Men nåt lurt är det! Har någon en lösning?

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av m.svenson, Saturday, November 21, 2009, 22:37 (5494 dagar sedan) @ Björn Malmer

Härliga bilder som vanlig! D 220 ser ut att komma från Göteborg C men det kommer sig säker av att Öc-loket med elrevisionståget utför arbeten på godstågsviadukten som vore den normala tågvägen för godståget. MVH Martin.

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Michael Erhardsson, Saturday, November 21, 2009, 23:06 (5494 dagar sedan) @ Björn Malmer

Mycket trevligt och intressant, det är också med stor glädje och entusiasm som jag öppnar dina inlägg och kollar dina spännande repotage från 1960-talet ....

MVH
Michael

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Svempa, Sunday, November 22, 2009, 00:18 (5493 dagar sedan) @ Björn Malmer

På mitten bilden Vagn nr 2 Vad är det ?

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Björn Malmer, Sunday, November 22, 2009, 11:29 (5493 dagar sedan) @ Svempa

På mitten bilden Vagn nr 2 Vad är det ?

Tack alla ni som uppskattar mina bilder!

Då jag inte är så säker på vagnar har jag konsulterat Bengt Spade, som meddelar att vagn nr 2 är en ABo6b och den tillverkades av Gothaer Waggonfabrik AG i Gotha för OKB.
Mvh Björn

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Micke Carlsson., Sunday, November 22, 2009, 13:12 (5493 dagar sedan) @ Björn Malmer

Aha, såklart en OKB! Tack!

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av henric, Wednesday, May 05, 2010, 15:06 (5329 dagar sedan) @ Björn Malmer

Går det att få se bilderna?

Tack på förhand.

Den som idag färdas med bil genom Göteborg kör kanske där Västkust- och Boråsbanorna en gång har gått, medan tågen sedan den 1 juli 1968 går genom den ca 2 km långa Gårdatunneln.

Nedanstående bilder är tagna år 1964 och visar delar av den gamla sträckningen.


[image]

Fotot på Du 220 med godståg är taget från Willinsbron. Det var ungefär här som den svåra Gubberoolyckan inträffade den 17 september 1940, då ett persontåg från Göteborg till Borås kolliderade med ett från söder kommande persontåg.
Landshövdingehusen på bildens högra sida låg vid Kobbarnas väg och byggdes i mitten av 1930-talet. De revs redan 1966-67 då järnvägstunneln byggdes och järnvägen fick lämna plats för en sexfilig motortrafikled. Gatan till vänster om spåren, där vi ser cyklisten, är Norra Kustbanegatan. Loket i bakgrunden är Öc 400.

[image]

Du 378 med St 41 på väg genom stadsdelen Gårda. I bakgrunden Willinsbron. Alla hus hitom bron revs för att lämna plats för trafikleden.

[image]

Z65 535 med lokalgodståg på väg genom Gårda. Gatan i bakgrunden är Södra Kustbanegatan. Denna gata är idag helt utplånad.

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av henric, Wednesday, May 05, 2010, 17:20 (5329 dagar sedan) @ Björn Malmer

Hur kan se bilderna?

Mvh Henric

Den som idag färdas med bil genom Göteborg kör kanske där Västkust- och Boråsbanorna en gång har gått, medan tågen sedan den 1 juli 1968 går genom den ca 2 km långa Gårdatunneln.

Nedanstående bilder är tagna år 1964 och visar delar av den gamla sträckningen.


[image]

Fotot på Du 220 med godståg är taget från Willinsbron. Det var ungefär här som den svåra Gubberoolyckan inträffade den 17 september 1940, då ett persontåg från Göteborg till Borås kolliderade med ett från söder kommande persontåg.
Landshövdingehusen på bildens högra sida låg vid Kobbarnas väg och byggdes i mitten av 1930-talet. De revs redan 1966-67 då järnvägstunneln byggdes och järnvägen fick lämna plats för en sexfilig motortrafikled. Gatan till vänster om spåren, där vi ser cyklisten, är Norra Kustbanegatan. Loket i bakgrunden är Öc 400.

