JGJ - två frågor...... (Historiskt material)

av Torbjörn G, Monday, January 04, 2010, 23:47 (5228 dagar sedan)

Strax före jul så köpte jag en DVD kallad Narrow Gauge Story 2 av Graham Whistler. En mycket sevärd DVD liksom del 1! På denna andra DVD så visades bla trevliga sekvenser från 914-banan mellan Palma och Soller på Mallorca samt Darjeling-Himalayan Railway i Indien. Det var två saker här som fick mig att börja fundera. Kopplingen till mina tankar gick till min absoluta favoritbana i historisk tid...JGJ (Jönköping Gripenbergs Järnväg).

Funderingarna som framkom var:
1. På stationen i Huskvarna så fanns ett zig-zag-spår upp till övre fabriksområdet. Precis som banan i Indien har för att övervinna höjdskillnad i "sidled". OK....de har många mer!:-) ....men har någon mer bana på smalspåren i Sverige haft denna lösning?

[image]

[image]

2. På några foton i Welanders bok om JGJ, bl a foton på Huskvarna station, visar några udda växelklot. Samma typ av klot används än idag på banan mellan Palma och Soller på Mallis. Var det bara JGJ som hade denna typ eller har några mer svenska banor haft denna annorlunda modell? Utförandet är med en lång manöverstång som när man lägger om växeln får klotet att snurra runt manöverstången så att tryck erhålls på andra hållet. Alltså inte att klotet "på normalt sätt" rör sig i längsled med koppelstången till växeln....v v se bilden nedan.

[image]

Samtliga bilder är delar av foton ur Welanders bok om JGJ.

Hoppas att någon har några bra svar!:-)

MVH

Torbjörn G

JGJ - Lövsjö

av Morshyttan, Tuesday, January 05, 2010, 00:15 (5228 dagar sedan) @ Torbjörn G

1. På stationen i Huskvarna så fanns ett zig-zag-spår upp till övre fabriksområdet. Precis som banan i Indien har för att övervinna höjdskillnad i "sidled". OK....de har många mer!:-) ....men har någon mer bana på smalspåren i Sverige haft denna lösning?

Hoppas att någon har några bra svar!:-)


MVH

Torbjörn G

Sävsnäsverkens järnväg SVJ hade ett liknande arangemang den sk. Lövsjöväxeln, skall ta och leta fram ett foto när det dagas:-)

Tågen från gravendal gick in på ett spår som slutade i en vändskiva, innan loket via ett rundgångsspår kunde fortsätta mot hörken i motsatt riktning.

Stigningarna vara kanske inte alplika, men för ett liiitet 802-lok var nog varje sak som underlättade en gudagåva.

Fanns en linande sak här nere i Näs, men det var nog mera karraktären av stickspår i motsatt riktning;-)

hälsas från morshyttan där den metoden nyligen försökts användas, dock utan växel ;-) :-) :-D

JGJ - Lövsjö

av John Thoweman, Tuesday, January 05, 2010, 02:13 (5228 dagar sedan) @ Morshyttan

1. På stationen i Huskvarna så fanns ett zig-zag-spår upp till övre fabriksområdet. Precis som banan i Indien har för att övervinna höjdskillnad i "sidled". OK....de har många mer!:-) ....men har någon mer bana på smalspåren i Sverige haft denna lösning?

Hoppas att någon har några bra svar!:-)


MVH

Torbjörn G


Sävsnäsverkens järnväg SVJ hade ett liknande arangemang den sk. Lövsjöväxeln, skall ta och leta fram ett foto när det dagas:-)

Tågen från gravendal gick in på ett spår som slutade i en vändskiva, innan loket via ett rundgångsspår kunde fortsätta mot hörken i motsatt riktning.

Stigningarna vara kanske inte alplika, men för ett liiitet 802-lok var nog varje sak som underlättade en gudagåva.

Förutom nämnda Lövsjöväxel, så kommer jag också att tänka på spåret ned till Visby hamn (891) samt Lelångenbanans spår i Uddevalla (väl?) som hade liknande utförande, om jag nu minns och förstått rätt.

Annars, om hr Granath ursäktar, så petar jag in ett par bilder från hur det såg ut vid Lövsjöväxeln nyssliden sommar.

