Trafikhistoria i Fryksta (Fotografier/bildfrågor)

av Dan Carlsson, Kil, Thursday, December 31, 2009, 17:52 (5223 dagar sedan)

På denna bild finns Fryksta:s båda stationshus, DC-vagnen, en Gsh samt Freja. Gott nytt 2010!!
[image]

Dan.

Trafikhistoria i Fryksta

av Leffe, Karlstad, Thursday, December 31, 2009, 19:29 (5223 dagar sedan) @ Dan Carlsson

Mkt vackert och stämningsfullt.
Blir förvånad när inte Freja är täckt med presenningar. Det brukar den ju vara vintertid.

Hur är för övrigt status på föreningen kring Fryksta Clara Elf Järnväg?
/L

Trafikhistoria i Fryksta

av Anders Svensson @, Thursday, December 31, 2009, 22:33 (5222 dagar sedan) @ Leffe

...
Hur är för övrigt status på föreningen kring Fryksta Clara Elf Järnväg?
/L

Föreningen nedlagd sedan några år - vagnhallen/museet strax utanför bilden till vänster har tagits över av Kils kommun. //Anders

Trafikhistoria i Fryksta

av Erik Samuelsson (tillfällig inloggning), Friday, January 01, 2010, 11:05 (5222 dagar sedan) @ Leffe

Blir förvånad när inte Freja är täckt med presenningar. Det brukar den ju vara vintertid.

Men då hade det inte blivit en så stämningsfull bild... ;-)

Trafikhistoria i Fryksta

av Björn Arvidsson, Thursday, December 31, 2009, 20:03 (5223 dagar sedan) @ Dan Carlsson

Har det tagits bort vagnar där??
Ser ut att vara bara en kvar.

/Björn A

Trafikhistoria i Fryksta

av Dan Carlsson, Kil, Friday, January 01, 2010, 11:47 (5222 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Jo, det har försvunnit vagnar fr. området. Under 2008 skrotades, på plats, B11 1376 och B8 2856 av Hallqvist. Vid perrongtaket står nu bara DC1b 868 och en okänd Gsh. Gsh:n är ombyggd till en "Toa-vagn", vilket passar bra för innan det gjordes så var det en riktig "skitvagn" ;-) Den Norska trävagn som tidigare har stått vid perrongen, återfinns numera på spåret stax utanför bilden till vänster. Tror att den är tänkt att ingå i den B&B som bedrevs i gamla stationen (som var tillsalu i höstas...)

Dan.

Trafikhistoria i Fryksta, Gsh:n

av Dan Carlsson, Kil, Friday, January 01, 2010, 12:14 (5222 dagar sedan) @ Dan Carlsson

Hittade uppgifter om Gsh:n. Även denna gång kommer uppgifterna fr. Hans Keller i Karlstad.

"Identitet på vagnen SJ Mfd 841, som nu ställts upp i Fryksta, har efterlysts tidigare.
Vagnens ramstans är SJ 31340, varför det är fd SJ Gsh 31340 som döljer sig bakom Mfd 841. Vagnen tillverkades av SJ Centralverkstad i Örebro 1922, och utrangerades som trafikvagn i början av 1960-talet./HK"
Slut citat.

Även denna vagn fixades till av det "ALU-gäng" som arbetade i Fryksta under 2000. Vagnen strippades ner till bara balkarna, och fick sedan ny "korg". Vagnen är isolerad och inredd med toaletter, samt ansluten till det kommunala va-systemet. Vagnen används i sin nya uppgift vid div. aktiviteter i Fryksta, typ musikkvällar o. liknande.

Dan.

Trafikhistoria i Fryksta

av HP, Friday, January 01, 2010, 09:28 (5222 dagar sedan) @ Dan Carlsson

På denna bild finns Fryksta:s båda stationshus, DC-vagnen, en Gsh samt Freja. Gott nytt 2010!!
[image]

Dan.

Hur var historien bakom DC-vagnen?

Mvh Henrik R

Trafikhistoria i Fryksta

av Dan Carlsson, Kil, Friday, January 01, 2010, 12:07 (5222 dagar sedan) @ HP

Jag har sparat tidigare uppgifter från detta forum, som jag här citerar. Uppgiftslämnare är Hans Keller, Karlstad.

"-Vagnskorgen, kombinerad post (D) och tredjeklass(C) vagn, DC1b nr.868.
Littera vid SJ var DC1b (obs att D skall stå före C! Så gjordes pga att postavdelningen upptog större delen av vagnen). Vagnen ingick i en serie på fyra vagnar tillverkade av Ljunggrens i Kristianstad i början av 1890-talet. "Tillverkades" får dock ses med modifikation. Det Ljunggrens gjorde var att nytillverka vagnskorgarna och montera dessa på fyra gamla underreden från C-vagnar vilka SJ ställde till förfogande. Vagnen slopades i början av 1930-talet, varefter korgen lyftes av underredet i Fryksta och drogs på isen till uppställningsplatsen norr om Hagudden. Underredet, som alltså tjänstgjort under två vagnar, skrotades.
866-869 lev som DC1b av Ljunggren 1893, tillverkningsnummer 534-537, underreden från C1 i tidigare serier."
Slut citat.

Korgen hämtades från sin plats vid Frykens strand vid Hagudden, knappt 3km N om Nilsbysundet, år 2000 (?). Korgen fixades till av ett arbetslag "ALU-gubbar" i Fryksta, och placerades på ett godsvagnsunderrede som man fick fr. JÅÅJ. Tyvärr så avslutades ’ALU-projektet’ innan man var klara. Nu passar i och för sig underredet dåligt till korgen, men det hade ändå varit roligt om man fått klart plattformarna med grindar. Nu finns bara rambalkar att stå på J

Dan.