Upplysningar om SJ lok litt F (Fordon: lok)

av BD, Sunday, April 13, 2008, 11:22 (5854 dagar sedan)

Det skrivs f n, dock ej av mej, en artikel om SJ ånglok litt F.
De loken hade flera ofullkomligheter.
I DJK tidskrift Jernbanen beskrev och kritiserade en dansk förare för tiotalet år sedan ångfördelningen och ångans strypning i DSB litt E.
Någon som kan ange i vilket nr av Jernbanen det finns att läsa?
Hörde på sin tid Lars Billvall tala om F-loken och hur pass svåreldade loken ansågs var. Han nämnde bl a hur en "eldarelegant" (mycket duktig instruktionseldare) skulle lära ut hur F-loken skulle eldas.
Hörde även lokförare Uno Malmström, vilkens far kört F-lok, berätta om att det var svårt att elda F-loken
I Danmark fick loken så småningom bättre lufttillförsel till rosten och utvändiga asklådor vilket tydligen förbättrade lokens egenskaper.
Någon som kan ge ytterligare upplysningar om driften under F-lokens tid i Sverige och om vad personalen tyckte om dem?
Det är nu 70 år sedan loktypen avslutade sin tjänst i Sverige så några förstahandsuppgifter finns väl inte att få?

Upplysningar om SJ lok litt F

av Micke Carlsson, Sunday, April 13, 2008, 11:43 (5854 dagar sedan) @ BD

Tja, det finns ju några som eldat och kört dem i modern tid och som har lite att jämföra med, man kan ju höra med dem också.

Upplysningar om SJ lok litt F

av Mattias Jansson @, Sunday, April 13, 2008, 14:56 (5854 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tja, det finns ju några som eldat och kört dem i modern tid och som har lite att jämföra med, man kan ju höra med dem också.

I Järnvägsmusei vänners årsbok "Spår" från 1989 finns en artikel om F-loken. Där finns bland annat en intervju med en f d F-loksförare och om jag inte minns alldeles fel nämner han litet om de olika lokens egenskaper, alltså omdömen av typen "1204 var mer lättkört än 1208" (detta är bara exempel, jag minns inte exakt hur det står). Kanske finns det även mer generella iakttagelser i artikeln, det var ett tag sedan jag läste den (och just nu ligger den fortfarande nedpackad efter nyligen avslutad flytt).

Upplysningar om SJ lok litt F - jojo

av Kurt Möller, Sunday, April 13, 2008, 19:24 (5854 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hursomhelst: INGEN av dessa maskiner var någon "vilt (ång)rusande fullblodshäst" = ett lok som bara drog och bildade ånga bättre o bättre, ju hårdare hon kördes, den saken är fullkomligt klar. Vilket t ex Churchwards och Collets fantastiska, urgamla lok på GWR gjorde. Alltid.

1) fyrcylinder kompound = tummen ner, automatiskt, på sådär fem av dom tio viktga punkterna, bl a hetsen i fyren (för det fanns ju inte mycket till hets kvar i blästerkonan...) Möjligen hade dubbelskorsten förbättrat läget en del - men sånt vågade ju inte stenåldersgubbarna på SJ ge sej på att pröva... O B S att slidanordningen var en kopia av Baldwins/Vauclains misslyckade gemensamma slid för vardera sidans cylindrar... Utdömd i hela USA senast 1915, sådär.

2) På tok för låg sth...!!! Ungefär som att alltid köra amerikanska diesellok på fjärde körläget istället för åttonde...

Idag skulle det faktiskt vara rätt kul att testa F 1200 i 130-140 knyck. Med rätt glesa roster och superkol. Om nu inte dom kassa sliderna bromsar för mycket...

Upplysningar om SJ lok litt F - jojo

av Sune Nylén @, Sunday, April 13, 2008, 20:28 (5854 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag har i min ägo en katalog från Baltiska utställningen i Malmö 1914.Det är en tyskspråkig sådan och tyskarna var ju mycket noga med att alla siffervärden skulle vara exakta och korrekta.Där presenteras en del olika loktyper med många uppgifter och bland annat så står det att högsta tillåtna hastigheten på F loket skulle var 127 km i timman med hänsyn till den mekaniska konstruktionen,men att största tillåtna hastigheten på SJ 90 km/tim.Samma värde 127 km/tim står för A loket och för B loket 105 km per timme.Om den svenskspråkiga katalogen har samma uppgifter finns det kanske någon som känner till.:-) Sune

Upplysningar om SJ lok litt F - jojo

av Dag Bonnedal @, Sunday, April 13, 2008, 23:21 (5854 dagar sedan) @ Sune Nylén

Den "mekaniska konstruktionen" bestod i att för ett visst arrangemang av löpaxlar, kopplade axlar och cylindrar så hade man en standardtabell för max drivhjulsvarv per minut.
Med främre boggie och invändiga cyl. eller fyrcylindrig så var varvtalet 360 varv/min.
För utvändiga cyl. och boggie 320 varv/min.
Med 1880 mm i drivhjul ger detta 127 km/tim för de förstnämnda och med 1750 mm för den senare så blir det 105 km/tim.
Inte så väldigt vetenskapligt.

