Svenska stoppbockar och dess utseende? (Bana)

av Niklas Hansson, Monday, April 07, 2008, 22:42 (5856 dagar sedan)

En kort fråga, satt det vagnsbuffertar monterade på stoppbockar förr? Har aldrig själv sett detta men jag har hört folk påstå att äldre svenska stoppbockar hade buffertar monterade på "buffertplankan".

Svenska stoppbockar och dess utseende?

av nicke, Monday, April 07, 2008, 23:46 (5856 dagar sedan) @ Niklas Hansson

Yes. Jag känner till åtminstone en stoppbock som fortfarande har buffertar M96 (risiga) monterade... . Återfinns i en jv-tunnel i sthlm. Det var nog Kajsa Warg som gällde förr.

Svenska stoppbockar och dess utseende?

av Niklas Hansson, Tuesday, April 08, 2008, 15:49 (5855 dagar sedan) @ nicke

Yes. Jag känner till åtminstone en stoppbock som fortfarande har buffertar M96 (risiga) monterade... . Återfinns i en jv-tunnel i sthlm. Det var nog Kajsa Warg som gällde förr.

Hmmm, det har alltså förekommit. Men det kan väl knappast ha varit vanligt/standard, med tanke på att du känner till enbart en sådan bock och om man ser det i förhållande till hur många stoppbockar man ser och har sett på järnvägen. Själv har jag aldrig sett en sådan, inte ens med spår efter buffertar och jag har ändå rört mig på åtskilliga bangårdar med stoppbockar av modell äldre.

Skulle vara intressant med fler personers synpunkter och iaktagelser rörande detta.

Svenska stoppbockar och dess utseende?

av Bo, Sunday, August 07, 2016, 06:26 (2813 dagar sedan) @ Niklas Hansson

Väcker denna tråd till liv.

Med detta forums kompetens så hoppas jag på ett svar.

Har det funnits stoppbock med träplanka och buffertar, om det har funnits, så gärna en bild.

Stort tack i förväg.

Vänligen
Bo

Har sett stoppbock med buffertar monterade på planka

av BD, Sunday, August 07, 2016, 07:52 (2812 dagar sedan) @ Bo

Väcker denna tråd till liv.

Med detta forums kompetens så hoppas jag på ett svar.

Har det funnits stoppbock med träplanka och buffertar, om det har funnits, så gärna en bild.

Stort tack i förväg.

Vänligen
Bo

Har sett flera sådana stoppbockar. Men det är rätt många år sedan. Har även sett en ensam buffert på en betongklump som avslutning på KURJ spår i Köping.

Har sett stoppbock med buffertar monterade på planka

av Kurt G Möller, Sunday, August 07, 2016, 12:23 (2812 dagar sedan) @ BD

...Har även sett en ensam buffert på en betongklump som avslutning på KURJ spår i Köping.

Och exakt samma sak längst in på gamla Uppsala Östra - i måånga år!!

Men visst har bockar med både buffertar m/96-98 och hylsbuffertar förekommit lite varstans.

Har sett stoppbock med buffertar monterade på planka

av Bo, Sunday, August 07, 2016, 13:40 (2812 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Tack för era svar.

Förstår att det är svårt med en bild då detta handlade om ca 50år sedan.

Vänligen
Bo

Har sett stoppbock med buffertar monterade på planka

av Arne, Sunday, August 07, 2016, 21:07 (2812 dagar sedan) @ Kurt G Möller

...Har även sett en ensam buffert på en betongklump som avslutning på KURJ spår i Köping.


Och exakt samma sak längst in på gamla Uppsala Östra - i måånga år!!

Men visst har bockar med både buffertar m/96-98 och hylsbuffertar förekommit lite varstans.

Det är mycket intressant med sådana här ferroviala frågor. Jag trodde att stoppbockar generellt sett alltid har haft buffertar av någon typ monterade. Jag har aldrig ens för ett ögonblick funderat på att stoppbockarnas konstruktion skulle kunna vara annorlunda.

Ända sedan jag fick min första mj-bana 1956 och hade med pappas hjälp lusläst den tyska boken Die Märklinbahn und ihr großes Vorbild har jag tagit för givet att stoppbockar inte bara i Tyskland utan även i Sverige normalt har/hade buffertar på stoppbockens buffertplanka.

Nu får jag efter 60 år höra att så icke alltid är fallet. Ytterst chockerande för en gammal pensionerad modellrallare med sådana här nyheter. Men vad skulle rimligen det vara för mening med buffertlösa stoppbockar? 😁

Har sett stoppbock med buffertar monterade på planka

av Christer Fredriksson, Sunday, August 07, 2016, 21:20 (2812 dagar sedan) @ Arne

Det normala i Sverige var väl stoppbockar utan buffertar med enbart en grövre planka/sleeper som tog emot fordonens buffertar.
Motsvarande vid ändkajer kunde vara med eller utan buffertar.

Har sett stoppbock med buffertar monterade på planka

av Bo, Sunday, August 07, 2016, 22:48 (2812 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det är väl just det vi ser vart vi oftast vänder oss inom järnvägen, och då bygger man upp en bild att stoppbockar med buffertar inte existerar mer än i olika sammanhang inom modelljärnvägsbiten, och då blir det inte en avbild ifrån originalet.

Vart man än vänder sig inom webbhistoriken så ser jag bara den stoppbock utan buffertar, men var helt säker på motsatsen.

Men jag ville veta hur detta förhöll sig då jag var säker på att jag har sett en sådan stoppbock med buffertar som grabb, och troligen ifrån Södervärns station där jag åkte tåg en del gånger ifrån samt spenderade mycket tid inom detta spårområde.

Vänligen
Bo

Svenska stoppbockar och dess utseende?

av Mikael Blom, Sunday, August 07, 2016, 13:59 (2812 dagar sedan) @ Bo

En sån här?
[image]

Från Samlingsportalen, Jvm,KDAA15579.