[image]

Till vänster det f.d. spåret från Hörken. Till höger det f.d. spåret mot bl.a. Gravendal.
Under avd. övriga upplysningar så meddelas att jag vid fotograferandet nyss anlänt per fyrhjulsdrivet fordon med viss terrängkapacitet på f.d. hörkenspåret. Det gick att ta sig fram i princip hela vägen från nyssnämnda anhalt, men på slutet var det lite på gränsen...


[image]

En något lakonisk skylt på grunden för banvakt/platsvaktstugan. Det fanns mer informativa skyltar längre bort, men jag avstår från att visa foton på dem, med respekt för hembygdsföreningens ev. omsorg om upphovsrätt osv.


[image]

Rester av vändskivekransen. Bakom fotografen finns en vägkorsning, från vilken det gummihjulsförsedda fordonet fick - om inte annat av tidsnöd - fortsätta sin färd mot Fredriksberg och andra färdmål.

Sick-sack-spår

av Harald, Tuesday, January 05, 2010, 08:19 (5228 dagar sedan) @ John Thoweman

I Uddevalla var det inte någon höjdskillnad som skulle övervinnas, utan växeln var till för att tågen skulle komma in på Uddevalla C. Tågen på ULB korsade SJ spår på en viadukt väster om stationen och gick till Uddevalla Hamn. Från 1956 gick de i stället till Uddevalla C och för att komma dit fick de backa genom en växel söder om viadukten. http://www.historiskt.nu/smalsp/ulb/ulb_fakta.html

Söder om Glafsfjorden i Värmland fanns en bruksbana med 750 mm spårvidd, Glava järnväg, som hade ett sick-sack-spår med två växlar för att övervinna en höjdskillnad.

Sick-sack-spår

av S-O Strand, Tuesday, January 05, 2010, 10:00 (5228 dagar sedan) @ Harald

I Uddevalla var det inte någon höjdskillnad som skulle övervinnas, utan växeln var till för att tågen skulle komma in på Uddevalla C. Tågen på ULB korsade SJ spår på en viadukt väster om stationen och gick till Uddevalla Hamn. Från 1956 gick de i stället till Uddevalla C och för att komma dit fick de backa genom en växel söder om viadukten. http://www.historiskt.nu/smalsp/ulb/ulb_fakta.html

Den ursprungliga UWHJ trafikerades däremot via sick-sack-rörelse i Uddevalla för att övervinna höjdskillnad.

St

Sick-sack-spår. UWHJ

av Leif B, Tuesday, January 05, 2010, 12:28 (5228 dagar sedan) @ S-O Strand

Den ursprungliga UWHJ trafikerades däremot via sick-sack-rörelse i Uddevalla för att övervinna höjdskillnad.

Den outtröttlige Rolf Sten bjuder naturligtvis på en kartskiss som visar UHWJ i Uddevalla under olika tider. Skissen finns längst ned på denna sida.

/Leif

Sicksackspår - Bergslagen

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Tuesday, January 05, 2010, 14:50 (5227 dagar sedan) @ Harald

Samma arrangemang fanns på lilla Ågsbanan (bibana till DONJ); träkolsvagnar kördes upp, en-två i taget, längs ett brant sicksackspår och tömdes i kolhuset intill hyttan i Åg! I bruk tills hyttan släcktes - nån gång 1929-30.

Hammarsmedjan i Korså, som bearbetade Ågs tackjärn, var däremot i drift lite längre; lancashirehärdar och två jätte-vattenhjul (ett finns kvar). Ganska bra stumfilm av hela driften, tagen 1928 (fast loket KORSÅN syns bara några sekunder), finns/fanns hos STORA i Falun...

Sicksackspår - Finspång

av Hasse Nyberg, Strångsjö, Tuesday, January 05, 2010, 15:40 (5227 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Samma arrangemang fanns på lilla Ågsbanan (bibana till DONJ); träkolsvagnar kördes upp, en-två i taget, längs ett brant sicksackspår och tömdes i kolhuset intill hyttan i Åg! I bruk tills hyttan släcktes - nån gång 1929-30.

Hammarsmedjan i Korså, som bearbetade Ågs tackjärn, var däremot i drift lite längre; lancashirehärdar och två jätte-vattenhjul (ett finns kvar). Ganska bra stumfilm av hela driften, tagen 1928 (fast loket KORSÅN syns bara några sekunder), finns/fanns hos STORA i Falun...

I Finspång finns och används sick-sackspåret dagligen.

