Skånska vägskydd: Björkeröd (Tomelilla - Eslöv) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, February 10, 2010, 21:45 (5186 dagar sedan)

Björkeröd ligger mellan Lövestad och Klasaröd. Ännu 1955 saknade denna plankorsning säkerhetsanordningar. Det är inte omöjligt att den automatiska ljus- och ljudanläggningen var helt nyinstallerad när dessa bilder togs i november 1957.

[image]

Hastighetstavlan markerar slutet på hastighetsnedsättning på grund av för kort spårledning för vägskyddet

[image]

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Ännu en bild - från 1956

av Gunnar Ekeving, Thursday, February 11, 2010, 22:56 (5185 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det är inte omöjligt att den automatiska ljus- och ljudanläggningen var helt nyinstallerad när dessa bilder togs i november 1957.

jo, det är omöjligt, för nu hittade jag nedanstående bild från december 1956

[image]

Med tanke på anhopningen av järnvägspersonal kring vägkuren till vänster misstänker jag att det var vid detta tillfälle anläggningen installerades

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Ännu en bild - från 1956

av Rolf Johansson, Saturday, February 13, 2010, 14:59 (5183 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det är inte omöjligt att den automatiska ljus- och ljudanläggningen var helt nyinstallerad när dessa bilder togs i november 1957.


jo, det är omöjligt, för nu hittade jag nedanstående bild från december 1956

[image]

Med tanke på anhopningen av järnvägspersonal kring vägkuren till vänster misstänker jag att det var vid detta tillfälle anläggningen installerades

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Signalarna hade en häftigare bil innan de övergick till Volvo Duetten :-)

Ännu en bild - från 1956 - OT

av Kurt G Möller, Saturday, February 13, 2010, 22:25 (5183 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Fniss. Opel -55?