Sjötofta Tråddrageri 64. Bilder från PLj (Fotografier/bildfrågor)

av Fredrik S, Tuesday, January 26, 2010, 20:10 (5203 dagar sedan)

"Jag besökte Sjötofta Tråddrageri 64-05-29. De hade en 600 mm elektrifierad bana mellan Sjötofta station och bruket. Banan var väl någon km lång. Loket togs senare omhand av någon förening, men vilken har jag glömt. Några bilder finns också från banan mellan stationen och bruket. Tyvärr såg jag aldrig loket i drift.
PLj"


[image]

[image]

[image]

[image]

Sjötofta Tråddrageri 64. Bilder från PLj

av Niklas Biedermann @, Tuesday, January 26, 2010, 20:13 (5203 dagar sedan) @ Fredrik S

Oj, oj, oj, vilken charmig miljö! Hur ser det ut idag?

Sjötofta Tråddrageri 64. Bilder från PLj

av Björn Malmer, Tuesday, January 26, 2010, 20:23 (5203 dagar sedan) @ Fredrik S

Verkligen trevligt att få se bilder från en järnväg dit jag kom för sent för att se den i drift.
Enligt en förteckning över industrilok, upprättad i januari 2006 av Janis Priedits, så fanns loket i vart fall då vid en hobbybana vid Sövde i skåne.
Mvh Björn

Sjötofta Tråddrageri 64. Bilder från PLj

av Johan P, Tuesday, January 26, 2010, 22:52 (5202 dagar sedan) @ Björn Malmer

Mycket trevliga bilder! Jag har läst om banan förr i Industrilok i Västergötland tror jag...kul att se dessa bilder!

Sjötofta-elloket

av Carl-Erik Olsson @, Wednesday, January 27, 2010, 00:28 (5202 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

[image]

Verkligen trevligt att få se bilder från en järnväg dit jag kom för sent för att se den i drift.
Enligt en förteckning över industrilok, upprättad i januari 2006 av Janis Priedits, så fanns loket i vart fall då vid en hobbybana vid Sövde i skåne.
Mvh Björn

Efter Sjötofta hamnade loket på lastkajen i Brösarp hos SkJ och fanns där åtminstone i slutet av 1970-taket. Det sades sedan att SkJ hade planerat att ha en brandövning i det, men det räddades i tid och hamnade istället på en liten spårstump hos "Järnvägsmuseet å Äsperöd station Y.E.J." där den trevlige ägaren, dansken Vincent Kärager, hade en samling med anknytning till framförallt Ystadbanorna, men även andra teknikhistoriska ting som gamla radioapparater osv. Han bedrev bl a TV-serviceverksamhet där och t ex undertecknad anlitade under min tid i Lund hans tjänster med att få en 23"-TV fixad, vilken då hade medförts på tåget (Y6/Y7) dit. Sjötofta-loket, då kallat "Dasset", hade Vincent planerat att köra med på en liten framtida bana m h a ett tjog bilbatterier, det var visst kontaktledningsspänning ca 220V, men därav blev intet och efter hans sjukdom och alltför tidiga bortgång skingrades samlingen och "Dasset" hamnade tydligen inte alltför långt därifrån.
Någon som kan berätta mer om dess öden?
/CEO

Sjötofta-elloket

av roggan, Wednesday, January 27, 2010, 07:48 (5202 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Loket finns idag hos Vagnsmuseet i Fristad. Loket står inomhus och är nymålat & fint.

Grönt?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 27, 2010, 09:01 (5202 dagar sedan) @ roggan

Loket finns idag hos Vagnsmuseet i Fristad. Loket står inomhus och är nymålat & fint.

Om det är det detta museum så finns loket på bild på denna undersida - sök på »Warrant« på sidan som kommer det en grön skapelse fram på bild... var det grönt under sin aktiva tid också?

Vet ej om det stämmer?

av Torbjörn G, Wednesday, January 27, 2010, 10:59 (5202 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Dörrar och fönster stämmer inte riktigt??? Jämför med Pers bilder så ser ni själva.

