JGJ - Huskvarna station ("Övre" och fabriken) (Arkiv/forskning/litteratur)

av Torbjörn G, Tuesday, February 02, 2010, 12:27 (5190 dagar sedan)

Då kör vi in på stationen i Huskvarna vid fabriken. I Magnus Knutssons samling så har jag fått fram några kort som alla utom ett visar stationsområdet. På ett kort ser vi lok 4 med eldare Fredrik Lund i sin vanliga lite hängiga stil :-). Loket står framför godsmagasinet en bit bort från stationshuset.
Jag vill dock börja med den bild som kom lite fel i förra tråden :-D . Jag böjer mig helt för att det är taget ovanför stationen ner mot staden. Dock är det då en tidig bild eftersom fabriken för symaskiner senare byggdes ner i slänten.
[image]

[image]
Magnus Knutssons samling

[image]
Magnus Knutssons samling

[image]
Magnus Knutssons samling

[image]
Magnus Knutssons samling

Nedan ser vi stationen med normalspår framför.
[image]
Magnus Knutssons samling

I en tidigare tråd för ett bra tag sedan har det visats bilder från fabriksområdet. Jag hoppas att någon återigen kan göra detta.

MVH

Torbjörn G

JGJ - Huskvarna station ("Övre" och fabriken)

av Björn Rundqvist @, Tuesday, February 02, 2010, 14:48 (5189 dagar sedan) @ Torbjörn G

Tack tack!

På normalspåret i sista bilden kan man tänka sig att slingerspåret som fanns på samlspårstiden upp till nästa nivå bakom stationen även fanns på normalspårstiden Var det så?

På en av bilderna står det "revs 1950". Var det då som stationshuset revs?

Björn R

JGJ - Huskvarna station ("Övre" och fabriken)

av Håkan Arlebrand, Tuesday, February 02, 2010, 21:34 (5189 dagar sedan) @ Torbjörn G

Kommentar till den fjärde bilden: Notera föremålet vid den högra huswgaveln. Är det en anordning för mekanisk fjärrstyrning (semafor?)? Föremålet saknas på de andra fotografierna, varför det måste ha monterats efter stationens öppnande. Jag har samma vykort i min samling och det är poststämplat 1906.

JGJ - Huskvarna station, bild manöverapparat

av Torbjörn G, Tuesday, February 02, 2010, 23:01 (5189 dagar sedan) @ Håkan Arlebrand

[IMG]http://i49.photobucket.com/albums/f288/Torgitt/jgj10075v_hvastn_delfrstoring.jpg[/IMG]
Delförstoring av vykort.

Någon som har en bättre bild? Det blir nog att ta fram banläran som kvällsläsning.....*pust*...tungt för armarna vid ryggläge ;-) .

MVH

Torbjörn G

JGJ - Huskvarna station ("Övre" och fabriken)

av MatsF, Tuesday, February 02, 2010, 23:30 (5189 dagar sedan) @ Torbjörn G

Flera bilder:
Huskvarna övre (före 1910 enl notering på kortets baksida)
[img]http://tiw-pro.web.internet.telia.com/~1839810/image/Huskvarna%20%d6%20f%f6re%201910.png[/img]

En delförstoring visar den apparat som står framför stationshuset:
[img]http://tiw-pro.web.internet.telia.com/~1839810/image/Huskvarna%20%d6%20f%f6re%201910_besk.png[/img]

Nästan samma vy 1915
[img]http://tiw-pro.web.internet.telia.com/~1839810/image/Huskvarna%20%d6%201915.png[/img]
Men apparaten i 1910 års bild är borta, och stativet med veven är borta, istället är ett växelklot där, antagligen flyttat dit i samband med ombyggnaden av bangården (på 1910 års bild är det till höger bakom det andra vid trädet).

Ett vykort, tycärr dålig bildkvalité - men här syns igen tornhuset som står kvar än idag.
[img]http://tiw-pro.web.internet.telia.com/~1839810/image/Huskvarna%20fabrik%20vykort.png[/img]

Och till sist en bild av stationshuset från normalsspårstiden från en annan vinkel:
[img]http://tiw-pro.web.internet.telia.com/~1839810/image/Huskvarna%20fabrik.png[/img]

JGJ - Huskvarna station ("Övre" och fabriken)

av Björn Rundqvist @, Tuesday, February 02, 2010, 23:56 (5189 dagar sedan) @ MatsF

Tack för förstoringen. Till höger om flickan syns bomdriv eller semaforställbock? Men till vänster om tösen står en jvgs-"gubbe" och till vänster om honom syns samma apparat som har annan placering på 4:e bilden.

Jag undrar om det inte är en personvåg eller tittskåp för pikanta bilder. Att lägga en slant i? Titta noga på väggen ovanför så syns vid båda placeringarna en cirkelformad skylt precis ovanför apparaten.

rnd

JGJ - Huskvarna station ("Övre" och fabriken)

av Håkan Arlebrand, Wednesday, February 03, 2010, 00:08 (5189 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Jag är imponerad Björn. Dina slutsatser förefaller mig inte orimliga. Men efter letande bland mina bilder hittade jag en som ytterligare kommer att komplicera denna delikata frågeställning. På ett foto (som jag inte klarar av att lägga ut här på forumet) står det under den norra gaveln en mekapär som mycket väl skulle kunna vara någon typ av bomvev el dyl.

JGJ - Huskvarna station ("Övre" och fabriken)

av Björn Rundqvist @, Wednesday, February 03, 2010, 00:22 (5189 dagar sedan) @ Håkan Arlebrand

Det är inte samma "vev" som syns till höger om tösen på förstoringen från Mats F?

Själv har jag inte lärt mig lägga ut bilder ännu, jag kanske lär mig innan jag muckar. Du skulle inte vilja sända över en kopia via mail? Du har min adress tror jag?

Björn R

JGJ - Huskvarna station ("Övre" och fabriken)

av Håkan Arlebrand @, Wednesday, February 03, 2010, 16:14 (5188 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Jo det är samma vev ocvh min fråga kvarstår: vad användes den till?

Tyvärr Björn har din epostadress försvunnit i kaos. Skickar gärna bild om jag får din adress. Vi kan kanske ta den per telefon. Mitt efternamn hittar du lätt...

JGJ - Huskvarna station ("Övre" och fabriken)

av Östlund, Anders, Wednesday, February 03, 2010, 06:53 (5189 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Först ett stort tack till Torbjörn som håller liv i trådarna om JGJ när jag inte hinner med! :D

Jag håller nog med om att det är en gods/personvåg, på förstoringen syns ett fundament framför pelaren som jag gissar är för att stå på eller ställa sina väskor. "Våg" var min första tanke när jag såg förstoringen.

"Projektor för pikanta bilder" är ju en intressant tanke... Kan det ha varit ett försök till utflyktsmål för nyfikna Jönköpingsbor (Jönköping och Huskvarna var ju två städer på ett annat sätt förr...). När begreppet "Smålands Jerusalem" uppstod vet jag inte men om det är lika gammalt som JGJ så är det ju en intressant tanke... Men jag tror mer på "våg"...

Här finns jobb att göra, söka efter bilder från diverse vågtillverkare (trol svenska?) på nätet och se om det finns någon modell med detta sirliga utseende... ;-)

Jag ska skanna av mina bilder hemma och se om jag kan lägga till något innan tråden försvinner bort...

Hälsar,
Anders Ö