Skånska vägskydd: Magnaröd (Ystad - Eslöv) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, February 18, 2010, 22:14 (5179 dagar sedan)

[image]

I oktober 1957 togs dessa bilder av svängbomsanläggningen vid Magnaröd mellan Bjärsjölagård och Askeröd.

[image]

Vridlyktan med tillhörande bomsignalskärm signalerar antagligen endast åt banan, mot vägen finns separata lyktor på respektive svängbom. Det framgår inte om vridlyktan är mekaniskt förbunden med någon av grindarna.

V-signalen är antagligen inte permanent utan troligen har signalteknikerna tagit med sig den s k provisoriska V-signal som användes för att mäta signalsikten. Signalingenjör Andrén hade en månad tidigare i ett meddelande till signalsektionerna uppmanat till fotografering av "provisoriska" V-signalen när denna var uppsatt

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Magnaröd (Ystad - Eslöv)

av Björn Rundqvist @, Thursday, February 18, 2010, 23:39 (5179 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tittar med stort nöje på Dina visade bilder. Så såg det ut när jag var barn och hade väl i stort sett ut sedan järnvägarna startade efter 1850. Och i dag är dessa lågavlönade grindvakter ersatta med spårledningar och datorer.

Gillar dessa bilder av korningar med grindar. Här står ett manöverdon utanför dörren till kuren, ser ut som ett motorskydd el. dyl. Har det förekommit elektrisk drivning av svänggrindar? Eller mekanisk med linor? Kanske bara lokalt så operatören kan se vad som händer?

Bjön R

Mekaniska/elektriska grindar

av Gunnar Ekeving, Friday, February 19, 2010, 00:28 (5179 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Gillar dessa bilder av korningar med grindar. Här står ett manöverdon utanför dörren till kuren, ser ut som ett motorskydd el. dyl. Har det förekommit elektrisk drivning av svänggrindar? Eller mekanisk med linor? Kanske bara lokalt så operatören kan se vad som händer?


Bjön R

Roligt att du uppskattar bilderna!

I Storbritannien finns fortfarande en hel del mekaniskt manövrerade grindar. Och då handlar det oftast om tunga grindar, inte de lätta svängbommar som på senare år användes i Sverige. Manövrering sker med en ratt i ställverkshuset. Det handlar alltså inte om stängning och öppning på något större avstånd.Plankorsningar där grindarna manövreras mekaniskt

Men det fanns även elektrisk manövrering av grindar vid British Rail. I slutet av 1950-talet började man emellertid införa fällbommar, och sedan dess har många grindar, både vanliga handmanövrerade och mekaniska, ersatts av just fällbommar.

Den enda typen av elektriska grindar jag känner till från de svenska järnvägarna är de skjutgrindar som finns vid en del plattformsövergångar på stationer. Däremot tror jag inte den typen av grind använts vid korsningar med vägar eller gator. Och mekaniska grindar har nog aldrig använts i Sverige

Motorskydd?

av Gunnar Ekeving, Friday, February 19, 2010, 08:29 (5178 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Här står ett manöverdon utanför dörren till kuren, ser ut som ett motorskydd el. dyl.

En gissning kan vara att det handlar om en elcentral för V-signal och kryssmärkeslyktor. I slutet av 1950-talet rustades många övergångar upp med sådana anordningar. På banor som förväntades finnas kvar under längre tid försökte SJ dock i första hand få tillstånd att byta ut bevakade bommar eller grindar mot automatiska signaler.

När bilden togs var plankorsningen vid Magnaröd uppenbarligen på väg att få en V-signal, och det är troligt att man då även skulle byta fotogenlyktorna på svängbommarna mot elektriska lyktor på kryssmärkesstolparna. Och samtidigt kunde vägvakten få elljus i kuren. Kanske sågs en investering i strömförsörjning från elnätet även som en första etapp i framtida övergång till automatiska ljus- och ljudsignaler. Alternativet hade väl varit att mata V-signal och kryssmärkeslyktor från primärceller, men sådana kräver relativt mycket underhåll.