Bildfråga (Fotografier/bildfrågor)

av Martin Oscarsson @, Västerås, Saturday, April 12, 2008, 10:10 (5855 dagar sedan)

God morgon! Jag undrar om någon har enbild på ett Y3-tåg på Dalabanan att visa? :-) Har aldrig sett någon sådan nämligen :-|

Bildfråga

av Hans Broman, Sunday, April 13, 2008, 10:08 (5854 dagar sedan) @ Martin Oscarsson

God morgon! Jag undrar om någon har enbild på ett Y3-tåg på Dalabanan att visa? :-) Har aldrig sett någon sådan nämligen :-|

Jag har för mig att Svante Bolander visade en sådan bild från trakten av Hedemora i Postvagnen för ett par år sedan. Föreslår att du kontaktar honom på något sätt.

Bildfråga: Y3a i Leksand 1967

av Michael Erhardsson, Sunday, April 13, 2008, 12:16 (5854 dagar sedan) @ Martin Oscarsson

Hej Martin!

Jag hittade denna i min samling, kopierad ur "Nordisk
Järnvägs Almanacka 2006" (foto: Per Lind).
Bilden är ifrån Leksand, troligen vintersporttrafik eftersom
allt är insatt i tåget, inte mindre än tre motorvagnar och
en manövervagn. Motorena i denna typ fick ofta dålig kylning
och överhettades, varför eldvakt tidvis medföljde tågen.
Detta löstes senare. 1972 flyttades alla fordon till Malmö.

MVH Michael
Hobbyfotograf och fotosamlare.

[image]

Bildfråga: Y3a i Leksand 1967

av Jonny Saljefeldt, Sunday, April 13, 2008, 15:17 (5854 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Bilden är ifrån Leksand, troligen vintersporttrafik eftersom
allt är insatt i tåget, inte mindre än tre motorvagnar och
en manövervagn.

Det var bara alldeles i början som manövervagnarna användes på Stockholm-Mora, eftersom de tämligen omgående flyttades till Malmö.

Bildfråga: Y3 i Leksand 1967

av Hans Broman, Sunday, April 13, 2008, 22:25 (5853 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Bilden är ifrån Leksand, troligen vintersporttrafik eftersom
allt är insatt i tåget, inte mindre än tre motorvagnar och
en manövervagn.


Det var bara alldeles i början som manövervagnarna användes på Stockholm-Mora, eftersom de tämligen omgående flyttades till Malmö.

Bara så att inte yngre läsare missförstår: Y3-motorvagnarna med mellanvagnar och manövervagnar levererades 1966-67. Några placerades i Hagalund för att utgöra "Siljan" Stockholm - Mora, de andra (bl a alla manövervagnar) placerades i Malmö för att klara några tågpar till Karlskrona. I maj 1972 flyttades Hagalundsfordonen till Malmö. Jonny S menade alltså inte att alla Y3-motorvagnar tämligen omgående flyttades till Malmö (och det skrev han inte heller).

Bildfråga: Y3 i Leksand 1967 - ??

av Kurt Möller, Monday, April 14, 2008, 12:30 (5853 dagar sedan) @ Hans Broman

Intressant, detta m olika beteckningar. Man får lätt en känsla av att en del av dom blev/är rena tillfälligheter... Men ang. Y3:

Fanns det rentav planer på ngt slags annat mtv-tåg OCKSÅ? Vid samma tid? Och att DET isåfall skulle hetat Y2??

Bildfråga: Y3 i Leksand 1967 - ??

av Hans Broman, Monday, April 14, 2008, 12:35 (5853 dagar sedan) @ Kurt Möller

Intressant, detta m olika beteckningar. Man får lätt en känsla av att en del av dom blev/är rena tillfälligheter... Men ang. Y3:

Fanns det rentav planer på ngt slags annat mtv-tåg OCKSÅ? Vid samma tid? Och att DET isåfall skulle hetat Y2??

Det är mer än jag vet. Kan det inte vara så enkelt som att SJ lät bli Y2 just då, därför att man ville undvika varje risk för förväxling med paprikatågen, som vid den tiden fortfarande hade littera Yoa2.

Bildfråga: Y3a i Leksand 1967

av Martin Oscarsson @, Västerås, Sunday, April 13, 2008, 18:42 (5854 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Verkligen annorlunda än dagens tåg :-) Tack!

Bildfråga: Y3a i Leksand 1967

av Fredde, Monday, April 14, 2008, 22:46 (5852 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

[image]

Oj! Vilken läcker bild för en som aldrig sett Y3 på riktigt!

En fråga bara från en som inte är så insatt i historien kring Y3. Vad är det som går sist i tåget? Det ser ut att ha tre "pucklar" eller är det en synvilla? Är det tre Y3-enheter där?

Bildfråga: Y3 i Leksand 1967

av Hans Broman, Tuesday, April 15, 2008, 21:45 (5851 dagar sedan) @ Fredde

[image]


Oj! Vilken läcker bild för en som aldrig sett Y3 på riktigt!

En fråga bara från en som inte är så insatt i historien kring Y3. Vad är det som går sist i tåget? Det ser ut att ha tre "pucklar" eller är det en synvilla? Är det tre Y3-enheter där?

Ja, enligt ett annat inlägg hade man till tåget "Siljan" denna dag samlat ihop så många Y3-motorvagnar ("drivenheter med passagerarutrymme") som man kunde, säkerligen för att säkerställa tågets framkomst med alla dessa vagnar denna topptrafikdag. Närmast kameran går uppenbarligen en Y3. Det ser ut som att detsamma gäller alla de tre puckelenheterna i bortre änden av tåget, men frågan är om den mellersta av dem i stället kan vara manövervagn med passagerarutrymme i båda våningarna.