Och senare visade man att utbalanseringen spelar ju även en avgörande roll, mer "hammer blow" ger lugnare gång. På 60-talet körde Engelsmännen Evening Star, 10-kopplat godstågslok med expresståg i 140 km/h, det ger 480 varv/min!!! Två yttercylindrar och enkel bisselboggie, det hade de Tyska tabellerna gett max 230 varv/min för! Men några sådana tabeller hade aldrig Engelsmännen. det var upp till föraren hur länge han kunde hålla sig kvar på pallen och loket på spåret.

Dag

Satte stopp

av BD, Monday, April 14, 2008, 07:17 (5854 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

På 60-talet körde Engelsmännen Evening Star, 10-kopplat godstågslok med expresståg i 140 km/h, det ger 480 varv/min!!! Två yttercylindrar och enkel bisselboggie, det hade de Tyska tabellerna gett max 230 varv/min för! Men några sådana tabeller hade aldrig Engelsmännen. det var upp till föraren hur länge han kunde hålla sig kvar på pallen och loket på spåret.


Dag

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
När uppgifterna om fortkörningarna med typ 8F (eller kanske det hette 9F) ("Evening Star" var då nog ännu inte byggd) dök upp i pressen såg ansvariga till att sätta stopp på sådana körningar.
Man var rädd att de rörliga maskindelarna skulle överansträngas och brista.
Men visst var det ett fint betyg till dem som konstruerat cylindrar, slider och panna med ångförbindelsen till sliderna.

Satte stopp

av Richard Loe, Monday, April 14, 2008, 21:19 (5853 dagar sedan) @ BD

På 60-talet körde Engelsmännen Evening Star, 10-kopplat godstågslok med expresståg i 140 km/h, det ger 480 varv/min!!! Två yttercylindrar och enkel bisselboggie, det hade de Tyska tabellerna gett max 230 varv/min för! Men några sådana tabeller hade aldrig Engelsmännen. det var upp till föraren hur länge han kunde hålla sig kvar på pallen och loket på spåret.


Dag

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
När uppgifterna om fortkörningarna med typ 8F (eller kanske det hette 9F) ("Evening Star" var då nog ännu inte byggd) dök upp i pressen såg ansvariga till att sätta stopp på sådana körningar.
Man var rädd att de rörliga maskindelarna skulle överansträngas och brista.
Men visst var det ett fint betyg till dem som konstruerat cylindrar, slider och panna med ångförbindelsen till sliderna.


Den inte Dem - det var Robert Riddles som konstruerade 9F loken, som i princip är en tio kopplad version av hans lika lyckade 7P "Britannia" pacific lok (fast med något mindre fyrbox volym och dubbla blästerrör). Händelsen i fråga skedde på ett snälltåg på f.d. LNER, där ett 9F lok rykte in för att dra ett snälltåg från Grantham till Kings Cross. 9F loken har ingen hastighetsmätare och har en mycket lugn gång även vid höga hastigheter, så föraren körde så fort han tyckte var säkert - vilket i detta fallet råkade vara nästan 150 km/h.

Man hade även på annat håll upptäckt hur lämpliga 9F loken var för snälltågstjänst, och under en period var det vanligt att loken användes i snälltåg, särskilt på banor med stora stigningar (exempelvis Somerset & Dorset). Hastigheter mellan 130 och 140 km/h ansågs normala för loken i denna tjänst. Detta sågs inte med blida ögon av BR ledningen, då loken inte hade rullager och man var rädd för konsekvenserna av en varmgång i den hastigheten. Loken förbjöds därför formellt från snälltågstjänst (även om detta fortfarande förekom i nödfall).

Slultigen så kan tilläggas att 9F loken har rekord för det tyngsta tåget som någonsin startats och dragits av ett ensamt ånglok i Storbritannien - 2162 ton. Rekordet sattes så sent som 1983 av 92203 "Black Prince" (David Shepherds lok) då den drog ett fullt lastat tåg ut från dagbrottet i Merehead (en tågvikt som normallt kräver dubbel T66 som dragare).

Upplysningar om SJ lok litt F - jojo

av Sune Nylén @, Monday, April 14, 2008, 07:36 (5854 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

J0!Jag vet men det får ses som ett inlägg till KM anmärkning på att det var för låg sth.Jag är för lite insatt (läs ;för ointreserad )för att fundera över dessa detaljer,men för många år sedan fanns det en artikel om BJ H3s i Tåg där det omtalades att gamla BJ förare sade, att när man kom upp i 100 var det som loket började arbeta mot sig själv. Man lade skulden på för smala ångavloppskanaler med några besvärliga krökar och lade skulden på Nordling, vill jag minnas ,som hade haft sin hand med vid konstruktionen.Man lär ha varit betänkt att ,när Nordling gick till pension 1934, ändra på detta ,men elektrifieringstankarna gjorde att man avstod.Men det var säkert fler inblandade.Vad jag vill ha sagt är att det kan ju vara mekaniska konstruktionsmissar som gör att det är svårt att få upp hastigheten.I H3 s fall lär det ha varit just ångavloppet från tredje cylindern, och det framhölls att det varit bättre om man hade konstruerat en tvåcylindrig maskin istället.Men vad vet jag!:-) Sune

