underföringsvagn (Fordon: allmänt)

av Morshyttan, Tuesday, April 06, 2010, 12:28 (5155 dagar sedan)

Nu skall det funderas lite kring överföringsvagnar i lite omvänd ordning :-)

När det sitts och rotas i lite olika arkiv till artikelämnen så dök det upp en obesvarad fråga, eller mera en påstående fråga :-|

Det verkar som om det mellan några trefots-banor något norr och mycket söder om horndal skickats vagnslaster mellan systemen i rätt omfattande grad, ja så mycket att det skulle kunna röra sig om hela vagnar med last ;-)

Så därför följer den inte helt oväntade frågan om det fanns om man säger omvända överföringsvagnar dvs. normalspåriga vagnar med smalspår på för rampning :-|

Att det fanns ett antal vagnar för flyttning av lok å sånt är ju känt och brukar förekomma på foton, utan det gäller alltså en modell överföringsvagn som smalspåret hade fast normalspårig och dess eventuella existens.

jag hade frågan på gång under fredagen, men med risken för datumet skulle väcka misstro så valde jag ett annat april-skämt :-) :-D

så detta är en seriös undran som kan besvaras med ett nej eller ett mera utvecklande ja ! :-)

Denna händelse är en tid långt efter att morshytte-banan slutat ha spår uppe i horndal så det är inte den ;-) :-) :-D :-|

underföringsvagn

av Micke Carlsson., Tuesday, April 06, 2010, 13:12 (5155 dagar sedan) @ Morshyttan

Hm. I princip "nej". Men som Wi haffuer en fallenhet för extrema svar i detta forum vill jag infoga ett artikelnummer förvarat i "framtidshögen" hos NJM, en normalspårig wagong avsedd för att flytta fordon med spårvidd 750 millimeter. Vissa skulle kalla den en vagntravers eller -skjutbord, men dess konstruktion är onekligen en (mycket liten) vagns. Den flyttade genomgående smalspåriga vagnslaster mellan punkt A och punkt B på det numera f d sågverket i Edsbro, Roslagen. Fast det kanske är att ta i att anföra detta föremål i bevisningen... Några andra exempel kom dock ej till minnes.

Utan att veta säkert skulle jag gissa att omlastningskostnaden ej översteg fraktkostnaden för 1 st vagnslast plus vagnen själv, vilket gör det svårt att utnyttja normalspårets större bärighet när den fördelen förfuskas genom transport av transportapparater. Ett förhållande som inte lika påtagligt förlorar potential i sin motsatta tillämpning, överföringsvagn för breda fordon på smalare spår.

Och så påminner vi om den kolmåtthantering som gick från Småland 891 via normalspår till Riddarhyttan/Kolsvatrakten. Alltså över trenne spårvidder. Modultänk.

underföringsvagn

av Harald, Tuesday, April 06, 2010, 13:29 (5155 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

En sådan trafik skulle ha krävt anordningar för omvänd rampning på två ställen. En vagnslast mellan två smalspårssystem kan ju gå på en normalspårsvagn som börjar och slutar resan på överföringsvagn.

underföringsvagn - huga

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Tuesday, April 06, 2010, 14:04 (5155 dagar sedan) @ Harald

Alla varianter har funnits - internationellt sett, alltså. Utöver dom "överföringsvagnar" vi känner så har det funnits olika arrangemang med mindre underställ, typ lösa boggier, dvs. för reguljär trafik på olika smalspår (dvs. = normalsp. fordon ovanpå; kontaktpunkter ofta = 1435-vagnarnas axlar!!). Nyare system hade även tryckluftbroms i dessa boggier. En av fördelarna var att dom stora fordonen inte kom så högt = dels stabilare, dels bättre utnyttjande av smalspårets lastprofil!

Super-kuriosa m/Sverige nån gång 1948-50: Man ville skicka ner en 891-personvagn från Växjö på revision nere i 1067-verkstaden i Karlshamn; vet ej anledningen; kanske fyllnadsjobb... Hursom, 1067-överföringar med 891-spår fanns ju inte - vad göra? Jo, man ställde 891-vagnen på en normalspårig ö-vagn och satte denna ovanpå två 1067-ö-vagnar!! Exakt H U R långsamt man sen smög ner till Karlshamn med ekipaget vet jag inte - foto av schabraket finns i varje fall. Månne nån trafikinspektör fick se det och förbjöd experimentet...? Det där har visst aldrig blivit utrett ordentligt.

Eller kan det handla om ett fejkat foto - ett montage?

