Fråga om medlemsförsäkring (Järnväg allmänt)

av Bengt Nordh, Wednesday, April 02, 2008, 19:48 (5867 dagar sedan)

Vid AGJ:s senaste årsmöte ställde jag frågan om alla aktiva omfattas av en olycksfallsförsäkring. Svaret blev då att man måste vara antecknad på aktiv-listan för att försäkring ska gälla. Jag ställde då följdfrågan vad som händer den nya aktive som gör sin första arbetsdag på AGJ. Då gäller enskild olycksfallsförsäkring uppfattade jag som svar. Vad gäller på andra museiföreningar?

Dessutom kräver AGJ, om jag fattat saken rätt, SÄO för arbete i spår. Om outbildad personal arbetar skall aktiv med godkänt SÄO vara med. Är detta rätt uppfattat?
Hur gör andra föreningar?

Tacksam för svar!

Bengt Nordh

Fråga om medlemsförsäkring

av Anders Ö/NJM, Wednesday, April 02, 2008, 23:04 (5867 dagar sedan) @ Bengt Nordh

Vi är försäkrade både via If (JHRF) och Länsförsäkringar (hembygdsförbunden)
Iaf för Länsförs. gäller att alla medlemmar omfattas samt ett antal besökande/nya.
För If ska det ingå även ett antal "gäst-arbetare" tror det är upp till 20st.
I båda fallen gäller för medlemmar att de bevisligen har betalt avgift.

Fråga om medlemsförsäkring

av Kurt Möller, Thursday, April 03, 2008, 10:32 (5866 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jag tror dom flesta har samma el. liknande system. I Mariefred har vi fått lära oss säja till nya intresserade att "du måste tyvärr betala årsavgift innan du får hugga i och jobba, annars gäller inte försäkringen" - men formellt gäller den sen omedelbart, oavsett övrig registreringsprocedur osv. Fast vi har varit nästan helt förskonade från olycksfall bland nybörjarna, tack o lov!

Fråga om medlemsförsäkring

av Micke Carlsson, Thursday, April 03, 2008, 10:53 (5866 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jo, men som Anders sade, några prövapåare inryms också. 5 stycken har jag för mig det var på Länsförsäkringar tidigare iaf.

Man är med andra ord försäkrad om man deltar i föreningsarbetet i syfte att avgöra om man trivs. Lämpligt däremot att föreningen har några egna riktlinjer. T ex bara med utsedd handledare, och tredje gången gillt, "nu måste du bestämma dig för om du ska va me eller ej".

Medlemsskap först, aktivitet sedan är nog en mycket starkt begränsande faktor i värvningsfrågor.