[image]

Du 378 med St 41 på väg genom stadsdelen Gårda. I bakgrunden Willinsbron. Alla hus hitom bron revs för att lämna plats för trafikleden.

[image]

Z65 535 med lokalgodståg på väg genom Gårda. Gatan i bakgrunden är Södra Kustbanegatan. Denna gata är idag helt utplånad.

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Björn Malmer, Wednesday, May 05, 2010, 17:28 (5329 dagar sedan) @ henric

Hur kan se bilderna?

Mvh Henric

Kan du inte se bilderna? Jag förstår i så fall inte varför. Själv ser jag bilderna i båda inläggen som du gjort idag.
Mvh Björn M.

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Henric, Thursday, May 06, 2010, 09:06 (5328 dagar sedan) @ Björn Malmer

Hej, jag kunde se bilderna senare igår från en annan dator. Förresten,hur anslöt den gamla järnvägen till centralstationen? Gick den okså bakom skansen lejonet?

Mvh Henric

Den som idag färdas med bil genom Göteborg kör kanske där Västkust- och Boråsbanorna en gång har gått, medan tågen sedan den 1 juli 1968 går genom den ca 2 km långa Gårdatunneln.

Nedanstående bilder är tagna år 1964 och visar delar av den gamla sträckningen.


[image]

Fotot på Du 220 med godståg är taget från Willinsbron. Det var ungefär här som den svåra Gubberoolyckan inträffade den 17 september 1940, då ett persontåg från Göteborg till Borås kolliderade med ett från söder kommande persontåg.
Landshövdingehusen på bildens högra sida låg vid Kobbarnas väg och byggdes i mitten av 1930-talet. De revs redan 1966-67 då järnvägstunneln byggdes och järnvägen fick lämna plats för en sexfilig motortrafikled. Gatan till vänster om spåren, där vi ser cyklisten, är Norra Kustbanegatan. Loket i bakgrunden är Öc 400.

[image]

Du 378 med St 41 på väg genom stadsdelen Gårda. I bakgrunden Willinsbron. Alla hus hitom bron revs för att lämna plats för trafikleden.

[image]

Z65 535 med lokalgodståg på väg genom Gårda. Gatan i bakgrunden är Södra Kustbanegatan. Denna gata är idag helt utplånad.

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Marianne Palmunger Hanson @, Göteborg, Wednesday, November 03, 2010, 00:37 (5147 dagar sedan) @ Henric

Eftersom det 1964 var vänstertrafik, så var tåget på väg norrut eller kanske bara till Centralstationen. Byggnaden till höger är Gårda Missionskyrka som senare brann ner.
M.v.h. Marianne (Brusewitzgatan).

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av henric, Wednesday, August 04, 2010, 16:00 (5238 dagar sedan) @ Björn Malmer

Vart gick dessa tåg ?Är snälltåget på väg söderut på västkustbanan?

Henric

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Björn Malmer, Falkenberg, Wednesday, August 04, 2010, 18:02 (5238 dagar sedan) @ henric

Vart gick dessa tåg ?Är snälltåget på väg söderut på västkustbanan?

Henric

Godståget med Du 220 är på väg söderut på Västkustbanan. Även St 41 med Du 378 är på väg söderut. Jag har ingen tidtabell från år 1964, men i kommunickan från år 1969 heter tåget S 611. Detta tåg lämnade Oslo kl 8.00 och nådde Hälsingborg F kl 16.11. Ankomsttiden till Köpenhamn var kl 17.50. På 1960-talet stavade man Helsingborg med "ä".
Mvh Björn M.

Järnvägen genom Gårda, Göteborg år 1964

av Henric, Wednesday, August 04, 2010, 22:07 (5238 dagar sedan) @ Björn Malmer

Tack för informationen. Intressant att vet hursnälltågen så ut på sextitalet.