Vad jag vet däremot är att loket efter sin tid på det lilla museet i Ystadstrakten hamnede helt riktigt på en privat liten bana i Sövde utanför Sjöbo. Jag känner ägaren till denna sedan länge. Men jag vet faktiskt inte om loket står kvar hos honom då han sagt att gärna ville hitta ett bättre hem åt detta där det kunde visas i drift. Enligt honom skulle det gå att köra med hjälp av en svetstransformator?

MVH

Torbjörn G

Vet ej om det stämmer?

av Per Ljungberg., Wednesday, January 27, 2010, 15:36 (5202 dagar sedan) @ Torbjörn G

I Sjötofta 1964 var loket gult, men i behov av ommålning.
PLj

Vet ej om det stämmer?

av Anders Ö/NJM, Wednesday, January 27, 2010, 17:01 (5202 dagar sedan) @ Torbjörn G

Kan det vara så att vi ser andra sidan?

Vet ej om det stämmer?

av Johan P, Wednesday, January 27, 2010, 18:18 (5202 dagar sedan) @ Torbjörn G

Skulle det vara ett annat lok från Sjötofta de har i Fristad då? De påstår ju att det varit i Sjötofta i 30 år

Vet ej om det stämmer?

av Ola Almquist, Wednesday, January 27, 2010, 20:16 (5202 dagar sedan) @ Johan P

Skulle det vara ett annat lok från Sjötofta de har i Fristad då? De påstår ju att det varit i Sjötofta i 30 år

Nej, det är detta lok. Jag har aldrig sett det i verkligheten, men det kan ju ha varit i behov av renovering varvid fönstret och dörren kan ha hamnat på fel plats. Detta är bara en teori...

M.v.h.
Ola

Vet ej om det stämmer?

av Olov Kalderén, Wednesday, January 27, 2010, 21:30 (5201 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är sannolikt den andra sidan vi ser på ett icke ombggt lok.
Om man studerar den svart/vita sidvyn på loket så ser man naturen bakom loket genom både det fasta fönstret i sidan och fönstret i dörren. Men om man jämför de båda fönstren så ser man att fönsterramen på motsatta sidan syns genom dörrens fönster, men genom det fasta fönstret så syns ingen motsatt fönsterram - det kan bero på att dörren på den motsatta sidan, som då sitter mitt för fönstret, är öppen... :-)
Rätta mig gärna om jag har fel.
/Olov

Vet ej om det stämmer?

av Ola Almquist, Wednesday, January 27, 2010, 21:41 (5201 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Det är sannolikt den andra sidan vi ser på ett icke ombggt lok.
Om man studerar den svart/vita sidvyn på loket så ser man naturen bakom loket genom både det fasta fönstret i sidan och fönstret i dörren. Men om man jämför de båda fönstren så ser man att fönsterramen på motsatta sidan syns genom dörrens fönster, men genom det fasta fönstret så syns ingen motsatt fönsterram - det kan bero på att dörren på den motsatta sidan, som då sitter mitt för fönstret, är öppen... :-)
Rätta mig gärna om jag har fel.
/Olov

Högst sannolik hypotes. Dags för ett nytt besök i Fristad! När jag var där fanns bara underredet och O&K-loket.

M.v.h.
Ola

Det stämmer!

av Torbjörn G, Wednesday, January 27, 2010, 22:48 (5201 dagar sedan) @ Torbjörn G

Jag har växlat mail med förre ägaren på loket som bekräftar att han för ett par år sedan sålde loket till ett vagnsmuseum i västgöte. Så det är samma lok vi diskuterar om.

MVH

Torbjörn G

Det stämmer!

av roggan, Thursday, January 28, 2010, 07:37 (5201 dagar sedan) @ Torbjörn G

Det ÄR Sjötofta-loket som finns vid Vagnsmuseet i Fristad. Den gröna färgen påstås kommit på vid hobbybanan i Sövde.
Loket hade gulaktig sliten patina vid Sjötofta!
Fd ägaren till loket, Jochum Ressel äger hobbybanan i Sövde. Denne person har även haft lite föflutet vid fd SEJ, i Sollentuna.

Sjötofta Tråddrageri 64. Bilder från PLj

av Per Ljungberg, Friday, October 16, 2020, 19:42 (1287 dagar sedan) @ Fredrik S

Ja det är mina bilder. Att de kommit dit hade jag ingen aning om. Men beträffande loket så finns det skrivet lite i ÖSlJ-nytt nr 2 2020.