Ovanliga uniformsmärken... (Järnvägspersonal)

av Kurt Möller, Saturday, April 12, 2008, 17:55 (5851 dagar sedan)

...går under klubban på Tradera om ett par dagar, t ex dessa: Auktion 62332569. Obs. att ytterligare ett antal partier säljs...

Ovanliga uniformsmärken...

av sääf, Saturday, April 12, 2008, 18:33 (5851 dagar sedan) @ Kurt Möller

Är detta märken som har med järnväg att göra, jag tycker det vänstra liknar televerket. Jag har i alla fall inte sett dom på SJ personal,men jag har väl som vanligt fel.

Fel

av Rasmus Axelsson, Saturday, April 12, 2008, 21:39 (5851 dagar sedan) @ sääf

Är detta märken som har med järnväg att göra, jag tycker det vänstra liknar televerket. Jag har i alla fall inte sett dom på SJ personal,men jag har väl som vanligt fel.

Tyvärr har du fel i detta fall [vet inte hur det är i övrigt :-)] Det är rockslagsmärken... det högra är väl för banmästare men det vänstra måste vara någon elnisse...

Länk till auktionen på Tradera

Ovanliga uniformsmärken... SJ-Nytt???

av Kurt Möller, Saturday, April 12, 2008, 22:24 (5851 dagar sedan) @ sääf

Simma lugnt, bror - du är ursäktad. Användningen av dessa upphörde nämligen redan 1953-54! Dom enda som återstod var (en nyare variant av) halvvingarna för knr och tm!! Utan resp. med cirkel runt om, alltså, på kavajslagen. Använda fram till, vad var det, 1970? Eller kanske längre??

Är det möjligtvis någon som har sparat en bibba SJ-Nytt från 1988? Nr 10 har nämligen en illustrerad lista över alla dessa rockslagsmärken på baksidan!! Bilderna är rätt små och inte av allra högsta klass men ger i a f en god uppfattning om utseendena på alla varianter - 34 stycken olika, från bangårdsmästare till rorgängare på ångfärja...!! Lokgubbarna har såklart en loksilhuett (Atlantic-loket; stort o snyggt), stallfm en lokfront, signalrpr en skivsignal, vagnrpr ett stjärnekerhjul osv osv. Dom första infördes 1907 och sen tillkom ett antal pö om pö. Sammanställningen här anges vara gjord 1921.

Vore kul om ngn kunde scanna allt detta o visa här...

Ovanliga uniformsmärken... SJ-Nytt - mera

av Kurt Möller, Saturday, April 12, 2008, 22:40 (5851 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag vet inte hur länge äldre trafikps på SJ tilläts använda syrtut - till 1930, rentav?

Hursom, sammanställningen ovan kallar märkena för "kragmärken". Man avsåg alltså fr början att dom skulle sättas på syrtutkragarna! Men tydligen började bl a lokps använda kavaj redan nån gång 1900 - väldigt tidiga foton finns av förare med normalkort, modern kavaj OCH med dubbla förarmärken på slagen, ett på varje sida (alla dessa "användes dubbelt"!) Alltså fr o m 1907 - förare, eldare, knr och tm var bland dom första som fick dessa. Både höger- och vänsterställd variant fanns av halvvingarna och loken!

Ovanliga uniformsmärken... SJ-Nytt - mera

av Ola Almquist, Sunday, April 13, 2008, 00:32 (5851 dagar sedan) @ Kurt Möller

Var inte sammanställningen i SJ-nytt en avfotografering av en tavla med exempel på alla märken? Finns originalet kvar någonstans? Förhoppingsvis på Sveriges Järnvägsmuseum...

M.v.h.
Ola

Ovanliga uniformsmärken... SJ-Nytt - mera

av Sune Nylén @, Sunday, April 13, 2008, 11:05 (5851 dagar sedan) @ Ola Almquist

Den där samlingen var för ett antal år sedan uppsatt på Göteborgs C. F.Ö. är de inte så särkilt sällsynta och en del märken måste finnas i tusentals ex.
De förare som körde Göteborgaren t.ex hade ofta en svart ,kort satinrock med lokemblemen på kragen. BJ förarna som körde GDG expressen hade vanligtvis egen kavaj och uniformsmössa enbart :-) Sune

Ovanliga uniformsmärken... SJ-Nytt - mera

av Kurt Möller, Sunday, April 13, 2008, 20:55 (5850 dagar sedan) @ Sune Nylén

... F.ö. är de inte så särskilt sällsynta och en del märken måste finnas i tusentals ex.

Visst. Särskilt dom som knr/tm och trafikbitr hade. Rpr-märkena däremot är redan ovanliga.

De förare som körde Göteborgaren t.ex hade ofta en svart, kort satinrock med lokemblemen på kragen.

Precis, "svalrockar".