HNJ 7-8 / BJ 303-304 ? (Fordon: lok)

av Stefan Nilsson, Tuesday, April 08, 2008, 10:37 (5861 dagar sedan)

Det finns ju en kul bild av BJ 303, tagen i Beted vid någon(?) tidpunkt:

[img]http://arstuga.se/dvvj/bilder/bj303.jpg[/img]

BJ 303, f.d. HNJ 7, och dess systermaskin HNJ 8 / BJ 304 ombyggdes 1897-98 av HNJ från sadeltanklok till tenderlok (tendrar från OFWJ), 1910 med överhettarelement, och köptes av BJ 1927 och fick littera K3. Enligt Forsaeus/Johannesson gick de några år i trafik i Värmland, då alltså DVVJ(?). Nr 303 syns i bilden ovan, och kanske är det även hon som syns i bilden på sidan 155 i DVVJ-boken, enligt bildtexten 1931.

I BJ-historiken 1979 står att de avyttrades vid okänd tidpunkt, med vidare öden okända. Enligt Forsaeus/Johannesson användes de huvudsakligen inom banavdelningen innan de såldes vidare 1940.

Enligt uppgift från en [url=http://www.hnjverkstad.eu]HNJ- och BJ-kännare[/url] såldes HNJ 7 / BJ 303 till SSA Jordberga och nr 8/304 till SKB Domnarvet.

Detta har säkert redan avhandlats i detta forum (t.ex i gamla versionen), men det vore intressant att få lite mer info om dessa lok, speciellt vad gäller deras (eller bara 303:ans?) placering och relation till [url=http://arstuga.se/dvvj/]Beted och Skillingmarksbanan[/url]. Även något om deras "vidare öden" vore kul att veta.

Tack på förhand!

HNJ 7-8 / BJ 303-304 ?

av Anders Sandgren, Tuesday, April 08, 2008, 11:49 (5861 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Enligt HNJ's jubileumsbok kom tendrarna från SJ. F.d A-tendrar som det fanns gansdka gott om på 1890-talet efter utskrotning och ombyggnad till Oc. Dessutom hade väl M nr 48 samt F-loken samma typ av tender (48 fick ny tender i slutet av 1860-talet, efter lokets skrotning 1883 ca flyttades den över till ett A-lok).
Enligt den gamla tråden fick loken under BJ-tiden andra tendrar (den som syns på bilden som inte är en A-tender) då de gamla tendrarna nog var utslitna, ev var det tendrar som tidigare gått med lok som levererats med 2-axliga tendrar men senare fått 3-axliga C-tendrar. H3'orna på DJ var väl sådana som hade levererats med 2-axliga tendrar och senare fick C-tendrar inköpta från SJ. HNJ 51/A7 1749 hade vid förstatligandet tender C 758 enligt Str77. Även A7 1804 har C-tender, obekant vilken.
Tendergaveln var vanlig på HNJ och kom med HNJ 26 "Katten" som köptes från ÖKJ med denna hytt. Antagligen flyttades gavelkonstruktionen över till den nygamla tendern när A-tendern skrotades.

HNJ 7-8 / BJ 303-304 ?

av Kirby, Tuesday, April 08, 2008, 19:50 (5860 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Hej Stefan

Tänkt att du skulle vara intresserad av det här:

[img]http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/174/HNJ8-9_001.jpg[/img]

Enligt Svante Runeberger loken var ursprungligen byggda för VCJ för trafik på Jönköping. Tendrar var begagnade två-axliga från OFWJ med axelavstånd av 2743mm eller 9 fot. Enligt MRW sidor, 303 skrotats 1957 och 304 1948.

Kirby

Tack båda

av Stefan Nilsson, Tuesday, April 08, 2008, 21:04 (5860 dagar sedan) @ Kirby

Hej!
Ja, tack, det var en fin skiss och info! Intressant, då vet man lite mer.

Tack också till Anders Sandgren för info om tendrar!

HNJ 8-9, tenderbyten

av Anders Sandgren, Tuesday, April 08, 2008, 22:11 (5860 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Om man ser på bilden och på ritningen så ser man att de stämmer, dock inte att tendrarna skulle vara tillverkade av NOHAB 1882. Ritningen motsäger den tidigare tråden om loken att det var under BJ-tiden som de fick nya tendrar. Tendern är däremot mycket lik den som HNJ 26 (fd ÖKJ 3) hade.
De tendrar från OFWJ som kan tänkas är möjligen de NOHAB-byggda K3 28-30 (har dock inte sett dem) som på 20-talet kan ha fått 3-axliga tendrar (kanske från SJ som fick överskott på C-tendrar när Ca/Cc/Ta mfl skrotades). Annars är det bara de Sharp-byggda A & K-loken som hade 2-axliga och åtminstone K-lokens tendrar liknar inte den på bilden.
Bilder från 1897 och 1910 i HNJ-boken visar lok 8 med A-tender. Den ser annorlunda ut (större hjul, fjäderpaketen högre upp mm). 1910 har den fått den nya bakgaveln. Den förlängda domen med sandbehållare fick nog loket tillsammans med KK-broms på 20-talet. Efter att BJ tog över loken fick de skorsten utan turbin.
Är ritningen månne gjord inför försäljningen?

HNJ 7-8 / BJ 303-304 ?

av Ola Almquist, Tuesday, April 08, 2008, 22:27 (5860 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Eliigt Janis Priedits (se även Industrilok i Skåne - Malmöhus län):

NH 155/1882 HNJ D 7, 1927 BJ K3 303, 1940 SSA/Jordberga. 1957 slopat, 1958 skrot
i Trelleborg
NH 156/1882 HNJ D 8, 1940 SKB/Domnarvets järnverk 4, 1948 slopat, 19?? skrot

M.v.h.
Ola