Vad säjer forum-vagnsgubbarna? Stig? Anders? Bengt D? Kjell? ...?

underföringsvagn - huga

av Gary ⌂ @, Märsta, Tuesday, April 06, 2010, 14:21 (5155 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jo, man ställde 891-vagnen på en normalspårig ö-vagn och satte denna ovanpå två 1067-ö-vagnar!! Exakt H U R långsamt man sen smög ner till Karlshamn med ekipaget vet jag inte - foto av schabraket finns i varje fall. Månne nån trafikinspektör fick se det och förbjöd experimentet...? Det där har visst aldrig blivit utrett ordentligt.

Eller kan det handla om ett fejkat foto - ett montage?

Vad säjer forum-vagnsgubbarna? Stig? Anders? Bengt D? Kjell? ...?

Det fotot vill jag gärna se.

underföringsvagn - huga

av Johan P, Tuesday, April 06, 2010, 16:46 (5155 dagar sedan) @ Gary

Jag har sett bilden Kurt talar om tidigare i gamla PV. Tror bilden visats Ångwisslan. Men huruvida historien är sann eller ej vet jag inte.

underföringsvagn - huga

av Anders Johansson, Tuesday, April 06, 2010, 16:50 (5155 dagar sedan) @ Johan P

En kopia hänger i alla fall på museet i Kristianstad.

underföringsvagn - huga

av Kurt G Möller, Wednesday, April 07, 2010, 15:12 (5154 dagar sedan) @ Anders Johansson

En kopia hänger i alla fall på museet i Kristianstad.

Kan inte ngn vänlig själ fota av denna åtminstone, på enklaste sätt, o visa här? I a f en början...

underföringsvagn - huga

av Ola Almquist, Wednesday, April 07, 2010, 20:55 (5154 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Ekipaget har även beskrivits av Yngve Holmgren i ÖSJ-bladet. Kolla nr 2 och 3 1985!

M.v.h.
Ola

underföringsvagn - huga

av Sonny, Wednesday, April 07, 2010, 23:30 (5153 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag är av 1980 års mod och jag ska ha ett Ösj blad i lådan då eller menar du att de fins på Internet någonstans ? :-|

underföringsvagn - huga

av John Thoweman, Thursday, April 08, 2010, 14:24 (5153 dagar sedan) @ Sonny

Jag är av 1980 års mod och jag ska ha ett Ösj blad i lådan då eller menar du att de fins på Internet någonstans ? :-|

Hm - har du kollat om bladen ifråga kanske finns på något bibliotek? Det var ofta så man gjorde förr, vettu ;-)

Överföringsvagnar till verkstaden...

av John Thoweman, Tuesday, April 06, 2010, 20:03 (5155 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

En annan, liknande, lösning rapporterades det om i Roslagsexpressen nr 4-1982 (även om det då handlade om enbart 891 och 1435).

Tre överföringsvagnar från Vetlanda skulle till SJ driftverkstad i Växjö för reparation. Verkstaden saknade normalspårig spåranslutning - följaktligen rampade man upp den med de tre överföringsvagnarna lastade normalspåriga Oms-vagnen på ytterligare en överföringsvagn.

På så sätt fick man alltså in de tre överföringsvagnarna på verkstadsområdet på ett sätt som innebar ett ekipage om totalt "fem vagnar i ett". Bild finns i det aktuella numret...

underföringsvagn - huga

av Sven Fredén @, Herrbeta, Tuesday, April 06, 2010, 22:07 (5154 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

I vissa fall har dock överföring av smalspåriga, lastade vagnar på bredspåriga vagnar lönat sig. Den s.k. Paderborn Railway, ca 15 km mellan skifferbrotten i Dinorwic till hamnen Port Dinowic (nära Caernarvon) startade 1801 som en hästdragen 2-fotsbana, dvs samma spårvid som nätet i brottet. Man fann dock snart att denna banas kapacitet var för liten och omkring 1840 blev problemet akut. Man ville införa lokdrift men vågade inte satsa på oprövade lok för 2 fot varför man valde att bygga en ny järnväg med 4 fots spårvid. Två lok tillverkades och kom i tjänst 1848. Vagnarna hade två längsgående 2-fotsspår. Man kunde på detta sätt spara alla extra omlastningar vilket säkert var lönsamt eftersom skiffer måste lastas med omsorg. Järnvägen levde till 1961. Ett av de ursprungliga loken, The Fire Queen finns bevarat.
Har för mig att det finns fler liknande exempel som jag dock inte lyckas fiska upp ur min något grumliga vishetskälla.
Sven Fredén

underföringsvagn

av Lars Olof Lidmo, Tuesday, April 06, 2010, 15:47 (5155 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Och så påminner vi om den kolmåtthantering som gick från Småland 891 via normalspår till Riddarhyttan/Kolsvatrakten. Alltså över trenne spårvidder. Modultänk.

