Vad är det här för skydd? (Fordon: vagnar)

av Jöran Johansson, Monday, December 07, 2009, 14:59 (5225 dagar sedan)

På bilder av Folebyggda vagnar som ska skeppas till fastlandet kan man se sådana här tingestar på vagnstaken, två per vagn i diagonalt motsatta hörn. Jag har avfärdat tanken på att det skulle vara till för själva lyftet ombord på fartyg, och fastnat för att det är något slags skydd. Men vad är det som behöver skyddas?

[image]

/Jöran

Vad är det här för skydd?

av Thomas Tell, Monday, December 07, 2009, 16:25 (5225 dagar sedan) @ Jöran Johansson

På bilder av Folebyggda vagnar som ska skeppas till fastlandet kan man se sådana här tingestar på vagnstaken, två per vagn i diagonalt motsatta hörn. Jag har avfärdat tanken på att det skulle vara till för själva lyftet ombord på fartyg, och fastnat för att det är något slags skydd. Men vad är det som behöver skyddas?

[image]

/Jöran

Jag tror de här vagnarna kan vara några av SRJ Co 500-502 eller BCo 503-504. Vagnarna levererades från Fole 1906. Co-vagn i förgrunden BCo bakom.
SRJ hade sådana här konstiga vetilationsanordningar även på Djursholmssläp.
/tell

Vad är det här för skydd?

av Jöran Johansson, Monday, December 07, 2009, 18:13 (5225 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jaha! Så då var det inte något provisoriskt arrangemang. Det var intressant. Jag har sett samma "huv" på leveransfotot 1907 av MÖJ C 1009 från Fole.

Det kan stämma att det här är leveransen till SRJ. På fartyget/pråmen ser man en Co och en BCo, ytterligare två boggipersonvagnar och en förmodat tvåaxlig personvagn. Dessutom ska man till att lasta en mackapär som liknar en motorvagn, men ändå inte. Dessutom gjorde Fole inga motorvagnar såvitt jag vet. Vad kan det vara för något?

[image]

Vad är det här för skydd?

av Kjell Friberg, Monday, December 07, 2009, 19:00 (5225 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Mackapären är sannolikt SRJ B0 43. Denna såg ut som fordonet på den bifogade bilden när jag fann den utanför vagnhallen i Ösby 1973.

Vad är det här för skydd?

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, December 07, 2009, 19:40 (5225 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Yes. Jfr RB 100 År sidorna 30 och 73...

Vagn 43 var en av fyra som lev. två år senare än de första tre av typen. Intressant är, att dessa fyra dels hade 2 sittpl. mindre än föregångarna, dels var tio cm längre samt 1,8 ton tyngre än dessa. Vagn 43 är en av dem som i dag väntar i Faringe på revision... Då vagnen i framtiden tas i bruk igen kommer den sannolikt att vara landets enda med "walk over-säten".

Just denna vagntyp var dom äldsta av DjB släpvagnar som var kvar i trafik på 1950-talet - en vanlig beståndsdel av "tågen i gatan"! Enligt 1959 års vagnförteckning var dom i princip tjänstedugliga men krävde "särskilt medgivande av ti eller miö" för att få tas i bruk. Alla spår av den gamla ventilationen var då borttagna - men jag tror att dessa "pucklar" ännu syns på ngt halvgammalt foto (30-40-tal?)

Vad är det här för skydd?

av Jöran Johansson, Monday, December 07, 2009, 20:05 (5225 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Tack för de uppgifterna. Jag hade just letat mig fram till s. 73 och antagit att det var på det sättet, men skönt att få det bekräftat.

Vad är det här för skydd? "Walk over-säten" redan i trafik

av Leif B, Monday, December 07, 2009, 21:26 (5225 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Yes. Jfr RB 100 År sidorna 30 och 73...

Vagn 43 var en av fyra som lev. två år senare än de första tre av typen. Intressant är, att dessa fyra dels hade 2 sittpl. mindre än föregångarna, dels var tio cm längre samt 1,8 ton tyngre än dessa. Vagn 43 är en av dem som i dag väntar i Faringe på revision... Då vagnen i framtiden tas i bruk igen kommer den sannolikt att vara landets enda med "walk over-säten".

Jag antar att du med "walk-over-säten" menar sådana där man fäller ryggstöden framåt eller bakåt vid ändstationen, så att alla resenärer kan åka framlänges. Den finns i alla fall en spårvagn med sådana säten i trafik.

