Skånska vägskydd: Svenstorp (Ystad - Tomelilla) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, tisdag, januari 19, 2010, 23:23 (3969 dagar sedan)

Ytterligare några bilder från november 1957. Uppenbarligen bytte man då de gamla mekaniska bommarna mot nya fällbommar med enhetsdriv. Bilderna före ombyggnaden är tagna i sol, dokumentationen efter ombyggnaden gjordes dessvärre en mulen och disig dag, ev i december 1957 (det finns en lite otydlig anteckning på ett av de kartotekskort där bilderna är uppklistrade)

[image]

På bilden ovan ser vi att de gamla bommarna hade röda lyktor på bomrören

[image]

De nya "plankbommarna" har också bomlyktor, men dessutom har man satt upp kryssmärkeslyktor, och kryssmärkesstolparna har ringklockor som ersättning för de mekaniska klockor som fanns på de gamla fällbomsstativen. Den intensivt vita punkten till höger om den gamla bensinpumpen kan vara en skada i filmen eller en kraftig lampa inne i vad som kanske är en livsmedelsbutik (sådana var ju på landsbygden ofta kombinerade med bensinförsäljning)

[image]

De nya bommarna från andra hållet

[image]

Detaljbild på busshållplatsens stolpe

[image]

Signalteknikerna har parkerat sin bil till vänster och satt igång arbetet. Betongelement för den nya anläggningen ligger utspridda. Till vänster om stoppbocken syns en låg kombinerad vridlykta och bomsignalskärm. Längre bort längs stickspåret står kanske en betelevator?

[image]

Bommarna är bytta, vridlyktan har ersatts av en V-signal och till höger har tillkommit en reläkur. Den förmodade betelevatorn är nästan dold av dimma. En typisk november- eller septemberdag på slätten

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Svenstorp (Ystad - Tomelilla)

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, onsdag, januari 20, 2010, 00:38 (3969 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ytterligare några bilder från november 1957. Uppenbarligen bytte man då de gamla mekaniska bommarna mot nya fällbommar med enhetsdriv. Bilderna före ombyggnaden är tagna i sol, dokumentationen efter ombyggnaden gjordes dessvärre en mulen och disig dag, ev i december 1957 (det finns en lite otydlig anteckning på ett av de kartotekskort där bilderna är uppklistrade)

[image]

På bilden ovan ser vi att de gamla bommarna hade röda lyktor på bomrören

[image]

De nya "plankbommarna" har också bomlyktor, men dessutom har man satt upp kryssmärkeslyktor, och kryssmärkesstolparna har ringklockor som ersättning för de mekaniska klockor som fanns på de gamla fällbomsstativen. Den intensivt vita punkten till höger om den gamla bensinpumpen kan vara en skada i filmen eller en kraftig lampa inne i vad som kanske är en livsmedelsbutik (sådana var ju på landsbygden ofta kombinerade med bensinförsäljning)

[image]

De nya bommarna från andra hållet

[image]

Detaljbild på busshållplatsens stolpe

[image]

Signalteknikerna har parkerat sin bil till vänster och satt igång arbetet. Betongelement för den nya anläggningen ligger utspridda. Till vänster om stoppbocken syns en låg kombinerad vridlykta och bomsignalskärm. Längre bort längs stickspåret står kanske en betelevator?

[image]

Bommarna är bytta, vridlyktan har ersatts av en V-signal och till höger har tillkommit en reläkur. Den förmodade betelevatorn är nästan dold av dimma. En typisk november- eller septemberdag på slätten

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Jag brukar korta ned inlägg med många bilder när jag svarar på dessa. Men den här gången kan jag inte göra det ;-)

Hela bildsvepet fascinerar mig här. Men det är inte bara det järnvägsrelaterade som intresserar mig. Jag gillar den gamla hållplatsskylten där det står Hållplats för Omnibus. En annan sak jag tycker är härligt är den gamla BP-macken som man kan se med sin fina skylt. Även telefonkiosken är underbar :-)

En annan sak som jag gillar är telefonledningarna

På de bilder där vägskydden är utbytta är det tydlig skånsk höst och jag har nog alltid tyckt att skånska höstar är bland det gråaste och tråkigaste som finns. Hoppas ni som läser detta som är skåningar inte tar illa upp nu ;-)

Banan finns ju kvar idag. Den är idag dessutom elektrifierad. Undrar bara hur det ser ut just på den här vägövergången. Undrar om den ens finns kvar?

--
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Skånska vägskydd: Svenstorp (Ystad - Tomelilla)

av Lasse M @, onsdag, januari 20, 2010, 01:26 (3969 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Banan finns ju kvar idag. Den är idag dessutom elektrifierad. Undrar bara hur det ser ut just på den här vägövergången. Undrar om den ens finns kvar?

Jodå, visst finns plankorsningen kvar, dessvärre är det ju med Svenstorps station, där blåser tågen förbi numera.

Vägskyddet i Svenstorp numera

RSS-feed av trådar

powered by my little forum