Signalmaterial bortskänkes (Historiskt material)

av Magnus Lindelöf, Sunday, April 13, 2008, 16:49 (5850 dagar sedan)

Hej!

Jag har i uppdrag av mfWFJ styrelse uppdraget att göra oss av med en del signalmaterial som vi inte behöver.

Minst följande material är aktuellt att skänka bort till den järnvägsförening som har behov:
8 växeldriv JEA23 med fundamentsplåtar, stag m fl detaljer.
En massa reservdelar till ovanstående, och en massa stag mm
2 semaformaster, 8 och 10 meter tror jag det är.
Spakar till hävstångsställverk (minns inte hur många)
Signaltelefoner LME svarta av gjutjärn (mängder finns).
Ett okänt antal elektriska växelförreglingar
Signalreläer JRB/JRC

Säkerligen finns mer som kan avyttras. Bl a tror jag det finns mängder med motvikter till ÅSSA/Bredaryd, en massa ljussignaler av olika slag etc etc.

Privatpersoner/företag mm betalar minst 1 kr/kg.

Materialet avhämtas på plats i Vadstena/Aska/Fågelsta av den som vill ha det. Hämtningen ska vara avklarad senast till sommaren, därefter går det som blir kvar till skrot.

Ring mig för mer information och frågor:
070-7622141.
Magnus Lindelöf

Komplettering nr 1

av Magnus Lindelöf, Sunday, April 13, 2008, 21:09 (5850 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

Allt eftersom jag kommer på mer saker som ska avyttras så försöker jag presentera dem i kompletterande inlägg här på forumet.

Jag blev påmind om att även följande saker finns i fyndgömmorna:
1 st ÅSSA vevställverksapparat med stativ, 6 vevar, inga växelvevar.
AGA bomlyktor
V-försingnaler med små ljusöppningar, men utan linser
Minst en A-signal av gjutjärn
A-signalställare
KX-ställare (för lokalomläggning av växlar)
Samt åtminstone ett par stycken huvudljussignaler med olika antal sken.

Återkommer säkerligen med mer...

PS: det går även bra att kontakta mig på e-postadressen linmag01snabelateliapunnktcom

PS2: Om någon har några Pionjärerer, oavsett skick, är dessa intressanta att ta i utbyte.

/Magnus

Komplettering nr 1

av Anders Ö /NJM TC, Monday, April 14, 2008, 00:00 (5850 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

En undring..
städning eller avveckling?

(tror inte NJm är intresserad av nått men ska kolla upp).

Städning, info om förtur etc

av Magnus Lindelöf, Monday, April 14, 2008, 09:57 (5849 dagar sedan) @ Anders Ö /NJM TC

Det är frågan om en ordentlig städning.
WFJ har samlat på sig en förskräcklig massa signalmaterial under årens lopp, i mångt och mycket beroende på undertecknads insyn i signalbranschen (och svårbemästrade svårighet att se roliga prylar åka i skroten) och nu är det dags att gallra bland detta material.

Det har hört av sig en massa folk redan som är intresserade av diverse prylar, så jag måste nu ställa upp några enkla regler:

I huvudsak gäller att det inte går att tinga något material. Först på plats, får först ta vara på grejor.
Men, för att det ska gå att ordna med transporter mm och inte riskera att åka till Vadstena och återvända med oförättat ärende, kan jag lägga undan saker om jag får reda på exakt vilken dag som hämtning ska ske, och denna dag inte är mer än 1 vecka avlägsen. Om sedan hämtningen inte sker på utsatt dag, är det inte tingat längre.

På något sätt vill jag ge föreningar förtur, och gör nu detta genom att ingen hämtning av material för privatpersoner får ske förrän tidigast i slutet av nästa vecka (vecka 17).

Välkomna till Vadstena och en förening som definitivt inte har gett upp!
/Magnus

Städning, info om förtur etc

av Anders Ö.NJM, Monday, April 14, 2008, 10:51 (5849 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

Tackar för svaret...

NJM verkar inte ha något intresse/behov....

Tingat material

av Magnus Lindelöf, Tuesday, April 15, 2008, 21:46 (5848 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

Hittills har många varit intresserade, och förmodligen kommer skönt nog inget att behöva gå till skrot.
Följande material är tingat till och med söndag:

Vevapparat med stativ.
Samtliga växeldriv mod JEA23 inkl reservdelar mm.
Samtliga elförreglingar.

Återkommer om ev ändringar.

/Magnus

Tingat material, korrigering

av Magnus Lindelöf, Thursday, April 17, 2008, 22:01 (5846 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

Hej igen.
Fel av mig.
Vevställverket är inte reserverat.
Det finns dessutom spännverk för den intresserade.
/Magnus

Signalmaterial bortskänkes

av Bert Enström NBVJ @, Thursday, April 17, 2008, 20:24 (5846 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

Enligt uppgift så har signalchefen för NBVJ Rune Bergstedt reserverat samtliga
reläer (JRB/JRC)
Bifogar relälista för Nora-Karlskoga:
JRB 11208
JRB 11103
JRB 17101
JRB 27903

JRC 11103
JRC 17112
JRC 17110
JRC 11124
JRC 17104
JRC 11108

Signalmaterial bortskänkes

av Magnus Lindelöf, Thursday, April 17, 2008, 22:08 (5846 dagar sedan) @ Bert Enström NBVJ

Hej!
Detta är inte helt sant då inget datum för hämtning inom en vecka har kunnat preciseras. Endast önskemål har framkommit. Ingen annan har dock tingat några reläer, utom två specifika relätyper som jag lovat bort.
Det ska även understrykas att jag inte tömmer WFJ reläförråd, utan minskar omfånget till en mer rimlig omfattning.

/Magnus

Inte mycket kvar

av Magnus Lindelöf, Saturday, April 19, 2008, 22:48 (5844 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

Att bli av med sådant WFJ inte behöver har gått över förväntan,och såvitt jag nu vet finns inte så mycket signalprylar kvar som WFJ ska göra sig av med.

Följande saker finns kvar som ska bort:
6-vevars vevapparat med tillbehör
6 spännverk
ett okänt antal linhjul på stolpe
Lintrummor av betong
Någon enstaka huvudljussignal
och två pallar med JRB/JRC-reläer

Möjligen finns även en centralapparat för en mötesstation med två centralomlagda växlar kvar, men det vet jag först i morgon.

All annan materiel som jag skrivit om tidigare står just nu på 14 pallar fvb en museiförening i Sverige, förutom några enstaka saker som letat sig andra vägar.

Intressant att det var så stort intresse för dessa saker. Då jag framöver är ute i landet på jobb längs infrastrukturen, vet jag nu vad jag ska hålla ögonen öppna efter!

/Magnus

Glömde

av Magnus Lindelöf, Saturday, April 19, 2008, 22:52 (5844 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

Hävstängerna till hävstångsställverk finns även kvar.
/Magnus

Ännu mindre kvar

av Magnus Lindelöf, Sunday, April 20, 2008, 14:08 (5843 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

Nu finns inga reläer kvar, som inte är tingade.
/Magnus