1067-repris (Bana)

av Mats örnberg @, Älmeboda, Friday, March 28, 2008, 18:39 (5845 dagar sedan)

[image]

Ålshult, den gamla Märstavagnen får agera dragare.
Man rev från Ryd och norr ut till Vislanda,så man ville väl inte låsa in en Z4t på den utfasade delen, utan dom behövdes till vutarna Karlshamn-Ryd.
Masse

1067-repris

av AndersArbring, Friday, March 28, 2008, 21:28 (5845 dagar sedan) @ Mats örnberg

Det är märkligt att inte en enda Ybo4 blev sparad åt eftervärlden.
Antar att det var så länge sen att rälsbussar inte hade nusealt värde?

1067-repris - "Fyror"

av Kurt Möller, Saturday, March 29, 2008, 11:12 (5844 dagar sedan) @ AndersArbring

Det är märkligt att inte en enda Ybo4 blev sparad åt eftervärlden.
Antar att det var så länge sen att rälsbussar inte hade musealt värde?

I princip så, tyvärr, ja. Betr. Hildingar hade dock en del åtgärder vidtagits, faktiskt, som tur var.

Jag minns hur det var på tidiga 70-talet, då vi SRJ-älskare började bygga upp det som skulle bli ULJ några år senare. SJ ville fortfarande ha (beräknat) netto-skrotvärde för varenda pryttel man släppte = stenhårda prioriteringar. Först efter 1972, då Sth Läns landsting tagit över Roslagsbanans södra delar, började vi tänka i termer av att KANSKE skaffa oss lite rbs /= "Femmor"/ oxå... Men där var ju skillnaden den, att Femmorna gått i intensiv trafik på Uppsala i många år o befordrat kanske en miljon passagerare - vi ansåg oss alltså ha ett visst moraliskt/historiskt ansvar för att dessa minnen inte skulle få utplånas. Åsså var dom ju bevisligen händigare än ångtåg (bara man hade en basorg. som klarade av att sköta dom)... Även om ångan alltid var "viktigast".

Jaja - avvägningar, avvägningar. I det blå. Och ur.

Jag har fortfarande J-LIGT svårt att smälta att vi släppte en utmärkt Z4p till skrot bara för att vi inte orkade krafsa ihop tio tusingar. Var det -77? 407:an? När vi var i stort sett bankrutta?

1067-repris - "Fyror"

av sääf, Saturday, March 29, 2008, 12:33 (5844 dagar sedan) @ Kurt Möller

När den sista Ybo4t hade tjänstgjort som personalvagn vid upprivningen av linjen Karlshamn- Vislanda (norra delen) fanns ju planer på spara den. Det fanns mig veterligen ingen förening som ville eller kunde ta hand om den då. Då i och med att den var framme vid gravens kant i Vislanda så var det lätt beslut för SJ att skrota den.

1067-repris - "Fyror"

av Rg, Saturday, March 29, 2008, 12:45 (5844 dagar sedan) @ sääf

Det är nog gamla 586 du tänker på som några tappra unga själar försökte spara och därför stog uppställd vid Karlshamn en längre tid. Tyvärr fick de unga tappra ingen support någonstans ifrån och blev tvungna att ge upp idén! 585 kördes direkt in på skroten Vislanda efter avslutat rivningsvärv och skrotades där. Man kanske kan fundera över varför man inte tog en Y5T istället för rivningståget och svaret måste väl vara att man eventuellt tänkt sig ett fortsatt liv för dessa kanske försålda.

En Y4T i dagens läge eventuellt omaxlad till 891 hade ju givetvis varit en läckerbit på vilken bana som helst!

Rg

1067-repris - "Fyror"

av sääf., Saturday, March 29, 2008, 13:08 (5844 dagar sedan) @ Rg

Detta om Hildingarna Yb05p Har du rätt i.Det pratades om försäljning men SJ begärde ett sånt hutlöst pris att de tilltänkta köparna backade ur, samtliga. Jag minns inte vilka länder som var spekulanter. Man hörde mycket om det här då för jag bodde i Blekinge. Är det någon som minns hur det var.

1067-repris - "Fyror"/"Femmor" - ?

av Kurt Möller, Tuesday, April 01, 2008, 14:27 (5841 dagar sedan) @ Rg

En Y4T i dagens läge eventuellt omaxlad till 891 hade ju givetvis varit en läckerbit på vilken bana som helst!

Verkligen! Jaja, man får inte allt...

Hade Fyrorna samma grundtyp av "pendelboggier" som Femmorna?