När jag började på SJ 19781201 efter sex månaders kurs i teknisk vagntjänst mm så fick man börja öva på växlingen.
På Centralen Cst kom på den tiden sk släpor från Tomteboda Tm nu finns varken dessa eller posttåg eller planenlig växling kvar men åter till texten.
Måndag-Fredag kl strax efter kl 05 en släpa från Tm som b la hade med sig två Gbs vagnar med bröd från Pågens i Malmö.
Dessa skulle växlas över till första Uppsala tåget som nog avgick kl 0620?
Tågets sth var då 100 i början gick de med D lok senare Rc med sth 100.
År 2000 avvecklades SJ Express pga sviktande lönsamhet b la sprack ett samarbete mellan posten och SJ man fick upp reklam på vagnarna för posten som sean togs bort.
Tror dessa vagnar finns kvar förut stod en del uppställda i TM men nyligen såg att gamla F 52 F 33 fnnas uppställda i Hagalund säkert på flera ställen.
En del nedklottrade det pågår utredning om nya möjligheter att medtaga cyklar på tåg igen.
Minst två firmor försökte sedan driva vidare med mindre omfattning en hette Expressgods och en till nu är det Best Express som erbjuder i samarbete med SJ mögligheten att skicka och hämta paket mm på en antal stationer runt SJ trafikerings område.
Max fyra cyklar per tåg och inte på mellan stationer utan avgångs samt ankomst stationen.
Andra operatörer har tagit över några vagnar.
Vid tjejvasan och och nån cykel tävling för tjejer som SJ sponsrat har man använt F33 för alla cyklarna.
När det gäller psottågen har CG ökat till tre mellan MGB och Tm och post tåg går mellan G-Tm och Tm-Suc.Från 1 mars börjar man köra mellan Mgb och Ånge.
Jag tror man börjat med de nya posttågen som utgörs av special beställda vagnar som lossas av stor truck med stora hjul i norra änden i Tm.
Vår växling på Cst och Tm var persontåg och express gods vagnar och posttåg Stockholm Ban som blev Stockholm Klara numera rivet för stor konferans.
Inte ens B gruppen vid norra bantorget som var stor uppställninsg plats för b la Uppsala tågen mm finns kvar.
Vi minns Svealast ett dotter bolag till SJ och all växling med stycke godset som sedan helt försvann.
Finns nog många om de är i livet som kan berätta om all trafik som fanns förut.
Gunnar Andersson fd växlare och radio loksoperatör 1979-2006