Märkning av NrSlJ litt DF? (Järnväg allmänt)

av Ante Svensson, Sunday, April 06, 2008, 21:53 (5858 dagar sedan)

Har nästan färdigställt en HNJV-modell av en DF från NrSlJ. Det är en finka med plattformar i bägge ändar, dubbeldörrar med fönster mitt på vagnen samt diverse fönster i var ände. Solgrindar dessutom. UEJ hade en liknande vagn men jag har bara sett den på håll inne i tåg och då dessutom på längre håll.

Min fundering är hur vagnen ska märkas? Jag tycker den förvisso är en finka men utanpåliggande U-balkar och allt, men samtidigt har den klara passvagnsdrag och jag tycker två linjer vore rimliga:

1) Godsvagnsmärkning med gjutna skyltar och svart kritmarkeringsfält nedtill. Gult fält kring postlådan.

2) Passvagnsvariant med bansignatur på mittdörrarna, Resgods" resp "Kungl Post" i vardera änden och litet vagnsnummer i nedre hörnen på långsidorna. Gult fält runt postlådan. I båda alternativen sedvanlig märkning på långbalkarna.

I början var jag helt inne på 1) men ju mer jag tittat på vagnen desto mer osäker blir jag. Jag har inte sett någon bild som är tillräckligt tydlig för att se hur originalvagnen såg ut. Någon som vet?

Ante