Hammarby Sjöstad (Bana)

av Janne Starck, Friday, April 04, 2008, 23:48 (5855 dagar sedan)

En sista rest av industrispåren i Hammarby Sjöstad.
Detta är inte orginalspåret, utan spårbiten är nybyggd på samma plats som det gamla.
[image]

/ Janne

Hammarby Sjöstad

av Anders Ö/NJM, Saturday, April 05, 2008, 00:46 (5855 dagar sedan) @ Janne Starck

Var är vi nu någonstans i sjöstaden?
Är vagnen inlåst där? (förbindelsen är väl bruten?)

Hammarby Sjöstad

av Baloo, Saturday, April 05, 2008, 09:24 (5855 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Ja, vagnen är isolerad. Snabbspårvägen ansluter inte till några järnvägsspår nere i Sjöstaden och svängbron över Hammarbyleden är borta sedan många år.

Spår på norra kajen

av Jörgen Bergfors, Saturday, April 05, 2008, 13:54 (5855 dagar sedan) @ Baloo

Detta får mig att tänka på spåret som går längs kajen på norra sidan (södermalmssidan), hela vägen. Har det någonsin används sedan det blev bostäder och kajen renoverades? Är det från början tänkt som en dekoration eller att det ska kunna användas?

Spår på norra kajen

av Bertil Bengtsson, Saturday, April 05, 2008, 15:49 (5855 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

Det var nog ändå tänkt att användas. Det ansluter (anslöt) i båda ändar till spåret under Södermalm och till Saltsjöbanan vid Stadsgården. Det finns ett nybyggt hus vid Danviksbron, där man kapat av hörnet på huset för att inte inkräkta på spårets utrymme.
Men använts sedan det blev bostäder vid norra Hammarbyhamnen, nej jag tror inte det! Även om spåret ligger kvar, är det antagligen oanvändbart idag. Det behöver rensas både på kajerna och i gatan i Stadsgården.
Saltsjöbanans vagnar transporteras med lastbil till/från saltsjöbanan. Godstrafik är det ju inte heller längre på saltsjöbanan. Sista gången jag såg ett "tåg" där var en utflykt med tysk dubbeldäckad vagn, ex Lübeck-Büchen, och det är nu många år sedan!
Berra

Spår på norra kajen

av Bobo L, Saturday, April 05, 2008, 16:52 (5855 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

SL körde rälstrpt till Saltsjöbanan ca 2003 via Norra Hammarbyhamnen. Direkttrpt från tillverkaren Voest Alpin i Österrike till Östervik på SB!

Saltsjöbanan nu utan spårförbindelse med världen

av Bobo L, Saturday, April 05, 2008, 17:01 (5855 dagar sedan) @ Bobo L

För några veckor sedan revs spåren genom Stadsgårdshamnen vilket innebär att förbindelsen med Saltsjöbanan nu är bruten.

[image]

[image]

Spår på norra kajen. Visst användes spåret!

av Leif B, Saturday, April 05, 2008, 17:16 (5855 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Det var nog ändå tänkt att användas. Det ansluter (anslöt) i båda ändar till spåret under Södermalm och till Saltsjöbanan vid Stadsgården. Det finns ett nybyggt hus vid Danviksbron, där man kapat av hörnet på huset för att inte inkräkta på spårets utrymme.
Men använts sedan det blev bostäder vid norra Hammarbyhamnen, nej jag tror inte det! Även om spåret ligger kvar, är det antagligen oanvändbart idag. Det behöver rensas både på kajerna och i gatan i Stadsgården.
Saltsjöbanans vagnar transporteras med lastbil till/från saltsjöbanan. Godstrafik är det ju inte heller längre på saltsjöbanan. Sista gången jag såg ett "tåg" där var en utflykt med tysk dubbeldäckad vagn, ex Lübeck-Büchen, och det är nu många år sedan!
Berra

Jodå, när husen var nya gick (minst) ett dagligt godståg på kajen och till Tegelvikshamnen. Det var containers och semitrailers som kördes till finlandsfärjorna. I början på 90-talet (rätt?) skulle SJ Gods spara och då övergick man till att köra containrarna med bil från Älvsjö godsbangård till Tegelvikshamnen istället. Det var nära att det gick likadant med tågen till Värtahamnen men där backade SJ efter protester.

/Leif