/Leif

Vad är det här för skydd? "Walk over-säten" redan i trafik

av Lars T. Stenson, Tuesday, December 08, 2009, 11:07 (5224 dagar sedan) @ Leif B

Sådana säten fanns "långt fram i tiden" i vagnar på Holmenkollbanan i Oslo, men det var kanske ingen direkt nyhet.

Lars

Vad är det här för skydd? "Walk over-säten" redan i trafik

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Wednesday, December 09, 2009, 16:21 (5223 dagar sedan) @ Leif B

Vad jag minns så gick dessa vagnar på Mölndalslinjen. Inredningen hade en mörkare färgton än de andra vagnarna,som hade gulvitfernissade långbänkar,där man satt med ryggen åt vagnssidorna.Lustigt att se en vagn med Mölndalslinjen nr 8, och den rödgröna skylten men med destinationen Hosjö istället för Mölndal.:-) Sune

Vad är det här för skydd? Mölndalsvagnar

av Leif B, Sunday, December 13, 2009, 09:28 (5219 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vad jag minns så gick dessa vagnar på Mölndalslinjen. Inredningen hade en mörkare färgton än de andra vagnarna,som hade gulvitfernissade långbänkar,där man satt med ryggen åt vagnssidorna.Lustigt att se en vagn med Mölndalslinjen nr 8, och den rödgröna skylten men med destinationen Hosjö istället för Mölndal.:-) Sune

Jo, jag tror att de kallades "Mölndalsvagnar". Det var en liten serie, bara 11 vagnar, som byggdes under en tid då det överhuvudtaget byggdes mycket få nya spårvagnar i landet. (Däremot byggdes många av första generationens vagnar om, med större plattformar, kraftigare truckar och starkare motorer.)

Skyltningen är den kompromiss som görs i Malmköping - originalskyltning på långskylten (svårt att se på bilden) och vart vagnen är på väg på vändskylten.

/Leif

SRJ Coö 37 & 38

av Anders Ljung, Wednesday, December 09, 2009, 17:29 (5223 dagar sedan) @ Leif B

Yes. Jfr RB 100 År sidorna 30 och 73...

Vagn 43 var en av fyra som lev. två år senare än de första tre av typen. Intressant är, att dessa fyra dels hade 2 sittpl. mindre än föregångarna, dels var tio cm längre samt 1,8 ton tyngre än dessa. Vagn 43 är en av dem som i dag väntar i Faringe på revision... Då vagnen i framtiden tas i bruk igen kommer den sannolikt att vara landets enda med "walk over-säten".


Jag antar att du med "walk-over-säten" menar sådana där man fäller ryggstöden framåt eller bakåt vid ändstationen, så att alla resenärer kan åka framlänges. Den finns i alla fall en spårvagn med sådana säten i trafik.

/Leif

Jag kanske är ute och cyklar men ska inte Djursholmssommarvagnarna som f.n. byggs upp i Faringe får walk-over säten?

Vad är det här för skydd?

av Jöran Johansson, Tuesday, December 08, 2009, 11:16 (5224 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

En anställd vid Fole M.V. har efterlämnat en liten berättelse om sin tid vid verkstaden. Han skriver så här om leveransen:

"Vi levererade sålunda till Djursholmsbanan 9 st boggievagnar, alla lastade på en pråm kallad ’Lump-Lena’. Vagnarna monterades av oss vid Rimbobanans verkstad i Stocksund. Dessa vagnar hade ett amerikanskt ventilations- och upp-värmningssystem, det s.k. Philadelphiasystemet."

Någon som vet vad Philadelphiasystemet innebar?

Vad är det här för skydd?

av Jörgen Bergfors, Wednesday, December 09, 2009, 15:42 (5223 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Puckeln syns även på leveransfotot av SRJ Co 40.

Vad är det här för skydd?

av Jörgen Bergfors, Wednesday, December 09, 2009, 15:46 (5223 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

SRJ 39 - 41 tillverkades för övrigt av Södertelje Verkstäder, så puckeln kan alltså inte haft med båttransporten att göra.

Vad är det här för skydd?

av Leif B, Sunday, December 13, 2009, 09:34 (5219 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

SRJ 39 - 41 tillverkades för övrigt av Södertelje Verkstäder, så puckeln kan alltså inte haft med båttransporten att göra.

Jag tror inte heller att skyddet har med båttransporten att göra, men är det verkligen uteslutet att vagn 39 - 41 gick med båt Södertälje - Stocksund? Om SJ var dyrare.

/Leif