Skånska vägskydd: Hurva östra och västra (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, March 05, 2010, 23:02 (5158 dagar sedan)

Vid Hurva fanns två mekaniska fällbomsanläggningar, som fotodokumenterades i oktober 1957. Först östra plankorsningen:

[image]

På övre bilden syns att den röda lyktan på ena bommen är snedställd för att lysa i den kurviga vägens riktning. V-signalen är nog den mobila varianten för att kolla signalsikten.

[image]

De två följande bilderna är från Hurva västra:

[image]

Denna väg var uppenbarligen så bred att man tvingats använda dubbla bommar. Det finns redan lyktor på kryssmärkesstolparna, och tydligen skall även signaleringen mot banan förbättras genom att ersätta den fristående vridlyktan med en V-signal, vars placering och sikt man nu undersöker med hjälp av den mobila signalen.

Envingad infartssignal; sådana fanns kvar på flera stationer längs sträckan Tomelilla - Eslöv ända till nedläggningen. Vid Hurva hade huvudsignalerna dock tagits bort senast 1975.

[image]

De två fällbomsanläggningarna vid Hurva fanns nog kvar i ungefär oförändrat skick fram till banans nedläggning, men på senare år hade de elektrifierats med drivanordningar av typ AVOS F5 och styrdes av korta spårledningar, vilket tvingade tågen att sakta in men eliminerade behovet av personal på platsen.

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Hurva östra och västra

av Karl Fredrik Ängelmark, Saturday, March 06, 2010, 01:11 (5158 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kul att se bilder från Hurva!

Hurva var en ökänd "trafikpropp": Samhället ligger i en lång sugande stigning och på den gamla tiden gick riksvägen Malmö - Kristianstad rakt igenom vilket alltså är den väg som korsar banan vid Hurva Västra. Vintertid var det ett elände att komma upp för backen från Kristianstadshållet och det hände att lastbilar fastnade vid övergången då de inte klarade av att komma uppför från korsningen. Just här var det dessutom ganska mycket trafik eftersom vägen från Hässleholm och Växjö gick ihop i Rolsberga ett par kilometer ifrån Hurva varifrån trafiken förenades mot Lund och Malmö. Ganska mycket trafik och ganska många lastbilar, med andra ord.

Enligt ett rykte jag har hört är att man faktiskt planerade att bygga en planfri korsning, organiserat som ett AK-arbete på 1930-talet. Det blev nu inget av det. Istället lades järnvägen ned och revs upp innan man byggde en förbifart för samhället österut.

Skånska vägskydd: Hurva östra och västra

av Daniel N, Saturday, March 06, 2010, 09:17 (5158 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving


[image]

De två fällbomsanläggningarna vid Hurva fanns nog kvar i ungefär oförändrat skick fram till banans nedläggning, men på senare år hade de elektrifierats med drivanordningar av typ AVOS F5 och styrdes av korta spårledningar, vilket tvingade tågen att sakta in men eliminerade behovet av personal på platsen.

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Alltid lika kul att se dessa anläggningsdokument. Denna växelplacering var ju synnerligen udda. Vägen går ju rakt igenom växeln som fått skyddsräler.

/Daniel

Skånska vägskydd: Hurva östra och västra - spåret till höger

av Gunnar Lilienberg, Saturday, March 06, 2010, 14:48 (5157 dagar sedan) @ Daniel N


[image]

Är det någon som vet vart spåret till höger i bilden gick?

Skånska vägskydd: Hurva östra och västra - spåret till höger

av Jöran Johansson, Saturday, March 06, 2010, 15:45 (5157 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Enligt Häradsekonomiska kartan 1910-15 är det ett helt kort spår till ett bränneri.

Skånska vägskydd: Hurva östra och västra - spåret till höger

av Anders Olsson, Saturday, March 06, 2010, 21:17 (5157 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Spåret gick till bränneriet som skymtar till höger i bilden.
Den envingade semaforen ersattes om jag minns rätt med infartssignal - ljussignal.
De två vägkorsningarna och det faktum att den ena var äver riks 1 - riks 15 sedermera E66 (nu E22) var komplicerade. När stationen i Hurva avbemannades, jag tror det var 1972 anställdes därför en man till att veva bommar i klassisk gammal vägvaktsstil. Han skötte då bommarna för båda övergångarna. Några år före trafikens upphörande 1981 infördes bomfällning med spårledning.
SJ och Vägverket hade 1980 en diskussion om planskild korsning för nya sträckningen av E66/E22. När vägen byggdes 1982/83 hade trafiken upphört och Vägverket chansade på en nedläggning vilken också beslutades 1983.

Riksvägsnummer

av Harald, Saturday, March 06, 2010, 21:22 (5157 dagar sedan) @ Anders Olsson

En liten rättelse bara. Riksväg 1 gick från Hälsingborg till Stockholm och blev sedan E4. Riksvägen Malmö-Kalmar-Norrköping hade nummer 4.