Tillverkarskyltar frågor (med bilder) (Fordon: allmänt)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Tuesday, April 15, 2008, 09:38 (5854 dagar sedan)

Min lilla avdelning igen med lite frågor om tillverkarskyltar ;-)

Denna

[image]

är såvitt jag vet från ett impregneringsverk, verk nummer 4. Men från vilken av de 4 vagnarna som ingick? I tjänstevagnsboken finns inga tillverkningsnummer.

[image]

Denna har jag redan frågat om i forat för något år sedan, men vi kom inte fram till något. Jag försöker igen. Jag köpte den med järnvägsskyltar men det kan ju mycket väl ha varit en värmepanna eller något sådant? Skylten är relativt liten. Från värmepannor känner jag annars bara till skyltar med exakt samma utseende men någon halvmeter i längd.

[image]

Denna ska komma från en järnvägsvagn. Det fanns ju några DF20 tillverkade av Maskinverken 1941. Hade de dessa skyltar? Det var inte många vagnar som tillverkades där så sent?

/Niklas

Tillverkarskyltar frågor (med bilder) - pust

av Kurt Möller, Tuesday, April 15, 2008, 20:59 (5853 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Suck - nu måste jag skriva om hela svaret IGEN. Kan ingen fixa detta nån gång...

Alltså:

Skylt nr 1: Samma utseende som MV sista få ånglok åren 1946-48, t ex NÖJ 22 och HFJ 11. Gt- och Gp-loken har en aning avvikande skyltar, ngt mer spatiäöst satts ochmed "Sweden" borttaget. (Jag har nr 972 framför näsan just nu = Gp 3135. 26,5 x 14 cm, ngt större än din.)

Skylt nr 2: Likadan som dom halvsmå skyltar som MV satte på tendrarna till Gp-loken fr Falun 1943.

Tillverkarskyltar frågor (med bilder) - pust

av Niklas Biedermann ⌂ @, Tuesday, April 15, 2008, 21:20 (5853 dagar sedan) @ Kurt Möller

Suck - nu måste jag skriva om hela svaret IGEN. Kan ingen fixa detta nån gång...

Alltså:

Skylt nr 1: Samma utseende som MV sista få ånglok åren 1946-48, t ex NÖJ 22 och HFJ 11. Gt- och Gp-loken har en aning avvikande skyltar, ngt mer spatiäöst satts ochmed "Sweden" borttaget. (Jag har nr 972 framför näsan just nu = Gp 3135. 26,5 x 14 cm, ngt större än din.)

Skylt nr 2: Likadan som dom halvsmå skyltar som MV satte på tendrarna till Gp-loken fr Falun 1943.

Gp-tillverkare (inte min):

[image]

Men vänta nu, 972 !!?? Samma eller den andra?

Men jag blev inte klokare på var de andra skyltarna kommer ifrån :-)

Tillverkarskyltar frågor (med bilder) - pust

av Kurt Möller, Tuesday, April 15, 2008, 23:15 (5853 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Men vänta nu, 972 !!?? Samma eller den andra?

Den andra. Ligger rengjord o polerad men omålad i min bokhylla sen många år.

Men jag blev inte klokare på var de andra skyltarna kommer ifrån :-)

Sorry - vet inte. Jag noterar dock att båda är lite mer slarvigt gjutna än vad lokens brukade vara...

Tillverkarskyltar frågor (med bilder) - stopp lite...

av Kurt Möller, Tuesday, April 15, 2008, 23:26 (5853 dagar sedan) @ Kurt Möller

...SMV 1941!!?? = tillverkare av SRJ psv 103-04, sedan SJ/RB 915-16!

Var det inte en av dessa som brandskadades på "Banken" borta på Östra (medio/sena 80-talet?) o sen gick till skrot???

Eller var det VGJ som OXÅ fick nån passvagn fr SMV samma år??

Tillverkarskyltar frågor (med bilder) - stopp lite...

av Ola Almquist, Wednesday, April 16, 2008, 12:58 (5853 dagar sedan) @ Kurt Möller

...SMV 1941!!?? = tillverkare av SRJ psv 103-04, sedan SJ/RB 915-16!

Var det inte en av dessa som brandskadades på "Banken" borta på Östra (medio/sena 80-talet?) o sen gick till skrot???

Eller var det VGJ som OXÅ fick nån passvagn fr SMV samma år??

AGJ har f.d. 104: AGJ Co 37
SRJ Co 103 finns på ULJ!
Ja, det fanns en VGJ-vagn också, Co 3008, senare SJ Cop 790.

Vagnarna som brann upp på 1980-talet var väl BP 910 och en UBp (102?). Har en diabild från skrotningen av den senare.

Apropå Gp-lok: Hade tendrarna till 3041 - 3043 MV tillverkningsnummer i ångloksserien?

M.v.h.
Ola

Tillverkarskyltar frågor (med bilder) - stopp lite...

av Kurt Möller, Wednesday, April 16, 2008, 16:23 (5852 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack.


Apropå Gp-lok: Hade tendrarna till 3041 - 3043 MV tillverkningsnummer i ångloksserien?

Ja - MV nr 904-06. Skyltarna ung. hälften så stora som lokens...

Tillverkarskyltar frågor (med bilder) - grattis...

av Jonas Hjelm @, Wednesday, April 16, 2008, 16:55 (5852 dagar sedan) @ Kurt Möller

...nu har ni två skyltar. Fattas bara resten så har vi ett komplett Gp-lok! (Skojar bara och kunde inte låta bli) :)