Skånska vägskydd: Lokstallsvägen i Sjöbo (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 29, 2009, 18:50 (5254 dagar sedan)

[image]

I november 1957 togs dessa bilder, och antagligen var svängbomsanläggningen helt nyuppsatt. Kryssmärkensstolpen, kryssmärkeslyktan och V-signalen ger ett modernt intryck. I tidtabellsböcker del A från 1950, 1955 och 1957 finns vägövergången inte omnämnd, så antagligen är det en ny väg eller en tidigare oskyddad korsning som fått förstärkt skydd.

[image]

Här syns vad som verkar vara kontakter för att indikera svängbommens stängda resp öppna läge. Kontakterna var väl kopplade till V-signalen

[image]

I en sammanställning från tredje signalsektionen över läget den 1 janauri 1958 [dnr 166/57] anges att korsningen bevakas av vägvakt, och att indragning av den manuella bevakningen skulle ge en årlig besparing på 16 tkr. Vid de flesta andra vägvaktsbevakade övergångar på banan skulle en indragning ge en årsbesparing på endast 7 - 10 tusen kronor. Detta indikerar kanske att vägvakten vid Lokstallsvägen inte var anställd som vägvakt utan som t ex banarbetare. I många fall måste SJ sätta in banarbetare för vägbevakning eftersom det inte gick att rekrytera vägvakter (som ju hade oförmånliga löne- och arbetstidsvillkor). I möjligaste mån användes partiellt arbetsföra banarbetare (på den tiden benämnda "invalider" ) för vägbevakning, och då innebar en automatisering eller övergång till på avstånd manövrerade fällbommar en besparing endast om invaliden gick i pension eller kunde ta över annan lämplig arbetsuppgift.

Tidtabellsboken del A 1959 anger att övergången har fällbommar och att infartssignalen är beroende av bommarna. Jämfört med 1957 har den ändringen skett att infartssignalen endast kan visa två sken eller vingar (tidigare en eller två), men att infarten å andra sidan är förreglad. Antagligen har väl stationen fått en ny signalsäkerhetsanläggning, troligen med centrallås och ljussignaler, och samtidigt har man passat på att ersätta svängbommarna med fällbommar och dra in vägvakten

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Lokstallsvägen i Sjöbo

av Patrik E, Sunday, November 29, 2009, 23:26 (5254 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Har inte detta varit i samband med Harlösa-Kävlingebanans upprivning? Denna gick väl parallellt med MSJ här innan den vek av åt nordväst.(?)

Skånska vägskydd: Lokstallsvägen i Sjöbo

av Anders Sandgren, Monday, November 30, 2009, 10:14 (5254 dagar sedan) @ Patrik E

Var det dåtidens namn på den väg som gick bakom LKSJ's lokstall och som syns på en del kartor? LKSJ vek av tidigare och hade en egen och mer komplex korsning ett kvarter längre bort där banan går diagonalt genom en fyrvägskorsning.
Denna korsning skulle däremot kunnat varit en del av lokstallet och skötts därifrån den (om det är den jag tror låg den nära stallet).
När LKSJ llades ner kan den bemanningen ha upphört och övergången fick därigenom göras om till detta utförande.
Eller är jag helt fel ute?

Skånska vägskydd: Lokstallsvägen i Sjöbo

av HP @, Monday, November 30, 2009, 08:28 (5254 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hej!
Gunnar, jag tittar på varje inlägg med mycket stort intresse. Vilka härliga miljöbilder från 50-talet. Även om jag inte hejar på varje inlägg så ska du ha en stor eloge för arbetet du lägger ned att tillgängliggöra denna info! Stort tack! Nu väntar jag bara på bilder från områdena runt Jönköping...

Mvh Henrik Reuterdahl

Skånska vägskydd: Lokstallsvägen i Sjöbo

av Tommy Texius @, Ingelstad, Monday, November 30, 2009, 10:40 (5253 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Instämmer med föregående talare, ett stort tack för de instressanta bilderna! Kul att återse t ex Ljungen mellan Veberöd och Sjöbo, där jag ofta satt i "kuren" tillsammans med min far då han ibland ersatte ordinarie vägvakt. Nu väntar jag bara på bilder från Fylan, mellan Högestad och Tomelilla på samma linje, där min mormor var vägvakt och min morfar banvakt.

Tommy

Skånska vägskydd: Lokstallsvägen i Sjöbo

av 53 Wadsten, Wednesday, November 30, 2016, 17:22 (2696 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Fram till 1965-66 fast rött sken mot landsvägen/gatan, därefter blinkande rött.
"Dödskallarna" för vägfordonen hade vit blink längst ned för fri passage, två röda blink högst upp för "stopp".

Skånska vägskydd: Lokstallsvägen i Sjöbo

av Kurt G Möller, Wednesday, November 30, 2016, 18:07 (2696 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Fram till 1965-66 fast rött sken mot landsvägen/gatan, därefter blinkande rött.
"Dödskallarna" för vägfordonen hade vit blink längst ned för fri passage, två röda blink högst upp för "stopp".

Understundom fortfarande fast rött sken - ett exempel är fortfarande vägkorsningen "Sjukhusvägen" nära dagens infart till smalspåret på ÖSLJ bangård i Mariefred! I dag den ena av våra två fällbomsanläggningar...

Eller är vi unika med detta, just nu, här i Mfd???

Skånska vägskydd: Lokstallsvägen i Sjöbo

av Niklas Adell, Wednesday, November 30, 2016, 21:40 (2696 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Wadstena - Fogelsta Järnvägs korsning med gamla riksväg 50 i Vadstena har väl också och fortfarande fast rött sken?!

Niklas Adell