Sicksackspår - Finspång

av Granis, Tuesday, January 05, 2010, 15:51 (5227 dagar sedan) @ Hasse Nyberg

I Finspång finns och används sick-sackspåret dagligen.

Nu är vi väl i o f s inne på definitionsfrågor, men Finspång är väl snarare en säckstation (precis som Pålsboda var och Norrköping Ö skulle varit om man haft genomgående tåg Finspång- Norrköping- Valdemarsvik/ Arkösund). "Zig zag"-spår som detta handlar om är väl när man gör en "vändning" på linjen för att komma över höjdskillnader, och sedan fortsätter i samma riktning?

/ L G

Sicksackspår - Finspång

av Sven A, Uppsala, Tuesday, January 05, 2010, 15:56 (5227 dagar sedan) @ Granis

I Finspång finns och används sick-sackspåret dagligen.


Nu är vi väl i o f s inne på definitionsfrågor, men Finspång är väl snarare en säckstation (precis som Pålsboda var och Norrköping Ö skulle varit om man haft genomgående tåg Finspång- Norrköping- Valdemarsvik/ Arkösund). "Zig zag"-spår som detta handlar väl om när man gör en "vändning" på linjen för att komma över höjdskillnader, och sedan fortsätter i samma riktning?

/ L G

I Finspång finns det betydande höjdskillnader och från gamla Lotorpslinjen finns det två avgreningar.
En av dessa ansluter till SAPA och används dagligen. Dock så blir det inte ett helt "zick-zack" utan bara "zick"! Färdriktning byts bara en gång.
Dock finns det en hel zick-zack och det till turbinfabriken på kullen, men det spåret har inte trafikerats på ca 10 år.

Sicksackspår - Finspång

av Granis, Tuesday, January 05, 2010, 21:06 (5227 dagar sedan) @ Sven A

Dock finns det en hel zick-zack och det till turbinfabriken på kullen, men det spåret har inte trafikerats på ca 10 år.

Just det. Ett fascinerande spår. Kan inte ha trafikerats så länge eftersom det byggdes på normalspårstiden (= efter 1962) och har alltså stått otrafikerat i många år. Namnet "Norra Verken" dyker upp i mitt minne. Det är kanske det platsen spåret slutar på åtminstone hette?

/ L G

JGJ - Lövsjö i förgången tid

av Morshyttan, Tuesday, January 05, 2010, 16:52 (5227 dagar sedan) @ John Thoweman

1. På stationen i Huskvarna så fanns ett zig-zag-spår upp till övre fabriksområdet. Precis som banan i Indien har för att övervinna höjdskillnad i "sidled". OK....de har många mer!:-) ....men har någon mer bana på smalspåren i Sverige haft denna lösning?

Hoppas att någon har några bra svar!:-)


MVH

Torbjörn G


Sävsnäsverkens järnväg SVJ hade ett liknande arangemang den sk. Lövsjöväxeln, skall ta och leta fram ett foto när det dagas:-)

Tågen från gravendal gick in på ett spår som slutade i en vändskiva, innan loket via ett rundgångsspår kunde fortsätta mot hörken i motsatt riktning.


Annars, om hr Granath ursäktar, så petar jag in ett par bilder från hur det såg ut vid Lövsjöväxeln nyssliden sommar.

[image]


Till vänster det f.d. spåret från Hörken. Till höger det f.d. spåret mot bl.a. Gravendal.

hr granath inte bara ursäktar utan även bejublar de pietetsfulla och beskrivande bilderna av SVJ,s jordiska rester :-)

Det som jag sökte efter var ett rätt vittrat foto från gissningsvis 1910-talet som farfar fått av en värnplikts-kamrat som tydligen åsså bodde på platsen. dock på baksidan stavat ericsson,ett i övrigt inte helt ovanligt namn så ev. släktskap med skomakaren behöver inte vara per automatik.

