Resgods-, ilgods-, styckegodsvagnar (Fordon: vagnar)

av Johan S, Wednesday, January 13, 2010, 20:54 (5237 dagar sedan)

Kollar på lite 70-talsbilder med persontåg och ofta förekommer det både resgodsvagnar och G-vagnar, främst Gbls och Gs, i tågen. Vad körde man i G-vagnarna - var det ilgods eller styckegods? Kunde man blanda i en och samma vagn?

/Johan

Resgods-, ilgods-, styckegodsvagnar

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Wednesday, January 13, 2010, 23:14 (5237 dagar sedan) @ Johan S

När Johan frågar om G vagnar, drar jag mig till minnes de vagnar man ibland kunde se på Gbg C, och andra ställen också naturligtvis,som användes för transport av avlidna till andra orter. Det var G vagnar med ett vitt plakat i storlek kanske 70 x 80 eller något ditåt, med ett stort svart kors på,och som var fastspikat på dörren.Gick oftast i nattågen t.ex 104 till Gävle e.d. I tid rör det väl sig om omkring 1950.Då såg man ju ofta även sjukvagnar i tågen.Sedan tog väl flyget över förmodar jag.Någon mer som minns???:-) Sune

Resgods-, ilgods-, styckegodsvagnar

av Christer Fredriksson @, Thursday, January 14, 2010, 00:17 (5237 dagar sedan) @ Johan S

I G-, Gs-vagnarna i persontågen transporterades i många fall cyklar, vid TGOJ
littrerades de då som F6 och F6u. Fessa G/Gs-vagnar användes ofta även som förstärkning för
ordinare F-vagn, för resgods och ilgods. Styckegods gick som regel i godstågen
eller de blandade tågen.

Resgods-, ilgods-, styckegodsvagnar

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, January 14, 2010, 01:41 (5237 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag har ett svagt minne av nån sorts speciell godskategori, modell "fraktstyckegods med förtur", som användes för att snabbt få fram vissa "halv-ömtåliga" matvaror utan att behöva betala full ilgodstaxa... ??? Bara ett tillfälligt experiment???

Resgods-, ilgods-, styckegodsvagnar

av Johan S, Thursday, January 14, 2010, 09:04 (5237 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

I en en filmerna ånglok på 1960-talet finns rätt mycket klipp från ånglokstrafiken i sydöstra Småland vintern 1966 eller om det nu var 1967. I alla fall finns där en hel del isolerade (vita) G-vagnar i persontågen. Räknas livsmedlen som transporterades i dessa som ilgods?

Vad gäller de vanliga G-vagnarna på 70-talsfotona så gick dessa ofta sist i tåget om resgodsvagnen gick först och vise versa. Kan detta tyda på att det rör sig om olika godsslag?

Hur passar förresten fraktgods in bland ilgods och styckegods?

/Johan

Resgods-, ilgods-, styckegodsvagnar

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, January 14, 2010, 13:18 (5236 dagar sedan) @ Johan S

Hur passar förresten fraktgods in bland ilgods och styckegods?

"Gods" i allmänhet delades in i fraktgods, ilgods och senare även expressgods. Detta betecknade alltså "befordringshastigheten" - på t ex spanska = "mercancias de pequeña velocidad" resp. "...gran velocidad"! Jag vet inte när benämningen expressgods fördes; i v f inte före 1900, tror jag /?/

GODSSLAGEN var däremot styckegods eller vagnslast!

Enkla G-finkor användes som sagt mycket även till ilgods - observera att ex.vis SJ länge hade särskilda påmålade angivelser på finkorna om max. last vid tåghastighet ÖVER 70 km/h!

Persontåg - Blandat tåg

av Johan S, Friday, January 15, 2010, 08:48 (5236 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jag tolkar detta som om ett persontåg under 1970-talet kunde medföra flera G-vagnar med styckegods (il- eller styckegods) utan att det för den delen måste vara ett blandat tåg.

Men, inte kunde väl ett persontåg växla vagnslaster på mellanstationer? Kunde det dra enstaka vagnar med vagnslastgods mellan utgångs- och slutstation?

/Johan

Resgods-, ilgods-, styckegodsvagnar

av sääf @, Thursday, January 14, 2010, 07:18 (5237 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

På ÖCJ (LP-HF) förekom ofta att det gick en G-vagn utrustad med krokar för cykeltransporter. Ett persontåg (949) som ankom Kisa vid 23-tiden hade alla kvällar 1 eller 2 Gsh eller liknande i aktern som växlades in till magasinet. Det var kursvagnar med Fraktgods.

