Höjd på korgpåbyggnad på Maä/SN&J? (Järnväg allmänt)

av Kjell Olovsson, Friday, March 12, 2010, 20:22 (5160 dagar sedan)

Är den någon som vet hur hög korgpåbyggnaden blev på SN&J’s malmvagnar efter att man kommit fram till att ’originalvagnarna’ inte kunde lasta 25 ton? Jag har inte lyckats att hitta några ritningar på de senaste levererade vagnarna, finns de ritningar överhuvudtaget?

Titta på ’ritningarna’, här är korgpåbyggnaden 35cm, ser kanske hyggligt rätt ut, men jag får en känsla av att det är lite för lågt.

[IMG]http://i833.photobucket.com/albums/zz254/Olovsson/SNJ%20Malmvagnar/Masammanstallning.jpg[/IMG]
[IMG]http://i833.photobucket.com/albums/zz254/Olovsson/SNJ%20Malmvagnar/Masammanstallning2.jpg[/IMG]

Mvh,
Kjell

Mer ’ritningar’

av Kjell Olovsson, Friday, March 12, 2010, 20:40 (5160 dagar sedan) @ Kjell Olovsson

Här kommer några bilder på SNJ vagnen utan påbyggnad som jämförelse.

[image]
[image]

Mvh,
Kjell

Mer ’ritningar’

av Jan Långström, SbÖN km 1143, Saturday, March 13, 2010, 08:14 (5160 dagar sedan) @ Kjell Olovsson

Kan denna bild vara till någon nytta? Fr v en påbyggd originalvagn, sedan en ur andra serien med något högre korg, sist en Mas 1902 års modell.

[img]http://www.hjordis.se/jla/rail/div/e02294a.jpg[/img]

Bilden är tagen på Norrbottens Järnvägsmuseum.

Mer ’ritningar’

av Andreas Långström, Göteborg, Monday, March 15, 2010, 00:26 (5158 dagar sedan) @ Jan Långström

Ytterligare en bild på S&NJ malmvagnar. Denna från Malmbanan 100 år i Luleå 1988.

[img]http://www.eal.se/bilder/postvagnen/1988-003w.jpg[/img]

/Andreas

Mer ’ritningar’

av Jan Långström, SbÖN km 1143, Monday, March 15, 2010, 09:42 (5158 dagar sedan) @ Andreas Långström

Tack, Andreas. Jag har alltid undrat om det var 423 eller 473 jag satt på. Då vid jubileet skulle det spelas lite teater. Jag åkte som bromsare från Notviken till Luleå och vred bromshandtaget några varv när N-loket bromsade in inför publiken. Så lossade jag bromsen (som jag aldrig dragit riktigt till), gick ned och kände över lagren.

Höjd på korgpåbyggnad på Maä/SN&J?

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Saturday, March 13, 2010, 09:03 (5160 dagar sedan) @ Kjell Olovsson

Är den någon som vet hur hög korgpåbyggnaden blev på SN&J’s malmvagnar efter att man kommit fram till att ’originalvagnarna’ inte kunde lasta 25 ton?

...

Titta på ’ritningarna’, här är korgpåbyggnaden 35cm, ser kanske hyggligt rätt ut, men jag får en känsla av att det är lite för lågt.

[IMG]http://i833.photobucket.com/albums/zz254/Olovsson/SNJ%20Malmvagnar/Masammanstallning.jpg[/IMG]


Mvh,
Kjell

[url=http://nitton.fotopic.net/p56221180.html][u][b]Instämmer[/b][/u][/url]!

SNJ/Maä med 40cm påbyggnad

av Kjell Olovsson, Saturday, March 13, 2010, 16:59 (5159 dagar sedan) @ Kjell Olovsson

Ulf & Jan, tack för bilderna (Ulf, fantastisk sida du har många otroligt bra bilder där). Jag hade redan hittat dem på nätet och har utgått från dem plus ritningar som BD postade här på forumet för några år sedan. Problemet är ju att de material som finns är så gamla och stämmer dåligt överens med verkligheten i många fall, vilket ju inte gör saken lättare. Har ni fler bilder på vagnarna får ni gärna posta/maila dem allt är garanterat av användning.

Hursomhelst, jag har modifierat ritningen till 40cm påbyggnad, som kanske både känns och ser mer riktigt ut.

[IMG]http://i833.photobucket.com/albums/zz254/Olovsson/SNJ%20Malmvagnar/Masammanstallning40cmpbyggnad.jpg[/IMG]
[IMG]http://i833.photobucket.com/albums/zz254/Olovsson/SNJ%20Malmvagnar/Masammanstallning40cmkortsida.jpg[/IMG]

Vad tror ni? Det är ingen som råkar ha haft med sig tumstocken och mätt påbyggnaden?

Mvh,
Kjell

Höjd på korgpåbyggnad på Maä/SN&J?

av Per Björn, Sunday, March 14, 2010, 21:39 (5158 dagar sedan) @ Kjell Olovsson

Är det här samma vagn som senare kom att kallas M1? Vagnens historik finns i så fall beskriven i senaste numret av MBV:s tidning karven, där det även finns en ritning av vagnen med 300 mm påbyggnad. Denna 300 mm påbyggnad anges som utförd av SJ 1894-1895.

Höjd på korgpåbyggnad på Maä/SN&J?

av Kjell Olovsson, Monday, March 15, 2010, 21:01 (5157 dagar sedan) @ Per Björn

Om jag har fattat det hela rätt så finns det 3 olika vagnar som har haft litt M1 och två av dem fick senare Maä den tredje Mam (enligt Bertil Perssons artikel i Tåg 1978):

[IMG]http://i833.photobucket.com/albums/zz254/Olovsson/SNJ%20Malmvagnar/tabell2.jpg[/IMG]

Om jag får ihop det hela rätt så är 1886 och 1888 års modell engelska vagnar men 1894 års modell är svenskdesignad. Om man utgår från last förmågan som har höjts på 1886 och 1894 års modell så kan man väl anta att dessa två har fått en påbyggnad senare.
1888 års modell skulle enligt artikeln ha levererats med ’större’ korg från början.

[img]http://www.eal.se/bilder/postvagnen/1988-003w.jpg[/img]

Om man tittar på bilden som Andreas la in (härlig bild!), så skulle jag vilja säga att den första vagnen (den närmast N-loket, No 351??) är en M1 (Maä) 1886 års modell utan påbyggnad, den mellersta (No 473) är en M1 1888 års modell (den ser ut att ha högre korgsidor i original) och den sista vagnen är en M1 1886 års modell med påbyggnad.
Håller ni med eller är jag ute och cyklar?

Det finns en bild i Bertil Perssons artikel på en vagn som skulle vara M1 1894 (Mam) års modell (men kan nog inte lägga ut den här p.g.a. copyright). Det vore väldigt intressant att se ritningen som finns med i Karven.

Mvh,
Kjell