Tysk TV visar film om den svenska järnvägens 150-årsjubiléum (Järnväg allmänt)

av Sten M, Monday, April 07, 2008, 23:41 (5834 dagar sedan)

Den tyska TV-kanalen "Bahn TV", visade filmen "150 Jahre Schwedische Eisenbahnen" fredagen den 4/4.
I det timmeslånga programmet från den svenska järnvägens 150-årsjubileum fins det många intressanta inslag och fina bilder.
Med bredbandsanslutning går filmen att se direkt på internet:

"150 Jahre Scwedische Eisenbahnen"

På Bahn-TVs hemsida finns det mycket mer att se:

"Bahn-TV"

Tysk TV visar film om den svenska järnvägens 150-årsjubiléum

av Micael Lindgren, Monday, April 07, 2008, 23:57 (5834 dagar sedan) @ Sten M

Hej Sten.

Tack för länkarna, då jag inte kan mer än snuskiga ord på tyska undrar jag om man kan klicka någonstans för att spara detta fina reportage?

/Micael.

Tysk TV visar film om den svenska järnvägens 150-årsjubiléum

av Sten M, Tuesday, April 08, 2008, 00:21 (5834 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Inte såvitt jag vet. Jag kan det inte iallafall, tyvärr...
Med satelit-TV (Astra?), kanal 76, tror jag, kan man se Bahn-TVs ordinarie sändningar.
Om programmet går i repris, kan man ju spela in på vanligt sätt från TVn.
Om Bahn-TV, i en framtid, gör en DVD och säljer, så går det ju att beställa.
Någon annan har kanske ett tips?

PS Det är samma teknik med strömmande överföring som SVT har på sina filmer i Öppet Arkiv.
Här är en länk till några bra järnvägsfilmer som går att se direkt på nätet.

SVT / Öppet Arkiv / sökord : Järnväg

Tysk TV visar film om den svenska järnvägens 150-årsjubiléum

av Sten M, Tuesday, April 08, 2008, 08:28 (5834 dagar sedan) @ Sten M

Filmen, "Svenska Tåg: 150 årsjubileum", är gjord av "LEG video" och finns att köpa på DVD från deras hemsida för 200:-

(Från hemsidan)
"En specialutgåva i serien Svenska Tåg som visar de största arrangemangen under järnvägens 150-årsfirande....Valbara ljudspår: svenska, tyska och utan kommentarer. 60+20 minuter bonusfilmer.
Beräknas leveransklar i februari 2008."

LEG video / nyheter

Spara videoklipp etc med RealPlayer 11

av Arne, Tuesday, April 08, 2008, 13:30 (5834 dagar sedan) @ Sten M

Inte såvitt jag vet. Jag kan det inte iallafall, tyvärr...
Med satelit-TV (Astra?), kanal 76, tror jag, kan man se Bahn-TVs ordinarie sändningar.
Om programmet går i repris, kan man ju spela in på vanligt sätt från TVn.
Om Bahn-TV, i en framtid, gör en DVD och säljer, så går det ju att beställa.
Någon annan har kanske ett tips?

PS Det är samma teknik med strömmande överföring som SVT har på sina filmer i Öppet Arkiv.
Här är en länk till några bra järnvägsfilmer som går att se direkt på nätet.

SVT / Öppet Arkiv / sökord : Järnväg

Jodå, det går visst att spara ned video etc på nätet med ett enkelt knapptryck. Det är både lätt och smidigt. Dessutom gratis. Senaste versionen av RealPlayer 11 har just den här smidiga funktionen att spara intressanta videoklipp, ja hela filmer som i detta fall med filmen om Tåg 150.

Till webbläsaren Firefox 2.0 finns det dessutom en plug-in som heter Download Helper och som lägger sig som en ikon till höger om adressfältet upptill på skärmen. När något inspelningsbart material finns på en webbsida lyser ikonen upp och börjar rotera; sedan kan man välja att direkt ladda ned och spara t.ex. ett videoklipp etc.

Även Download Helper är gratis och fungerar smidigt. Så det finns ingen anledning att avstå från möjligheten att spara intressanta videor, bilder eller ljudmaterial när man surfar runt på webben. :-)

Tysk TV visar film om den svenska järnvägens 150-årsjubiléum

av Stefan Nilsson, Tuesday, April 08, 2008, 13:41 (5834 dagar sedan) @ Sten M

Hehehe - stort tack för det tipset! Att det var extra roande var att min egen enkla modell över Bosjö stationsområde år 1913 lyckades komma med på stillbildsklippen från Ängelholm, i början av filmen! :-) Snacka om oväntat - kul!

Tysk TV visar film om den svenska järnvägens 150-årsjubiléum

av Anders Johansson, Tuesday, April 08, 2008, 23:26 (5833 dagar sedan) @ Sten M

Det aom visas på Bahn TV är i grunden det TV-program som rullar i alla tyska ICE-tåg som fått TV i stolarna...
Det är häftigt att veta att man kan se sig själv på tåget i Tyskland, den här månaden, eller när det nu sänds.

Men tänk på vilket underbart reklamvärde det har för svenska museibanor.
Scenerna med blandat tåg, resp persontåg på Vena mosse, vad mer kan tyska turister önska. :-) :-) :-)

Tysk TV visar film om den svenska järnvägens 150-årsjubiléum

av Kristoffer Johansson, Thursday, April 10, 2008, 17:29 (5832 dagar sedan) @ Anders Johansson

Ett tips till, söker man på Kristinehamn på sidan så finns en film från inlandsbanans 100års jubileum förra året.

Mvh Kristoffer