Godsvagnar i persontåg (Fordon: vagnar)

av rökman, Monday, April 14, 2008, 17:58 (5856 dagar sedan)

[image]
Får man köra med godsvagnar i persontåg?

Godsvagnar i persontåg.

av Per Ljungberg, Monday, April 14, 2008, 18:26 (5856 dagar sedan) @ rökman

Det finns inget hinder att framföra godsvagnar i persontåg om vagnarna uppfyller de krav som ställs för att kopplas till tåget. Bl.a. rätt koppel, godkänd för tågets hastighet och rätt bromsutrustning. Godsvagnar i persontåg förekom ofta förr. Det fanns även s.k. blandade tåg som kunde ha många godsvagnar. Om personvagnarna hade elvärme så måste de kopplas närmast loket om inte godsvagnarna hade genomgångsledning för elvärme. I dagens trafik med motorvagnar utan samma koppelstandard och broms går det inte så enkelt att koppla till en eller flera godsvagnar.
PLj

Post- och persontåg?

av Olle E, Monday, April 14, 2008, 21:10 (5856 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det finns inget hinder att framföra godsvagnar i persontåg om vagnarna uppfyller de krav som ställs för att kopplas till tåget. Bl.a. rätt koppel, godkänd för tågets hastighet och rätt bromsutrustning. Godsvagnar i persontåg förekom ofta förr. Det fanns även s.k. blandade tåg som kunde ha många godsvagnar. Om personvagnarna hade elvärme så måste de kopplas närmast loket om inte godsvagnarna hade genomgångsledning för elvärme. I dagens trafik med motorvagnar utan samma koppelstandard och broms går det inte så enkelt att koppla till en eller flera godsvagnar.
PLj

Teoretiskt borde väl exempelvis postvagnarna kunna slängas in i något slags blandat tåg mellan tex Stockholm och Göteborg, även om det kanske är lite si och så med resandeunderlaget så dags på dygnet.
Fast det är klart kan man fylla charterflyg till varmare trakter missinassen, så varför inte Stockholm-Göteborg om priset är det rätta..?

Post- och persontåg?

av Karlsson, Monday, April 14, 2008, 21:56 (5856 dagar sedan) @ Olle E

Teoretiskt borde väl exempelvis postvagnarna kunna slängas in i något slags blandat tåg mellan tex Stockholm och Göteborg, även om det kanske är lite si och så med resandeunderlaget så dags på dygnet.
Fast det är klart kan man fylla charterflyg till varmare trakter missinassen, så varför inte Stockholm-Göteborg om priset är det rätta..?

Åtminstone förr så var det inte sååå himla svårt att köra kombinerat för post och resande. Postvagnarna klassades ju till personvagnar på samma sätt som exempelvis resgodsvagnar. En vagnstyp som jag har för mig hette DV30 är ju i princip samma vagnstyp som Gbs i grunden men enligt vad jag hört så registrerades de om som "riktiga" postvagnar för att man skulle kunna låta dem gå med i vilket tåg som helst utan restriktioner.
Det som skulle hindra att man numera hänger in en personvagn i ett posttåg är väl att SJ och GC har någon sorts restriktioner i vilken sorts trafik de ska ägna sig åt.

Godsvagnar i persontåg.

av Olof W, Monday, April 14, 2008, 21:31 (5856 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Om jag minns rätt så utrustades Y1-motorvagnarna med normala stöt- och drag-inrättningar just för att de skulle kunna ta med en godsvagn vid behov.

/Olof

Godsvagnar i persontåg.

av Henrik Mundt @, Wednesday, April 16, 2008, 17:13 (5854 dagar sedan) @ Olof W

Här kommer en till med samma minnesbild.
Vad jag oxå minns var att det inte blev den stora hitt p g a att tidtabellen gick åt fandes om Y1:orna fick et lass i kroken. Var där inte något med kylproblem också??

Godsvagnar i persontåg. Med länk istället för bild.

av Kristoffer Johansson, Monday, April 14, 2008, 18:52 (5856 dagar sedan) @ rökman

Då jag var en av de som tjänstgjorde som bla växlare/växlingsledare m.m på den resan så kan jag säga att tåget framfördes som tjänstetåg utan resande. Utan det var bara personal med på tåget.


Mvh Kristoffer

Godsvagnar i persontåg

av morrgan, Monday, April 14, 2008, 18:54 (5856 dagar sedan) @ rökman

[image]
Får man köra med godsvagnar i persontåg?

