Söker bilder på godsvagn standard G (Fordon: vagnar)

av Lasse M, Monday, March 31, 2008, 22:02 (5866 dagar sedan)

Jag är i behov av att se hur övergångsbryggan är monterad på litt G med brädvägg och halv bromsplattform. Skulle vara toppen om någon/några har bilder att visa här.

Det behöver absolut inte vara närbilder, bara man kan se gaveln så att man får en uppfattning om övergångsbryggans placering.

Söker bilder på godsvagn standard G

av Tomas Jansson, Tuesday, April 01, 2008, 01:00 (5866 dagar sedan) @ Lasse M

Jag råkade ha precis en sån, döm om min förvåning. Tagen hos BJs för ett par år sedan. Hoppas det var vad du menade bara...

[IMG]http://i95.photobucket.com/albums/l127/tomasjansson/IMG_1895.jpg[/IMG]

Mvh/Tomas J

Söker bilder på godsvagn standard G

av Lasse M, Tuesday, April 01, 2008, 01:10 (5866 dagar sedan) @ Tomas Jansson

Jag råkade ha precis en sån, döm om min förvåning. Tagen hos BJs för ett par år sedan. Hoppas det var vad du menade bara...

[IMG]http://i95.photobucket.com/albums/l127/tomasjansson/IMG_1895.jpg[/IMG]

Mvh/Tomas J

Perfekt, kan ju inte bli en mer klockren bild. Stort tack för hjälpen.

Söker bilder på godsvagn standard G

av Bertil Bengtsson, Tuesday, April 01, 2008, 10:10 (5866 dagar sedan) @ Lasse M

Observera dock, att bilden visar en inte fullt ut "standard G". Vagnen på bilden har gaveldörr, så den har blivit ombyggd för tidningstransport eller för cykeltransport - eller nånting. Standard-G hade inte gaveldörr och den höga bromsplattformen var, bortsett från stegarna på båda sidor, lika bred som vagnen.
Berra

Söker bilder på godsvagn standard G

av Kurt Möller, Tuesday, April 01, 2008, 12:17 (5866 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Observera dock, att bilden visar en inte fullt ut "standard G". Vagnen på bilden har gaveldörr, så den har blivit ombyggd för tidningstransport eller för cykeltransport - eller nånting. Standard-G hade inte gaveldörr ...

Just det jag undrade över, ja. Men var det inte snarare för militärens skull dom fick gaveldörrar? Obs att vagnen även har gångbrygga = möjlighet att gå mellan v. under tågets gång...

??

Söker bilder på godsvagn standard G

av Tomas Jansson, Tuesday, April 01, 2008, 21:38 (5865 dagar sedan) @ Kurt Möller

Intressant! Fick dessa vagnar någon form av underlittera (antingen som märkt på vagnen, eller bara i "papprena" (motsvarande som på blindhjulen (?) för Ds/Dg-loken))? Före UIC alltså...

Vissa vagnar vet jag hade märkning på dörrarna "För Cykeltransport" eller så. Tidningsvagnarna hade väl annan litt, eller...?

När vi ändå är inne på det, anger något av "bls-u" detta?

/Tomas J