[image]

på baksidan tackas för farfars besök och de gemensamma järnvägs och värnpiktsminnena som pratats om vid hans besök på platsen, som för övrigt avslutas med en fräckis om tiden mellan tågens ankomst ;-)

(farfar skall ha tillhört den första värnplikts-kullen och låg i beredskap vi norska gränsen :-P )

Under avd. övriga upplysningar så meddelas att jag vid fotograferandet nyss anlänt per fyrhjulsdrivet fordon med viss terrängkapacitet på f.d. hörkenspåret. Det gick att ta sig fram i princip hela vägen från nyssnämnda anhalt, men på slutet var det lite på gränsen...

vidimeras, även om den V70,a som fick bli hedrad med denna utfärd närmast påtvingades terrängegenskaper, avtåndet till civilistionen omöjliggjorde en fastkörning ;-)

jag antar att det borde vara längs bort på farfars bild som det modernare kortet togs, det går inte att undvika ett konstaterande att mycket förändrats på platsen :-) :-(

[image]

Rester av vändskivekransen. Bakom fotografen finns en vägkorsning, från vilken det gummihjulsförsedda fordonet fick - om inte annat av tidsnöd - fortsätta sin färd mot Fredriksberg och andra färdmål.

Jag förmodar att vändskivan låg till höger bakom den okände fotografen för snart hundra år sedan.

men visst kan man fortfarande förnimma att ett järnväg funnits där vilket jag också konstaterade för ett antal år sedan, hade inte myggen tagit monsterlika uttryck så hade kanske även en visningsbar bild kunnat presenteras (och inte bara ett antal reflexer från en bilframruta :-P )

bidrages i denna tråd från ett nu nostalgiskt morshyttan :-) ;-) :-D

ps. förtydligande; texten JGJ-lövsjö ska på inget sätt tolkas som att direktförbindelse fanns mellan järnvägen och denna station, utan att frågeställningen hänger ihop.
Alltså järnvägen JGJ, inte SVJ för den var ju så att säga en förutsättning för denna plats funktion.
och med funktion menas för tydligheten platsens funktion som växlingsplats för denna bana, dess betydelse för landet och övriga aspekter gives totalt gehenna i uti denna tråd.
och i detta kraftuttryck ska det heller inte läggas något personligt agg mot platsen eller aggretion från morshyttingarnas sida, utan bara dess övriga betydelse i denna tråd.
en pasus för att inga oklarheter skall råda, förutom att det rörde till det rejält för författaren helt plötsligt ;-)

HFJ - Lövsjöväxeln i förgången tid

av John Thoweman, Tuesday, January 05, 2010, 22:52 (5227 dagar sedan) @ Morshyttan

[image]

-------------

jag antar att det borde vara längs bort på farfars bild som det modernare kortet togs, det går inte att undvika ett konstaterande att mycket förändrats på platsen :-) :-(

Visst, det är riktigt. Man kan om man kikar noga, se spåret mot Hörken gå upp till vänster. En version av fotot är även publicerat i boken "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" och där ser man även gravendalsspåret och kan också ana ett stycke motorvagn på detta spår.
Skylten i mitt inlägg stod mitt i grunden efter det hus som ses på bilden - trappan är fortfarande kvar...

JGJ - två frågor......

av Martin H, Tuesday, January 05, 2010, 11:18 (5228 dagar sedan) @ Torbjörn G

Var inte sidobanan Ed - Le på DJ utförd som sick-sack-spår?

JGJ - två frågor......

av S-O Strand, Tuesday, January 05, 2010, 11:21 (5228 dagar sedan) @ Martin H

Var inte sidobanan Ed - Le på DJ utförd som sick-sack-spår?

Jo, den var dock normalspårig.

St

JGJ - två frågor......

av Christer Fredriksson @, Tuesday, January 05, 2010, 11:48 (5228 dagar sedan) @ S-O Strand

Silverhöjden Mossgruvornas Jvg hade zick-zack spar vid Högfors för att övervinna
höjdskillnaden vid Högors. Dock normalsparig.

JGJ - två frågor......

av MatsF, Tuesday, January 05, 2010, 12:35 (5228 dagar sedan) @ Torbjörn G

Jag kan inte svara på dina frågor om växlarna men jag är också ett stort JGJ-fan och man kan se "spår" efter sicksackspåret vid vapenfabriken.
Kartnål på hitta.se
Huset med det sexkantiga tornet finns kvar än idag, det gamla stationshuset borde ha stått ungefär där de två rektangulära byggnaderna finns idag.
/MatsF

JGJ - två frågor......

av Peter Andersson, Tuesday, January 05, 2010, 16:54 (5227 dagar sedan) @ Torbjörn G

I Oskarström växlades gods ut på ett långt utdragsspår innan de växlades ner till bruket (enkelt Z), pga stor höjdskillnad.

/P