Sidospår nr 1/08 m bilagor - vinghjulsloggor ? (Järnväg allmänt)

av Kurt Möller, Wednesday, April 02, 2008, 15:16 (5840 dagar sedan)

Tack för ett trevligt utskick till JvmV medlemmar! Idén m kopia av föregående årsmötesprotokoll är alldeles utmärkt. Jag vill gärna aktualisera en detalj, som jag vore tacksam om sty. / andra kan ta upp nu på kommande årsmöte:

- Frågan om att banverket vill ha bort vinghjulet från museets logga!

Häpnadsväckande. Vad i hela friden skulle detta tjäna till? Förstår inte BV vad man vill göra - bryta en urgammal tradition. Tala om att mosa sönder sin egen historia...

Jag hoppas VERKLIGEN att JvmV styrelse delar denna uppfattning. Vad har hänt - hittills...??

Enhetlighet?

av Rasmus Axelsson, Thursday, April 03, 2008, 13:48 (5839 dagar sedan) @ Kurt Möller

- Frågan om att banverket vill ha bort vinghjulet från museets logga!

Häpnadsväckande. Vad i hela friden skulle detta tjäna till? Förstår inte BV vad man vill göra - bryta en urgammal tradition. Tala om att mosa sönder sin egen historia...

Jag kan gissa varför Sveriges järnvägsmuseums ägare Banverket vill ta bort vinghjulet: man vill skapa en enhetlighet inom organisationen. Banverkets nutida logotype och det klassiska vinghjulet har ju knappast några likheter.

Vad det skulle kunna tjäna till kan inte jag svara på, men jag gissar att man vill förtydliga kopplingen till Banverket och minska anknytningen till SJ/SJ AB.

Jag antar att du anspelar »urgammal tradition« på dess användning i bl.a. järnvägssammanhang, men hur har Sveriges järnvägsmuseums logga sett ut sedan starten 1915?