Fråga ang. broslipers. (Fotografier/bildfrågor)

av Ian B, Thursday, April 10, 2008, 21:13 (5832 dagar sedan)

När jag promenerade förbi den f.d. järnvägsbron i Ljungbyholm såg jag att de hade tagit bort slipers från bron.

[image]

De såg att vara lite för långa för ett 891 spår ( ca 3 a 3,5 meter långa) men så kom jag ihåg att det var 2 spår på bron en gång i världen, ett mot Torsås och ett mot Påryd.

[image]

Frågan är använde man långa slipers för 2 spår på en bro?

[image]

Fråga ang. broslipers.

av Ola Almquist, Thursday, April 10, 2008, 21:21 (5832 dagar sedan) @ Ian B

Inget svar, men...

Hur ser det ut i Torsås numera? Finns den bron kvar och har den sliparna i behåll? Den var väl också tvåspårig...

M.v.h.
Ola

Fråga ang. broslipers.

av Ian B, Thursday, April 10, 2008, 21:42 (5832 dagar sedan) @ Ola Almquist

Har ingen aning hur det ser ut i Torsås numera.

Fråga ang. broslipers.

av z750asn, Friday, April 11, 2008, 07:11 (5831 dagar sedan) @ Ola Almquist

I Torsås är det enda som finns kvar en bro med ca 3 m 1067spår och en minnestavla som uppsattes för några år sedan i samband med att boken om Östra Blekinge järnvägar kom ut.

Mvh
Anders S

Torsås 2008

av Anders Svensson, Kalmar, Sunday, August 31, 2008, 15:35 (5689 dagar sedan) @ z750asn

Detta är det enda man kan se av järnvägen i Torås idag.
Bilden tagen april 2008. Bortåt i bilden är gamla stationplan och längst bort i bilden gick utfarten mot Kalmar.

[image]

Fråga ang. broslipers.

av Kurt Möller, Thursday, April 10, 2008, 22:23 (5832 dagar sedan) @ Ian B

När jag promenerade förbi den f.d. järnvägsbron i Ljungbyholm såg jag att de hade tagit bort slipers från bron.

[image]

De såg att vara lite för långa för ett 891 spår ( ca 3 a 3,5 meter långa) men så kom jag ihåg att det var 2 spår på bron en gång i världen, ett mot Torsås och ett mot Påryd.

[image]

Frågan är använde man långa slipers för 2 spår på en bro?

[image]

Kan det ha varit "omlott-spår", alltså fyra räler?? = räl ett och tre för ena spåret, räl två och fyra för det andra???

Fråga ang. broslipers.

av Baloo, Thursday, April 10, 2008, 22:41 (5832 dagar sedan) @ Kurt Möller

Nej, denna utfart var två separata spår. Dessa långa sliprar verkar ju snarare vara växelslipers. Skälen till detta vet jag dock inte. Gångbana, användning som väg etc... Skälen kan ju vara några olika.

Fråga ang. broslipers.

av Baloo, Thursday, April 10, 2008, 22:45 (5832 dagar sedan) @ Baloo

Tillägger en trolig möjlighet. En vanlig lösning för växlande personals säkerhet/bekvämlighet är ju att man lägger ut extra gångbanor i form av trädeck som täcker hela brons bredd. På det viset kan man växla och kliva av säkert även på broar. Exempel finns bl a vid Stålboga i utfartsänden mot Eskilstuna.

Fråga ang. broslipers.

av Ante Svensson, Thursday, April 10, 2008, 23:56 (5832 dagar sedan) @ Baloo

Det finns en bild i Lennarts Järnvägsbilder där man ser utfarten söderut i bakgrunden. Spåret mot Torsås ligger där kvar medan f d LCJ är riven. Man ser att det är två parallella spår på bron.
Ante

Fråga ang. broslipers.

av Anders Ljung, Thursday, April 10, 2008, 23:36 (5832 dagar sedan) @ Ian B

3 meter behöver inte alls vara för långt för 891-spår, det behövs mer längd för att kunna fästa hakbultarna i balkarna.
[image]
Här står ULJ banavdelning och pysslar om Funbo-bron (tyvärr har jag inte måtten i huvudet) och på söndag skall vi sätta tillbaka räcket :-P

Mer bilder

Fråga ang. broslipers.

av Borhell, Wednesday, April 30, 2008, 10:40 (5812 dagar sedan) @ Ian B

[image]

OTROLIGT SNYGG BILD!!!