SHJ lok 3 "Rögla" (Järnväg allmänt)

av Stefan Nilsson, Thursday, April 03, 2008, 08:40 (5861 dagar sedan)

Traderade nyss till mig detta kort på SHJ nr 3 "Rögla" (NH 1883). Tyckte det var en kul, lite udda skapelse, med fyra axlar och ett utseende som jag tyckte inte var riktigt NH-typiskt?

[image]

Vad vet man mer om detta lok? Vore kul att få lite mer kött på koppelstängerna ;-)

SHJ lok 3 "Rögla"

av Kurt Möller, Thursday, April 03, 2008, 10:24 (5861 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

En mckt speciell maskin, ja! Närapå ett decauvillelok på spv. 1435!

Axeltryck bara 6,5 ton - södra delen av VKB skulle urspr. byggas med lättast tänkbara spårstandard. N&H byggde 1883 tre av dessa för Skåne-Halland, RÖGLA och SKÅNE och HALLAND; slopade av SJ redan 1906.

SHJ lok 3 "Rögla"

av Stefan Nilsson, Thursday, April 03, 2008, 11:57 (5860 dagar sedan) @ Kurt Möller

En mckt speciell maskin, ja! Närapå ett decauvillelok på spv. 1435!

Axeltryck bara 6,5 ton - södra delen av VKB skulle urspr. byggas med lättast tänkbara spårstandard. N&H byggde 1883 tre av dessa för Skåne-Halland, RÖGLA och SKÅNE och HALLAND; slopade av SJ redan 1906.

Intressant, tack! Ja, det var ju inte så mycket. Lustig maskin.

SHJ lok 3 "Rögla" - utvändig Stephenson

av Anders Sandgren, Thursday, April 03, 2008, 22:57 (5860 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Var inte dessa lok Sveriges första åtta-kopplare? De enda lok med fler än tre drivaxlar överhuvudtaget vid denna tid var väl Fairlieloken vid HMMJ & NOJ.
Det kom ju fler åttakopplare snart, bl.a Delary 1 om kom året efter.

För övrigt, hur vanligt var det med utvändig Stephenson?
Utvändig Allan fanns ju på flera lok, framförallt smalspåriga, men Stephenson var väl invändig på de lok jag sett.

SHJ lok 3 "Rögla" - utvändig Stephenson

av Håkan Zaar @, Sundsvall, Thursday, April 03, 2008, 23:29 (5860 dagar sedan) @ Anders Sandgren

LOKE med systermaskiner har alla Stephensson slidstyrning på utsidan, men det har funnits en hel del sådana lok.

/Håkan

SHJ lok 3 "Rögla"

av BD, Thursday, April 03, 2008, 11:31 (5860 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Traderade nyss till mig detta kort på SHJ nr 3 "Rögla" (NH 1883). Tyckte det var en kul, lite udda skapelse, med fyra axlar och ett utseende som jag tyckte inte var riktigt NH-typiskt?

[image]

Vad vet man mer om detta lok? Vore kul att få lite mer kött på koppelstängerna ;-)

[image]

Något lite kött i alla fall. Banan var byggd enligt spårvägsstandard, därav klenheten.
Finns f ö en hel del korrespondens om VKB lok i Nydkvist & Holm arkiv.

SHJ lok 3 "Rögla"

av Stefan Nilsson, Thursday, April 03, 2008, 11:56 (5860 dagar sedan) @ BD

Något lite kött i alla fall. Banan var byggd enligt spårvägsstandard, därav klenheten.
Finns f ö en hel del korrespondens om VKB lok i Nydkvist & Holm arkiv.

Jaha, se där - tack för bild och info! Spårvägsstandard... ovanligt för en sån typ av bana, eller? Eller berodde det på att man inte hade en Västkustbana i tankarna när den byggdes? ("RR Light")

SHJ lok 3 "Rögla"

av Olof W, Thursday, April 03, 2008, 12:23 (5860 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Nja, mer ångspårvägs-standard enligt det system som var vanligt i Skåne och Danmark vid den här tiden. Banan var tänkt att ingå i VKB från början.

/Olof

SHJ lok 3 "Rögla"

av Stefan Nilsson, Thursday, April 03, 2008, 12:30 (5860 dagar sedan) @ Olof W

Nja, mer ångspårvägs-standard enligt det system som var vanligt i Skåne och Danmark vid den här tiden. Banan var tänkt att ingå i VKB från början.

/Olof

Aha, OK. Men själva maskinen och dess systar är ändå lite udda, även i Skåne eller? (Inte så att de måste vara udda, bara nyfiken.)

SHJ lok 3 "Rögla"

av Kurt Möller, Thursday, April 03, 2008, 14:13 (5860 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Snabbkoll av litt. VKB i SJK bok 13: VKB övriga lok huvudsakl. traditionella men små, allihop. Stax 9 ton på alla utom ett par f d MHJ, som hade 12,5 t.