Meselefors (Fotografier/bildfrågor)

av Michael Erhardsson, Tuesday, April 08, 2008, 22:44 (5856 dagar sedan)

Meselefors, ni som vill fyll gärna i info ...
Är detta ett vedeldat E-lok månne under krigstiden kanske ???

MVH Michael

[image]

Meselefors

av Anders Sandgren, Wednesday, April 09, 2008, 14:49 (5855 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Skulle gissa på tiden 1918 - tidigt 1920-talet, loket har vacuumbroms och inte någon knorrbroms samt är utrustat med gasbelysning. Svårt att se vilken individ, 112x där x kan vara 3,5 eller 8 kanske.

Meselefors

av Staffan Eriksson, Wednesday, April 09, 2008, 20:31 (5855 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nu öppnade inte banan för persontrafik förrän 1928, så det bör väl vara efter det.
1128 fanns i trakterna senare som vedeldad under 2:a kriget.

Meselefors

av Carl-Axel Schiller, Wednesday, April 09, 2008, 22:58 (5855 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Nu öppnade inte banan för persontrafik förrän 1928, så det bör väl vara efter det.
1128 fanns i trakterna senare som vedeldad under 2:a kriget.

Inlandsbanan förbi Meselefors öppnades för allmän trafik 1918-02-16 enligt "Järnvägsdata 1999".

Meselefors

av Staffan Eriksson, Wednesday, April 09, 2008, 23:56 (5855 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Förlåt, jag blandar ihop alla -sele och -fors, jag borde veta var Meselefors ligger :-(

Meselefors

av Anders Sandgren, Thursday, April 10, 2008, 00:20 (5855 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Och så sent som 1928 hade E-loket åtminstone KK-broms, troligen även vacuumd:o nedtagen. Om rätt individ kunde utläsas kunde man smala ner det mer.

Meselefors

av Thomas Tell, Thursday, April 10, 2008, 20:50 (5854 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Utav 112x-loken var det enligt str 77 endast 1125 och 1127 som fick standard AGA-belysning likt loket på bilden. 1127 hade dessutom 1914-24 apparater för tryckluftsbroms vilket detta lok inte hade. 1125 fick apparater fört Knorrbroms 1925.
1125 var vid III D till 1916 då det förflyttades till IV D där det blev kvar resten av livet. 1127 var på V D till 1916 då det flyttades till IV D men försvann åter till V D 1919.
Uppgifter om vedeldning från den tiden är dåliga. Det jag vet är att 1126 fick vedskorsten i maj 1918 och att 1120 och 1124 gick i vedeldningsprov 1918.
/tell

Meselefors

av Anders Sandgren, Thursday, April 10, 2008, 21:38 (5854 dagar sedan) @ Thomas Tell

När man tittar på siffrorna så tyckte jag först att det var en 5:a på slutet, men var inte säker. Med dina uppgifter så pekar det mesta på att det är så, lyktor, broms och placering stämmer med 1125, och vedeldningen verkar vid denna tid inte varit speciellt dokumenterad. Det som noteras i str 77 är kolpulver- och torvpulverkonverteringar, men de ombyggnaderna är ju mer omfattande. Vedfång och skorsten ordnades på lokstationen utan inblandning av andra.