Kung Oskar den II (Brons emblem). (Historiskt material)

av Micael Lindgren, Monday, April 07, 2008, 23:48 (5854 dagar sedan)

Detta emblem är i förgylld brons och enligt livrustkammaren suttit på Oskar den 2:e kungavagn.
Är det någon här som vet mer om detta emblem?
Se bilden nedan.

Det är 227x190 mm och väger 610 gram.
På livrustkammaren tror dom att det är tillverkat mellan 1894 - 1905 och har aldrig sett emblemet original tidigare.

Och en naturlig fråga är om någon vet vad det är värt?

Jag är mycket tacksam för svar, antingen här eller via e-post.

Med vänliga hälsningar !

Micael Lindgren - Örnsköldsviks JärnvägsSällskap
[link=http://www.ojs.nu/]Örnsköldsviks JärnvägsSällskap[/link]

[img]http://farm3.static.flickr.com/2095/2397146932_56d4fe4b53_b.jpg[/img]

Kung Oskar den II (Brons emblem).

av nicke, Tuesday, April 08, 2008, 08:15 (5854 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Det verkar vara ett unikt föremål. Kungavagn. Menar du hästdragen eller Järnvägsvagnen?
Är den privatägd?
OM det tillhör järnvägsvagn så är väl Järnvägsmuseum i Gävle ett givet ställe att åtminstone deponera den hos så vi allmänheten kan få se detta smycke.
Det finns väl inget värre än att den hamnar i någon lokskylts-samlares låda?

Kung Oskar den II (Brons emblem).

av Henrik B. @, Wednesday, April 09, 2008, 17:31 (5853 dagar sedan) @ nicke

Dette er litt av et klenodium og åpenbart fra FØR 1905. Det er to kongekroner som symboliserer at kongen regjerte over to riker. I selve våpenskjoldet fremtrer den norske løven til høyre med hellebard. Den skriver seg tilbake til middeladeren og skal ha vært symbol for den norske kongemakten den gangen. Dagens norske kongeflagg er rødt og med den norske løven i gull.


Beste hilsen Henrik B

Kung Oskar den II (Brons emblem).

av Micael Lindgren, Thursday, April 10, 2008, 16:41 (5852 dagar sedan) @ nicke

Det verkar vara ett unikt föremål. Kungavagn. Menar du hästdragen eller Järnvägsvagnen?
Är den privatägd?
OM det tillhör järnvägsvagn så är väl Järnvägsmuseum i Gävle ett givet ställe att åtminstone deponera den hos så vi allmänheten kan få se detta smycke.
Det finns väl inget värre än att den hamnar i någon lokskylts-samlares låda?

Hej Nicke.

Jag har ingen information men troligen har den suttit på en häst dragen vagn och jag tror att det Stora riksvapnet bilden visar.
Du behöver inte vara orolig att den kommer hamna i en låda, ägaren bad mig bara samla information om den och hittils har jag ungefär 5 A4 sidor om kungliga vapen som det tydligen heter.
Jag berättar vad som händer med klenoden när jag vet det.

/Micael.