Skånska vägskydd: Brunslöv (Tomelilla - Eslöv) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, February 21, 2010, 22:51 (5170 dagar sedan)

[image]

Vid Brunslövs hållplats fanns en plankorsning som fotodokumenterades i oktober 1957. Uppenbarligen hade man en kombinerad vägvakts- och hållplatskur. Det finns även en banvaktstuga i Brunslöv, dock belägen en halv kilometer närmare Eslöv sett från vägkorsningen.

Den vägövergång som syns i bakgrunden på nedre bilden var antagligen obevakad; grindarna saknar lyktor, och dessutom finns ingen uppgift om att platsen skulle ha haft två bevakade korsningar.

[image]

Bilden ovan bör vara tagen i riktning mot Tomelilla. Det är nog den mobila V-signalen för signalsiktskontroll som är uppsatt. Kanske förberedde man det som skulle ske den 24 maj 1959 kl 13.00. Då ersattes bevakningen med automatiska ljus- och ljudsignaler. Samma dag och samma tid skedde motsvarande förändring vid Orås (några km närmare Eslöv) och Magnaröd. I skrivelsen om detta [3 signalsektionen dnr 84/58] omnämns att V-signaler är uppsatta. I och för sig kan dessa signaler förstås ha tagits i bruk redan under svängbommarnas tid.

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Brunnslöv 2008

av Lars P, Sunday, February 21, 2010, 23:55 (5170 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Stort tack till Gunnar för din serie med vägskyddsbilder, jag följer den med stort intresse. Nedan två bilder från Brunnslöv i September 2008. Eslöv-Tomelilla är fullkomligt hopplös att följa med cykel men jag har kört dom stumpar som är möjliga.

[image]
Riktning Tomelilla, den aktuella korsningen där bilen står.

[image]
Banvallen riktning Eslöv. Hållplatskuren stod ovanpå den gjutna stödmuren.

Brunnslöv 2008

av Krister P, Monday, February 22, 2010, 00:18 (5170 dagar sedan) @ Lars P


[image]
Banvallen riktning Eslöv. Hållplatskuren stod ovanpå den gjutna stödmuren.

Tittar men på Gunnars E:s bilder så kan inte jag få det till att hållplatskuren stod så som du nämner..
Den stödmuren måste vara rester efter något annat.

[image]

[image]

Brunnslöv 2008

av Lars P, Monday, February 22, 2010, 01:08 (5170 dagar sedan) @ Krister P


[image]
Banvallen riktning Eslöv. Hållplatskuren stod ovanpå den gjutna stödmuren.


Tittar men på Gunnars E:s bilder så kan inte jag få det till att hållplatskuren stod så som du nämner..
Den stödmuren måste vara rester efter något annat.

[image]

[image]

Jo det stämmer väldigt väl. Kuren stod ungefär där soptunnan är på denna bild och stödmuren är där nedanför i slänten.
[image]

Brunslöv 2008

av Jonny Saljefeldt, Monday, February 22, 2010, 06:33 (5170 dagar sedan) @ Lars P

Jo det stämmer väldigt väl. Kuren stod ungefär där soptunnan är på denna bild och stödmuren är där nedanför i slänten.
[image]

Jag håller med. En bild från Brunslöv i januari 1980:

[image]

Brunnslöv 2008

av Bertil Henriksson @, Göteborg, Thursday, February 25, 2010, 05:37 (5167 dagar sedan) @ Lars P

Vid denna mur som syns på bilden fanns en grind på båda sidor om spåret.Till Gården som syns på bilden finns en åker på andra sidan banan.För att komma över med fordon eller djur öppnade man grindarna detta för att slippa att köra runt om.Förr i tiden hade man hästar och det tog längre tid att köra runt om.

Brunnslöv 2008

av Harald, Monday, February 22, 2010, 08:22 (5170 dagar sedan) @ Lars P

Stort tack till Gunnar för din serie med vägskyddsbilder, jag följer den med stort intresse.

Det instämmer jag i. Jag som var barn i Mellansverige på 50-talet har inget minne av att ha sett så ålderdomliga vägskydd. Att vägmärket betydde "Järnvägskorsning med bommar eller grindar" visste jag men några grindar hade jag aldrig sett i verkligheten. Var det så att mängden av små och ofta olönsamma banor i Skåne gjorde att man inte hade hunnit med moderniseringen?