Du verkar försöka hitta fel, det tåg du har länkat till är inte ens ett resandetåg utan ett tjänstetåg på tjänsteuppdrag i norra Sverige. I våra, BJs föreskrifter står det inget speciellt om godsvagnar att det inte får medföras i BJs tåg om de uppfyller de krav BJs har på tågets sammansättning.
morrgan

Godsvagnar i persontåg. tack för svaren.

av rökman, Monday, April 14, 2008, 19:10 (5856 dagar sedan) @ morrgan

Du verkar försöka hitta fel, det tåg du har länkat till är inte ens ett resandetåg utan ett tjänstetåg på tjänsteuppdrag i norra Sverige. I våra, BJs föreskrifter står det inget speciellt om godsvagnar att det inte får medföras i BJs tåg om de uppfyller de krav BJs har på tågets sammansättning.
morrgan

Nej jag ställde bara en fråga eftersom det är sällan förekommer godsvagnar i tåg med personvagnar. Men är det ett tjänstetåg kan jag förstå att det går bra att ta med godsvagnar.
Leta fel är vanligt på dessa forum, inte kan väl det vara något konstigt att ställa en fråga om allt är rätt?

Godsvagnar i persontåg. tack för svaren.

av Kurt Möller, Monday, April 14, 2008, 19:30 (5856 dagar sedan) @ rökman

Leta fel är vanligt på dessa forum, inte kan väl det vara något konstigt att ställa en fråga om allt är rätt?

Nej, för katten - Morrgan missförstod dej - fråga på bara!!

Historiskt sett kan nämnas, att massor av småbanor ursprungligen körde i första hand blandade tåg - resandeunderlaget var inte så stort, i v f inte måndag-fredag, för biljetterna var dyra. Sen infördes rabatter av olika slag bl a för "torgtåg" in till större byar eller städer, och persontrafiken överfördes till särskilda tåg i första hand. Dessa blev då lite lättare och kunde hålla något högre hastighet. Detta gällde i princip även SJs tåg - långsamma godståg (som oftast medförde även personvagn) var länge billigare att åka med!

Godsvagnarna var dessutom kortare än personvagnarna = kortare hjulbas; man räknade då med att dessa skuttade omkring mera i spåret och satte tillåten maxfart för godsvagnar lägre! Om det av ngn anledning var absolut nödvändigt att koppla in en sådan i ett persontåg fick hela tåget ta det lugnt, till stor förtret för alla...

Olika bromssystem (mycket länge enbart handbromsar i gt, godståg) gjorde oxå att gt fick hålla avsevärt lägre "sth", största tillåten hastighet, än pt, persontågen.

På rena bonnabanorna, med lättaste, enklaste spår, var dock detta inget större problem - många fick aldrig hålla högre sth än 40 km i timmen, över huvud taget!

Godsvagnar i persontåg - förr i världen... forts.

av Kurt Möller, Tuesday, April 15, 2008, 17:53 (5855 dagar sedan) @ Kurt Möller

Ur en "Instruktion för stationsmästare" för drygt hundra år sen:

- "...vid tillsättning af extra godsvagnar i tåg skall lokomotivföraren tillfrågas och stort afseende fästas wid hans utlåtande..."

Godsvagnar i persontåg. tack för svaren.

av Jan Frelin, Tuesday, April 15, 2008, 19:51 (5855 dagar sedan) @ Kurt Möller

UWHJ körde i allmänhet godstrafiken i sina persontåg. Godstågen kördes endast som extratåg.

Godsvagnar i persontåg. tack för svaren.

av Peter @, garphyttan/vinter nora/sommar, Tuesday, April 15, 2008, 10:03 (5856 dagar sedan) @ rökman

tyvärr på detta forum som många andra andra forum
fräser man hellre än läser
dvs man kastar hellre ur sig ett bittskt svar
än att man frågar vänligt hur man menar igentligen
men det är väll för att få igång en diskution antar jag
frågan i övrigt var bra ställd tycker jag iaf
har själv undrat över samma fråga med tanke på att det var så
vanligt i järnvägens första 100 år iaf
mvh
Peter Stålblad

Godsvagnar i persontåg §43.11

av 010.1, Monday, April 14, 2008, 22:43 (5856 dagar sedan) @ rökman

så är svaret givet

Godsvagnar i persontåg §43.11

av Sune Nylén @, Tuesday, April 15, 2008, 09:52 (5856 dagar sedan) @ 010.1

Jag har inte läst alla insändare och vet inte om det frågades efter dagens trafik eller ej,men så här såg ett nattåg på BJ.tåg 12, ut sommaren 1945 för den som kan vara intresserad. ;Lok,F Ig 7 ÖX -La ,G - GC ;F Ig 10, F6 Ck 11/6- 9/9, F 5,Co3,BCo7,ABo4 11/6 - 9/9,Co4 11/6- 9/9, ABC o4 10/9-,G - Ål SoH BCo2,Co1,Vard. Gb - Gna.G Transportkompaniet,G ASG,Öx.- Gna G ,fg6, Öx - Blg G fg 86, Öx - Fd G fg 2 .:-) Sune

Godsvagnar i persontåg §43.11

av Karlsson, Tuesday, April 15, 2008, 12:19 (5856 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vagnar med huvudlittera A, B, C, D, E, F (borde det väl varit på den tiden?) räknas inte som godsvagnar.

