Och så kom dom iväg! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Erik.H, Saturday, April 12, 2008, 14:54 (5830 dagar sedan)

[image]

[image]

Låst
1713 visningar

Och så kom dom iväg!

av Michael Erhardsson, Saturday, April 12, 2008, 15:56 (5829 dagar sedan) @ Erik.H

Vilket ekipage :-D , Tack för uppladdningen :-) , Erik !

MVH Michael

Låst
1347 visningar

Och så kom dom iväg!

av sääf, Saturday, April 12, 2008, 17:10 (5829 dagar sedan) @ Erik.H

Hej. X6an som for ner i raset i Småröd blev den inte värre skadad än att den kan rulla på spår igen.Det kanske kan bli något av detta igen.

Låst
1294 visningar

Och så kom dom iväg!

av morrgan, Saturday, April 12, 2008, 17:46 (5829 dagar sedan) @ sääf

Hej. X6an som for ner i raset i Småröd blev den inte värre skadad än att den kan rulla på spår igen.Det kanske kan bli något av detta igen.

X6an ena ändvagn har en puckel i golvet, rambalkarna är knäckta och detta är en utmaning att rikta i en asbetsisolerad vagn. En batterilåda skalades också av vagnen i raset.
Man kan bara gratulera att ekipaget vid 4:e försöket nu lämnat västra provinserna på väg mot östra Sverige, hoppas att ni östsvenskar får stor glädje av dessa tåg i framtiden.

morrgan

Låst
1363 visningar

Och så kom dom iväg!

av Micke Carlsson, Saturday, April 12, 2008, 18:30 (5829 dagar sedan) @ morrgan

Ack, ni västgoter... Svitjod skördar sin arvslott, och ni ger oss inte ens nöjet att låta det ske mot er vilja! Har vi rövat grisen i säcken säger du!!?
Vad för örlogsman är nöjd med bortskänkt illvillabyte!
Än kan det gå H-My-N-F-G!

;-)

Låst
1340 visningar

Och i mål kom de!

av Anders Ö/NJM, Saturday, April 12, 2008, 22:40 (5829 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Nu inväntar man diesel för undanväxling i Nr.
Man valde "rätt" väg både i H och K.

Låst
1238 visningar

Och i mål kom de! - säkerhetsundran

av Calle Wickberg, Sunday, April 13, 2008, 13:38 (5829 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Vackert så! Bra att transporten äntligen kunde genomföras! :-)

Men - vad jag har förstått var rörelseformen för den här transporten tåg. Rimligen bör man ha använt sig av övergångskoppel BnY2. Jag blir fundersam på om sådana övergångskoppel verkligen får användas i tåg? Enligt SJF 010.3 är detta inte tillåtet, så vitt jag kan förstå.

Låst
1248 visningar

Och i mål kom de! - säkerhetsundran

av Överkörmästaren, Sunday, April 13, 2008, 17:45 (5828 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Vackert så! Bra att transporten äntligen kunde genomföras! :-)

Men - vad jag har förstått var rörelseformen för den här transporten tåg. Rimligen bör man ha använt sig av övergångskoppel BnY2. Jag blir fundersam på om sådana övergångskoppel verkligen får användas i tåg? Enligt SJF 010.3 är detta inte tillåtet, så vitt jag kan förstå.

Gäller den föreskriften hos den aktuella trafikutövaren?

Låst
1191 visningar

Och i mål kom de! - säkerhetsundran

av Calle Wickberg, Sunday, April 13, 2008, 17:58 (5828 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ingen aning, men någon som vet kanske kan svara? :-)

Låst
1160 visningar

Och i mål kom de! - säkerhetsundran

av lökman, Monday, April 14, 2008, 16:55 (5827 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Dessutom lyckades man i Norrköping demolera ett övergångskoppel när man sköt in vagnar på uppställningsspåret-ett förfarande som ej är tillåtet enligt instruktionerna.
Tyvärr är detta bara ännu ett exempel på den brist på seriositet som präglat hela transporten!

Låst
1157 visningar

Och i mål kom de! - säkerhetsundran

av Nyfiken, Monday, April 14, 2008, 16:59 (5827 dagar sedan) @ lökman

Vilket var ansvarigt järnvägsföretag för denna transport?

Låst
1054 visningar

Och i mål kom de! - säkerhetsundran

av wesserbisser, Monday, April 14, 2008, 17:20 (5827 dagar sedan) @ lökman

Dessutom lyckades man i Norrköping demolera ett övergångskoppel när man sköt in vagnar på uppställningsspåret-ett förfarande som ej är tillåtet enligt instruktionerna.

Berätta mera!
Vilket förfarande är inte tillåtet menar du?
Får man inte växla motorvagnarna med övergångskoppel?
Hur ska man då kunna växla undan dem?
Var hittar du att förfarandet inte är tillåtet?

Tyvärr är detta bara ännu ett exempel på den brist på seriositet som präglat hela transporten!

Kan du ge fler exempel på bristande seriositet under transporten?
Det vore intressant att få höra för varken här eller i PV har det framkommit något som tyder på bristande seriositet om inte jag missat någon spännande tråd.

Visst är det konstigt att ingen vågar komma med kritik öppet under eget namn här, undantaget Calle W.

Låst
1069 visningar

Och i mål kom de! - säkerhetsundran

av lökman, Monday, April 14, 2008, 18:19 (5827 dagar sedan) @ wesserbisser

T.ex: Vxi bilaga 3 sid 1, BnY2 kan ej användas i tåg.
Men numera är det tydligen så att det bara är att stryka det som inte passar!

Låst
1131 visningar

Och i mål kom de! - säkerhetsundran

av Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum, Monday, April 14, 2008, 19:19 (5827 dagar sedan) @ lökman

Nu har den här tråden kommit alltför långt från det järnvägshistoriska området.
Dessutom är det synnerligen oseriöst att dölja sig bakom dessa fantasifulla användarnamn.
Tråden är härmed stoppad! :-(