Ålderdomliga vägskyddsanläggningar

av Gunnar Ekeving, Monday, February 22, 2010, 19:25 (5169 dagar sedan) @ Harald

Stort tack till Gunnar för din serie med vägskyddsbilder, jag följer den med stort intresse.


Det instämmer jag i. Jag som var barn i Mellansverige på 50-talet har inget minne av att ha sett så ålderdomliga vägskydd. Att vägmärket betydde "Järnvägskorsning med bommar eller grindar" visste jag men några grindar hade jag aldrig sett i verkligheten. Var det så att mängden av små och ofta olönsamma banor i Skåne gjorde att man inte hade hunnit med moderniseringen?

Det låter som en trolig förklaring, andra orsaker kan kanske vara ovanligt många plankorsningar per kilometer bana med tanke på oftast flack terräng och stor befolkningstäthet i Skåne, och att privatbanorna haft svårigheter att finansiera investeringar i ny teknik (Ystadsbanorna hade dock ganska många automatiska anläggningar).

I mellansverige hade NBJ ända fram till högertrafikomläggningen många korsningar med grindar/svängbommar. I Västergötland och Småland kunde man ända in på 1970-talet observera enstaka plankorsningar med bevakade grindar. Vid färd på riksvägen Göteborg - Stockholm gick det en bit in på 1960-talet att digga grindarna vid korsningen med Laxå - Röfors järnväg. Men vanliga var sådana skyddsanordningar inte, och jag själv upplevde under bilresor i början coh mitten av 1960-talet både grindar/svängbommar och fällbommar med vridlyktor som väldigt speciella inslag i väg-/järnvägsmiljön. Vid Nora Bergslags Järnväg förekom båda varianterna i riklig mängd

De banor som utgick från Ulricehamn hade länge många bevakade bommar, och i några fall grindar. Bommarna sköttes förstås från stationer eller hållplatser, men när dessa avbemannades fick tågförarna ta över bommanövreringen, vilket förstås tog en del extra tid, även om de flesta bommar elektrifierades. I Skåne och Småland var det vanliga istället att man "budgetautomatiserade" genom att förse mekaniska fällbomsanläggningar med elektrisk drivanordning och korta spårledningar. Då måste tåget visserligen sakta in, men föraren behövde inte veva bommar eller vrida om kontaktanordningar.

Grindar/svängbommar på museibanor?

av John Thoweman, Monday, February 22, 2010, 19:39 (5169 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

När jag läser ovanstående så infaller sig förstås funderingen: det finns väl ingenstans på någon svensk museijärnväg några grindar eller svängbommar "i drift" eller ens bevarade? Jag är så gott som säker på att så är fallet, men tänkte höra efter för säkerhets skull. Det är väl så mest av praktiska skäl (men kan Skånska Järnvägar ha handvevade bommar så...).

Brunnslöv 2008

av Gunnar Ekeving, Monday, February 22, 2010, 19:31 (5169 dagar sedan) @ Lars P

Stort tack till Gunnar för din serie med vägskyddsbilder, jag följer den med stort intresse.

Och jag tackar för alla intressanta kommentarer och nutidsbilder!

Jämförelse

av Rasmus Axelsson, Monday, February 22, 2010, 09:56 (5170 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

[image]

Snyggt! Det verkar vara av liknande typ som de vid Ängslätten och Hemsjöstrand, varav den sista finns på bild här, fast där utan vägvaktskur.

Jämförelse

av Anders Olsson, Monday, February 22, 2010, 21:36 (5169 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Likheter mellan kurerna finns men troligen inget samband. Brunslövs kur tillkom i början av 1930-talet när YJ började köra motorvagnstrafik. Kurarna skilde sig lite sinsemellan. I Östra Kärrstorp behövdes ingen vägvaktsdel. Men kuren i Gyllebosjö är av samma typ som Brunslöv.

Skånska vägskydd: Brunslöv (Tomelilla - Eslöv)

av Erik & Maja @, Brunslöv, Wednesday, October 27, 2010, 21:54 (4922 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hej Gunnar!
Kul att se de gamla bilderna från Brunslövs hållplats.
Den 1 december flyttar vi in i den gamla banvaktstugan som fortfarande står kvar. Tegelfasaden har dock täckts med faluröda brädor och vita knutar.
Vore kul att ta del av dina bilder om du har dem i högre upplösning. Skulle bli fina tavlor att trycka upp och pryda väggarna med i stugan.

Hör gärna av dig via mail:
erikismyname@gmail.com

Allt gott
/Erik & Maja