Vagnar för oleum försågs med överbyggnad för att skydda tanken. Hittar 8 BJ-vagnar ägda av Stora Kopparberg/Falu Kopparverk som fick eller levererades med överbyggnad.
BJ Us 502006-008 inköptes av Falu Kopperverk (Stora Kopparberg) 1933 från Freund & Pels, Hamburg. Första notering på vagnkort är rev 1933-08-17 för alla tre vagnar. Vagnarna var förmodligen alla tre tillverkade av Brünn-Königsfelder 1917 även om det finns en notering med 1919 för Us 502006. De var förmodligen syravagnar tillverkade under världskriget och inte 1919. Rymd 9,8 kbm vilket var något mindre än för andra syravagnar från denna tid som kom begagnade till Sverige och rymde 10,5 kbm.
Vagnarna byggdes om i nov 1937 och försågs då med träkorg och ångvärmeledning? (’Vo’, annars används vm för värmeledning hos GDG) hos AB Järn & Trå i Åmål för transport av oleum. Fattade som om att oleumet skulle hållas varmt när Olle Sundström berättade om det för mig men jag gogglade lite snabbt och kunde på en BASF-sida läsa att tempen ska hållas under 40 grader så jag blir lite konfunderad över om ska man skydda mot värme eller kyla eller bägge delarna?
Vagnarna försedda med helt nya rullagrade axlar typ 24 (som annars var standard på nytillverkade tankvagnar) 1945.
502006 blev SJ Q12 503672. I sista str 420 från 67-01-01 är vikten fortfarande över 14 ton vilket tyder på att den fortfarande hade korg då om nu det var möjligt.
502007 blev SJ Q12 503673. Vagnen ombyggd vid ASJ Falun 1952 med nedtagen korg och en ny tank på 12,1 kbm.
502008 blev SJ Q12 503638. Överbyggnad troligen borttagen vid rev ca 1949, borta då omnumreringslistan till SJ-nummer upprättas.
Alla tre vagnar finns kvar 1966-67 och får UIC-nummer men de liksom så många andra vagnar försvinner in i dimman i och med det.
/Jesper