Godsvagnar i persontåg §43.11

av Sune Nylén @, Tuesday, April 15, 2008, 14:28 (5856 dagar sedan) @ Karlsson

Om det var så att " Karlsson " syftar på min uppräkning av de vagnar som framfördes i snt 12 G - GC 1945 ,så vill jag rekommendera honom att doppa huvudet i en hink iskallt vatten så han vaknar och sedan läsa på nytt, så kanske han kan upptäcka att nattsnälltåget medförde vardagar 5 G vagnar till skilda destinationer.Om man ovillkorligen vill se sitt namn i tryck så bör det vara något vettigt i inlägget :-D Sune tfvgdg

Godsvagnar i persontåg §43.11

av Karlsson, Tuesday, April 15, 2008, 17:05 (5855 dagar sedan) @ Sune Nylén

Attans äsch! Fastnade för mycket för en radda F-nånting i början... Avstår från kallduschen och tar en kopp kaffe istället.

Godsvagnar i persontåg §43.11

av Sune Nylén @, Tuesday, April 15, 2008, 17:30 (5855 dagar sedan) @ Karlsson

Man gör sina misstag,Sade igelkotten och steg av skurborsten.Smaklig kopp mocka Hälsningar:-) Sune

Godsvagnar i persontåg §43.11

av Sune Nylén @, Tuesday, April 15, 2008, 14:44 (5855 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tilläggas bör väl också att vagn littera F 6 ,G vagn med upphängningkrokar för cyklar, knappast kunde räknas in bland F vagnarna ,även om den betecknades så i järnvägens handlingar. Upplysningsvis kan jag tala om att sommartid användes 19 vagnar litt F6 och vintertid 1. Hela GDG personvagnsstock,som det står ,var 17 st men tillkom sommartid 3 G och 6 Gs som användes för just cykeltrp i snäll och persontågen. Jag har själv stått och tittat på när man lastade in cyklar i sådana vagnar,så jag vet vad jag talar om. Jag tycker verkligen att den som skriver emot borde kolla bättre först än att bara tramsa för att se sitt eget mamn i inläggen. :-( Sune

Godsvagnar i resandetåg (§43.11)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Tuesday, April 15, 2008, 11:36 (5856 dagar sedan) @ 010.1

så är svaret givet

Ett så formulerat svar tycker jag inte man ska skriva och på det sättet framhäva sin egen förträfflighet. Dessutom kan man väl tala om vem man är och inte hålla på med dessa barnsliga pseudonymer eller vad de nu kallas i dessa sammanhang!
Det är väl bättre att i så fall citera föreskriften här, då det ju inte är alla järnvägshistoriskt intresserade förunnat att ha tillgång till SJF 010, som väl rubricerad paragraf ingår i.
Jag tycker det är bättre att som ett led i spridandet av kunskap istället hänvisa till den hittills på BV-spår generellt gällande BVF 900.3 (ska gå att hitta bland BVs styrande dokument), där motsvarande paragraf 43 och moment 11 lyder:

"11. Godsvagn i resandetåg
Om godsvagn eller tjänstevagn medförs i resandetåg, skall den placeras efter vagnar med resande.
Bestämmelsen gäller inte om vagnen har sth 130 km/h eller högre, och inte heller vid sådan militär förbandstransport som avses i mom 16 avd A."

Sedan är det förstås en fundering från min sida när och varför denna bestämmelse tillkom. På den tid som livsmedel fraktades i elanslutna kyl/frysvagnar på järnväg var dessa ju i så fall tvungna att gå närmast lok eller åtminstone elanslutna personvagnar i de fall de medfördes i resandetåg, vilket tydligen inte var helt ovanligt. Jag tror t o m att en del frysvagnar hade "SS-märkning", dvs hade sth 120 km/h, om sedan detta utnyttjades är ju en helt annan sak.
En annan anledning att ha godsvagn(ar) närmast lok är ju att de kan behövas som skyddsvagnar vid användning av träpersonvagnar. Det kan också handla om att dessa vagnar behövs för extra bränsle eller vatten till loket, jfr t ex SJKs dåvarande "vattenfinka", litt QF tror jag det var, hopplockad av tre olika godsvagnar och i trafik gående direkt efter Sb 1306 som då kunde vara ansluten med en vattenledning för utökad räckvidd, som ju mestadels begränsas av vattenförrådets storlek.
Denna BVF har förstås tillkommit när trävagnar normalt inte längre används och således behovet av skyddsvagnar inte längre finns, men för t ex oss föreningar som kör med trävagnar i våra veterantåg finns det ju alltid möjligheten att skapa tilläggsföreskrifter till de generella BV-föreskrifterna som då kan godkännas av vederbörande myndighet, vad denna då för tillfället råkar kallas, vilket gör att det inte alls behöver handla om regelbrott när man ser en märklig tågsammansättning.

/CEO (SÅS-byråkrat)