Skånska vägskydd: Nymölle (Köpingebro - Tomelilla) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 24, 2010, 09:34 (5178 dagar sedan)

Denna plankorsning inte långt från Nedraby fick kanske ljus- och ljudsignaler redan under EJ-tiden. 1950 visar i varje fall tidtabellsboken del A att det fanns sådana signaler samt en kontrollsignallykta mot banan.

[image]

När dessa bilder togs i november 1957 hade kontrollsignalen bytts mot en vägkorsningssignal, vilket gav röd signal mot banan när vägtrafiken inte var spärrad. Kontrollsignalerna var däremot normalt släckta.

[image]

Båda bilderna från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Nymölle (Köpingebro - Tomelilla)

av Thomas Larsson, Veberöd, Sunday, January 24, 2010, 22:00 (5177 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På första bilden ser man, över taket på signalbilen som en ljus streck, spåret till grusgropen. I grusgropen fanns ett beredskapsskjul som innehöll ett antal ånglok. Någon vet kanske vilka?
Thomas

Örup grusgrop, T-semafor mm

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 24, 2010, 23:37 (5177 dagar sedan) @ Thomas Larsson

På första bilden ser man, över taket på signalbilen som en ljus streck, spåret till grusgropen. I grusgropen fanns ett beredskapsskjul som innehöll ett antal ånglok. Någon vet kanske vilka?
Thomas

Intressant, jag hade inte funderat på att grusgropsväxeln låg så nära Nymöllevägen - avståndet var ca 250 meter. Nu ser jag att T-semaforen vid Örups lastplats skymtar i bakgrunden på den ena bilden:

[image]

Det finns också något som liknar en bockkran och en betelevator; fanns det även lastningsmöjlighet vid grusgropsspåret eller har de anordningar man ser på förstoringen nedan inget samband med järnvägen?

[image]

I Järnvägsdata 2009 står Örup som grp (grusgrop) från 1865, grp+lp 1941 - 1960, vilket kanske kan antyda att det inte enbart handlade om en lastplats i säo bemärkelse (på samma sätt som alla grusgropsväxlar på linjen) utan även en lastplats med vagnslastgodstrafik

Örup grusgrop, T-semafor mm

av Anders Olsson, Monday, January 25, 2010, 14:28 (5176 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Grusgropen i Örup började troligen användas redan 1864 då YEJ gjorde avtal med ägaren till Örups slott om köp av grus. Lastplatsen uppe vid spåret tillkom dock senare. Här lastades trots närheten till Köpingebro sockerbruk betor. Vad bockkranen använts till vet jag inte. Den vänstra byggnaden är troligen ett våghus.
Det toppformiga är en kur för personalen. Betelevatorn står kvar här som på många andra platser trots att trafiken upphört. Troligen fanns ingen trafik på lastplatsen vid huvudspåret när bilden togs. Eftersom SJ hade bättre grus att tillgå än Örupsgruset nedlades verksamheten i Örup 1960 och lastplatsen nedlades. I grusgropen uppföredes ett lokskjul där två beredskapslok ställdes upp. Växeln till grusgropsspåret togs bort. När dåvarande Helsingborgs Veteranjärnväg sökte efter ett ånglok att köpa föll valet på SJ S6 1611 f d GBJ 23. Loket hämtades den 7 mars 1972 och eftersom SJ ändå fick lägga tillbaka växeln hämtades även det andra loket som jag tror också var något slags S-lok. Detta var sista trafiken på Örups lastplats.
Det har även funnits en hållplats i Örup. Den fanns inte på samma plats som lastplatsen (vilket Olofssons Sveriges Järnvägar anger) utan ca 500 meter längre norrut vid slottet. I tjänstetidtabellen 1918 anges de som olika trafikplatser. Hållplatsen fanns ca 1915-1923.
I ett tidigare bidrag har visats bilder på korsningen vid Nedraby. På de äldre finns banvaktsstugan kvar. Den såldes 1956 för rivning - skymde sikten i korsningen.

Örup grusgrop, T-semafor mm

av Uno P @, Monday, January 25, 2010, 22:27 (5176 dagar sedan) @ Anders Olsson

I grusgropen uppföredes ett lokskjul där två beredskapslok ställdes upp. Växeln till grusgropsspåret togs bort. När dåvarande Helsingborgs Veteranjärnväg sökte efter ett ånglok att köpa föll valet på SJ S6 1611 f d GBJ 23. Loket hämtades den 7 mars 1972 och eftersom SJ ändå fick lägga tillbaka växeln hämtades även det andra loket som jag tror också var något slags S-lok. Detta var sista trafiken på Örups lastplats.

[image]
Det stod tre ånglok i lokskjulet: S6 1611, S6 1613 och S 1056. De hämtades den 28 augusti 1972 med hjälp av lokomotorn Z49 109. Foto: Örjan Bergils.