japanska ånglok (Fordon: lok)
Har skrivit ett inlägg med 2 bilder på Japanska Ånglok i Postvagnen som kanske intresserar folk här.
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/835470.htm
/Mats J
av Mats J, Monday, January 07, 2008, 21:21 (5925 dagar sedan)
Har skrivit ett inlägg med 2 bilder på Japanska Ånglok i Postvagnen som kanske intresserar folk här.
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/835470.htm
/Mats J
av BD, Monday, January 07, 2008, 22:19 (5925 dagar sedan) @ Mats J
När är loktypen tillverkad?
Japanerna spårade om en hel del japanska smalspårslok till normalspår för användning i Kina under den japanska ockupationen.
Kanske denna loktyp fanns i ett normalspårigt utförande?
I närheten av Japan,på Sachalin, använde ryssarna efter kriget lok,typ S160 med spårvidd 1524 mm, tillverkade under kriget i USA. Enär banorna på Sachalin hade spårvidden 1067 mm ändrades de bredspåriga loken till smalspåriga.
Ombyggnaden lär ha utförts i Ulan Ude.
av Mats J, Tuesday, January 08, 2008, 06:02 (5924 dagar sedan) @ BD
Aha där ser man intressant.
Dessvärre så vet jag inte så mycket mer var i princip ingenting på Engelska i det museet.
/Mats J
av Jan Söderlund , Wednesday, January 09, 2008, 16:04 (5923 dagar sedan) @ Mats J
Enl en del uppgifter så levererade Baldwin USA 20 st 2-8-2 lok till Imperiet Japans järnvägar 1897. De gavs namnet Mikado för att hedra tradionella titeln av Emporern av Japan:-D . Hjulställningen och benämningen blev senare mycket vanlig världen över./ Jan S
av Bertil Bengtsson, Friday, January 11, 2008, 15:22 (5921 dagar sedan) @ BD
Det är JNR:s typ D51, tillverkad mellan 1936 och 1944 i 1115 exemplar.
För 25 år sedan byggde jag en stilig plastmodell i skala 0 av ett sådant, byggsatsen inköpt hos Wentzels.
Dessvärre blev modellen ett "skiljsmässooffer", den finns inte kvar.
Berra
av Mats J, Friday, January 11, 2008, 18:46 (5921 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
Det är JNR:s typ D51, tillverkad mellan 1936 och 1944 i 1115 exemplar.
För 25 år sedan byggde jag en stilig plastmodell i skala 0 av ett sådant, byggsatsen inköpt hos Wentzels.
Aha där ser man har du några specifikationer över det loket?
/Mats J
av Kurt Möller, Friday, January 11, 2008, 19:35 (5921 dagar sedan) @ Mats J
Jag antecknar lite data i kväll (ur World Railways 1951) o skriver in här i morron... Ngn annan får gärna bidra m lite mumsiga D51-bilder så länge - rätt flotta små lok, egentligen!!
av Mats J, Saturday, January 12, 2008, 00:09 (5921 dagar sedan) @ Kurt Möller
Förutom de som fanns med i mitt original meddelande så är det väl dessa som jag har som är vettiga de är på samma individ.
Fanns något till på det muset men stod ju inne i lok stallet så blev inga vidare bra foto på det.
På tal om hur de ser ut jag vet inte jag ,tycker de ser så grovhuggna ut jämfört med svenska ånglok inte alls samma finnish eller hur man ska uttrycka det.
/Mats J
av Kurt Möller, Saturday, January 12, 2008, 11:58 (5920 dagar sedan) @ Kurt Möller
...det gick inte alls. WR -51 har nämligen inte med Japan ö h t. Det var det värsta... Undras om redaktören (britt) satt i ngt av deras fångläger under kriget, eller så...
D51 är alltså JNRs Pacificmaskin - har inte sett ngn i verkligheten; tj.vikt uppskattningsvis nånting mellan 80 och 90 ton med tender, ev 100 t. Trol. hyfsat modern och med skapligt panntryck... Rätt ofta omskrivna som "bra lok".
av Bertil Bengtsson, Saturday, January 12, 2008, 13:12 (5920 dagar sedan) @ Kurt Möller
Det är en Mikado. Pacific-loken heter C+"nånting".
Berra
av Kurt Möller, Saturday, January 12, 2008, 16:22 (5920 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
Naturligtvis - tack.
av Mats J, Monday, January 14, 2008, 23:28 (5918 dagar sedan) @ Kurt Möller
Här är 2st bilder ifrån samma resa The Railway Museum i Tokyo öppnade 14/10 i år.
(Nåja var ju _BARA_ ca 1h med peneltåg dit ifrån Tokyo centrum och sedan en liten minitåg de sista kilometerna eller så ).Så antar det får räknas som förort eller något egentligen.
Ångloket är det sista som var i reguljär trafik i Japan slutade användas 1975.