Upplysningar om SJ lok litt F - jojo

av Mattias, Monday, April 14, 2008, 14:48 (5853 dagar sedan) @ Sune Nylén

Om man läser igenom Conny S. uppgifter om F1200 så kommer man fram till att den har varit utrustad, på prov, med Kylchap skorsten. Hur det utföll har jag däremot ingen information om.
Har eldat maskinen vid ett par till fällen, varav ett med hela årgångståget inklusive död Da bakom, och det var då inga problem att hålla trycket. Maskinen skall köras betydligt hårdare än ett lok med tvillingmaskineri, och då är det ordentig hets i fyren! Det gäller att hålla ordentligt i skyffeln så att den inte följer med in av draget!! Problemet är att komma in i hörnena med kolen, då fyrboxen är bredare än tex littera B, och den otroligt intensiva hettan gör inte saken enklare. Inget B eller E lok som man kan elda i kortarmsskjorta och utan handskar direkt...
Här pratar vi inte eldning med vanliga tunna handskar, utan man får klä sig i ordentliga svetsarhandskar om man över huvudtaget vill klara händer och armar, och ordentligt med kläder som skyddar. Danskarna använder läderförkläde som sitter över vänster ben för att skydda kroppen.

Upplysningar om SJ lok litt F - det låter...

av Kurt Möller, Monday, April 14, 2008, 15:00 (5853 dagar sedan) @ Mattias

...ju bra! Har ngn alltså grejat med blästerkonan...??

PS - Om det stämmer att man "provat" m Kylchap-skorsten och inte behållit denna, kan man bara beklaga...

Eller Ä R det som så, att någon gjort om domdär olycksaliga sliderna i alla fall...???

Upplysningar om SJ lok litt F - jojo

av Kristoffer Johansson, Tuesday, April 15, 2008, 20:02 (5852 dagar sedan) @ Mattias

Mycket intressant diskussion, kanske Tommy L har något att tilläga vad det gäller H3s. Det är ju särskillt intressant med ovanlig fakta och berättelser
om loket då det är ett BJ lok:-) Det låter som en verklig utmaning att
elda F-lok, jag har hört historier om hur det är att elda H3s och det verkar vara en väldig utmaning. Men när det gäller lok som inte är i storleken av dom två loktyperna så föredrar iaf jag att elda utan handskar för att få den rätta känslan. Men ja kan minnas en gång när vi skjöt på ett 1100tons tåg upp för den kraftiga backen mellan Halmstad och Landeryd med B-lok och slirande lok framför och en E2 maskin bakom oss som hjälpte till.. Då var det varmt så det började ryka i byxorna men upp för backen kom vi å ångan tog som tur var den gången inte slut, men man vet aldrig när man misslyckas.

Upplysningar om SJ lok litt F - jojo

av M.S., Wednesday, April 16, 2008, 09:48 (5852 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Blästerkonan är justerad på F1200.

Vad det gäller handskar, så har jag heller inte eldat "normala" lok med hanskar på, just av den anledning du beskriver. Men jag har ett otrevligt minne efter 1200 på högerarmen, det glipade mellan handske och rockärm, och i ett huj så hade jag en brännskada av stora mått där, av bara strålningsvärmen, samt att det brann i rocken...

//Mattias

Upplysningar om SJ lok litt F - jojo

av Tobias B, Wednesday, April 16, 2008, 16:38 (5851 dagar sedan) @ M.S.

Hva er der i...? (undrar man försynt)
/ Tobias

Upplysningar om SJ lok litt F - jojo

av Torbjörn Bladh, Friday, April 18, 2008, 16:50 (5849 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Någon utbalansering av fram och återgående massor förekom inte på F-loket.
Det behövs inte på fyrcylinderlok.
Inget "hammer-blow".

Upplysningar om SJ lok litt F - stopp nu

av Kurt Möller, Friday, April 18, 2008, 17:46 (5849 dagar sedan) @ Torbjörn Bladh

Naturligtvis har även en fyrcylindrig maskin viss obalans i hjulsats och koppelstänger - men krafterna blir mindre... Perfekt utbalansering kan bara åstadkommas vid EN viss hastighet.

Upplysningar om SJ lok litt F - jojo

av Torbjörn Bladh, Friday, April 18, 2008, 16:29 (5849 dagar sedan) @ Kurt Möller

SJ littera F har en konstitutionell Sth på 127 km/h.
Att SJ bara körde dem i 90km/h berodde på banan inte på loken.
I Danmark fick de högre Sth.
I sverige har de körts snabbt vid en provkörning och säkerligen av många förare också som ville köra in en försening.
F-lokens mycket goda gångegenskaper bör framhävas.