Vintrosa station med tåg (Fotografier/bildfrågor)

av Michael Erhardsson, Friday, April 11, 2008, 08:27 (5830 dagar sedan)

Ur min foto/vykortssamling, Vintrosa station med tåg postgånget 1904.

MVH Michael

[image]

Vintrosa station med tåg

av Sune Nylén @, Friday, April 11, 2008, 08:33 (5830 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Uttalas det Vint - rosa eller Vin - trosa undrar Sune?

Vintrosa station med tåg

av Fredde, Friday, April 11, 2008, 08:42 (5830 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Kul med en bild från hemorten. Idag ser det mycket annorlunda ut. Tyvärr är det en "sopstation" numera..

Det uttalas Vint-rosa. Men det finns säkert andra som uttalar det annorlunda.

Vintrosa station med tåg

av Tommy K @, Örebro, Friday, April 11, 2008, 14:44 (5830 dagar sedan) @ Fredde

Men uttalas det inte "Vinn-trosa"? Med en liten läspning (tungan ut under övertänderna) på "i:et"?
Så säger i alla fall alla gamla etternärkingar som jag känner...:-)

Vinteråsa station med tåg

av Klas Blomberg, Friday, April 11, 2008, 17:10 (5830 dagar sedan) @ Tommy K

Men uttalas det inte "Vinn-trosa"? Med en liten läspning (tungan ut under övertänderna) på "i:et"?
Så säger i alla fall alla gamla etternärkingar som jag känner...:-)

Det ursprungliga namnet är ju Vinteråsa, d.v.s. den åsen där malmfororna kördes på vintern, så delningen borde vara Vintr-osa.

Jag minns faktiskt inte det genuina uttalet, det är trots allt 20 år sen jag flyttade från Örebro-trakten!, men Vinn-trosa känns som att det ligger bra i munnen

Wintrosa och »Vinntrosa«

av Rasmus Axelsson, Friday, April 11, 2008, 20:42 (5830 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Det ursprungliga namnet är ju Vinteråsa, d.v.s. den åsen där malmfororna kördes på vintern, så delningen borde vara Vintr-osa.

»Vinteråsa« må vara det ursprungliga namnet på kyrkan i närheten, men stationen hette »Wintrosa« eller »Vintrosa«. Från början föreslog man namnet »Wia« men det namnet var tydligen redan upptaget... man nämner även »Östra Wia« på något enstaka ställe.

Jag minns faktiskt inte det genuina uttalet, det är trots allt 20 år sen jag flyttade från Örebro-trakten!, men Vinn-trosa känns som att det ligger bra i munnen

Din tunga känner rätt... namnet uttalas lokalt som »Vinntrosa« med viss betoning på i:et.

Svartåbanan om Vintrosa

Även här!

av Rasmus Axelsson, Friday, April 11, 2008, 20:31 (5830 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

[image]

Ur min foto/vykortssamling, Vintrosa station med tåg postgånget 1904.

Jag upptäckte att det på svartåbanesidan fanns två liknande bilder med samma motiv från Vintrosa (Stig Nyberg?) och Vintrosa (vykort).

Det nybyggda spåret till vänster kan häröra sig från en spårutvidgning som jag har för mig SJ organiserade i Vintrosa efter sitt »maktövertagande« 1900, men jag är inte säker. ÖrSJ betalade säkert SJ i C-aktier som de hade en tendens att göra vid dylika nyanläggningar...

Koplettering
Efter koll i avskrifterna av ÖrSJ-arkivet står det att man 1902 lät SJ utvidga spårområdet i Vintrosa för drygt 7200 kr som ersattes med B-aktier.

Svartåbanan om Vintrosa