Resgods-, ilgods-, styckegodsvagnar

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Thursday, January 14, 2010, 11:11 (5236 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

BJ hade 12 GDJ 6 och SDJ 2 G vagnar i nummerserien 471 till 490 som var utrustade med cykelkrokar och omlittererade F6, cykelvagnar,med en skiva uppsatt över ordinarie G vagns skylten, och som finns upptagna i GDG; Förtecning över rullande mtrl.och som ligger utlagd här på nätet nå´nstans.
Det fanns en eller två plattformar i Gbg som hade långa rader med cykelkrokar ,där ankommande cyklar i hundratal hängdes upp, och en eller två stk, eller vad de nu var, lämnade ut dessa mot polletteringskvittot.Hämtade själv cykel där en eller två gånger. Bland annat just från Grängesberg,för att nu knyta an till Christer.Kåsören Cello hade en gång ett kåseri,där han beskrev hur han polletterat en cykel av fint märke,och när han hämtade ut den, var det många fina märken på den.De hängde som sagt trångt.De hängde ju i vanliga järnkrokar i framhjulet, utan något extraskydd. Det fanns ju även vagnar som framfördes med avkopplingsförbud.Förmodligen då sådana som innehöll matvaror,eller annat brådskande gods.BJ nattåg hade vardagar en 5 a 6 G vagnar till olika destinationer, med fisk från Fiskhamnen ,för t.ex.Transportkompaniet och styckegodsvagnar.:-) Sune

Resgods-, ilgods-, styckegodsvagnar

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, January 14, 2010, 13:38 (5236 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack! Jag undrar... det där jag for efter med speciellt fraktvillkor (notisen här ovan), var det kanske just detta med "avkopplingsförbud"??

Resgods-, ilgods-, styckegodsvagnar

av Gunnar Andersson @, Sigtuna, Thursday, January 14, 2010, 12:17 (5236 dagar sedan) @ Johan S

När jag började på SJ 19781201 efter sex månaders kurs i teknisk vagntjänst mm så fick man börja öva på växlingen.

På Centralen Cst kom på den tiden sk släpor från Tomteboda Tm nu finns varken dessa eller posttåg eller planenlig växling kvar men åter till texten.

Måndag-Fredag kl strax efter kl 05 en släpa från Tm som b la hade med sig två Gbs vagnar med bröd från Pågens i Malmö.

Dessa skulle växlas över till första Uppsala tåget som nog avgick kl 0620?
Tågets sth var då 100 i början gick de med D lok senare Rc med sth 100.

År 2000 avvecklades SJ Express pga sviktande lönsamhet b la sprack ett samarbete mellan posten och SJ man fick upp reklam på vagnarna för posten som sean togs bort.

Tror dessa vagnar finns kvar förut stod en del uppställda i TM men nyligen såg att gamla F 52 F 33 fnnas uppställda i Hagalund säkert på flera ställen.
En del nedklottrade det pågår utredning om nya möjligheter att medtaga cyklar på tåg igen.


Minst två firmor försökte sedan driva vidare med mindre omfattning en hette Expressgods och en till nu är det Best Express som erbjuder i samarbete med SJ mögligheten att skicka och hämta paket mm på en antal stationer runt SJ trafikerings område.

Max fyra cyklar per tåg och inte på mellan stationer utan avgångs samt ankomst stationen.

Andra operatörer har tagit över några vagnar.
Vid tjejvasan och och nån cykel tävling för tjejer som SJ sponsrat har man använt F33 för alla cyklarna.

När det gäller psottågen har CG ökat till tre mellan MGB och Tm och post tåg går mellan G-Tm och Tm-Suc.Från 1 mars börjar man köra mellan Mgb och Ånge.

Jag tror man börjat med de nya posttågen som utgörs av special beställda vagnar som lossas av stor truck med stora hjul i norra änden i Tm.

Vår växling på Cst och Tm var persontåg och express gods vagnar och posttåg Stockholm Ban som blev Stockholm Klara numera rivet för stor konferans.

Inte ens B gruppen vid norra bantorget som var stor uppställninsg plats för b la Uppsala tågen mm finns kvar.

Vi minns Svealast ett dotter bolag till SJ och all växling med stycke godset som sedan helt försvann.

Finns nog många om de är i livet som kan berätta om all trafik som fanns förut.

Gunnar Andersson fd växlare och radio loksoperatör 1979-2006

Resgods-, ilgods-, styckegodsvagnar - !

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, January 14, 2010, 13:25 (5236 dagar sedan) @ Gunnar Andersson

Kul! Hur fungerade det där med "avkopplingsförbud" - minns du? Fanns i v f kvar ännu på 1960-70-talet.