Träkol till Lienshyttan i Riddarhyttan från Fagerhult via Sävsjöström - Krampen.

underföringsvagn

av O. Sundström, Tuesday, April 06, 2010, 14:03 (5155 dagar sedan) @ Morshyttan

Hej Staffan, lustigt att just Du fråga' just nu!
Satt i helgen och läste en av höjdpunkterna i den svenska prosan nämligen boken om Laxå - Röfors Jvg. Där redogörs för faktiskt inträffade reguljära transporter av 600 mm-fordon på 1435-vagn.

Vidare förekom å detta forum för någon månad sedan en intressant artikelserie om Norrköpings industrispår. Där redogörs för ett projekt som skulle innefatta den av Dig efterlysta transportformen men i det fallet för "891 på 1435". Om jag inte minns fel beledsagades artikeln av en otydlig men dock ritning på sådan 1435-vagn.
Hälsningar från Din residensstad!

underföringsvagn

av Krister P, Tuesday, April 06, 2010, 16:32 (5155 dagar sedan) @ Morshyttan

Att det fanns ett antal vagnar för flyttning av lok å sånt är ju känt och brukar förekomma på foton, utan det gäller alltså en modell överföringsvagn som smalspåret hade fast normalspårig och dess eventuella existens

Någon "underföringsvagn" med samma konstruktion som de smalspåriga har mig veterligen inte funnits i Sverige utan det var de vagnar som du nämner.
Se bilder här nedan.
Om det förkom vagnlasttrafik med smalspåriga vagnar på normalspår så var det nog de som användes.

[image]

[image]

YP 883 i Växjö 12 maj 1984 just kommen från Hvst Örebro efter uppfräschning för att sättas in på linjen Växjö - Västervik de sista intensiva trafikmånaderna i SJ:s regi.

underföringsvagn

av Anders Johansson, Tuesday, April 06, 2010, 17:01 (5155 dagar sedan) @ Krister P

Vagnen hade tidigare littera Q37, till skillnad från de omvända som hette Q37p/t/u
De fick senare ett hemskt Uaikks-littera eller något sådant.

underföringsvagn

av Herbert Paalberg @, Västervik, Tuesday, April 06, 2010, 20:17 (5155 dagar sedan) @ Krister P

Tre st av dessa undervehicklar Q37 finns att beskåda i Västervik med diverse smalspårskrot upplastat.:-D
Palle i Vika.

underföringsvagn

av P Harg, Tuesday, April 06, 2010, 20:33 (5155 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Kan det vara en sådan vagn som den icke släta och fina rälsbussen står på?

[image]

[image]

undrar kranförarn :-D :-)

underföringsvagn

av Johan P, Tuesday, April 06, 2010, 16:37 (5155 dagar sedan) @ Morshyttan

Inte vad jag har hört heller.... Det mest reguljära i Sverige var väl levereringen av X10p till Roslagsbanan, de kom ju på omvänd överförings vagn.

Men ett ställe där man skulle kunna tänka sig att det skulle kunna ha förekommit, är på Nullarbor Plain-linjen i Australien. Den var normalspårig men isolerad och omgiven av 1067 mm i båda ändar.

underföringsvagn

av Lasse H, Tuesday, April 06, 2010, 21:27 (5155 dagar sedan) @ Morshyttan

[image]
[image]

Första buppen på väg till ombyggnad på dylik vagn på Östras provisoriska ramp.
Lasse:-)

underföringsvagn 750-1524

av AGR, Wednesday, April 07, 2010, 10:27 (5154 dagar sedan) @ Lasse H

En bild på en "underföringsvagn" fotad i Forsa Finland. År tyvärr okänt. Att döma av rost och vegitation så var det ett tag sen den rullade. Troligen inte använd på museibanetiden.Den här skulle jag velat se lastad.

[image]

Mvh AGR

underföringsvagn 750-1524

av Gunnar Håkansson @, Wednesday, April 07, 2010, 11:36 (5154 dagar sedan) @ AGR

En bild på en "underföringsvagn" fotad i Forsa Finland. År tyvärr okänt. Att döma av rost och vegitation så var det ett tag sen den rullade. Troligen inte använd på museibanetiden.Den här skulle jag velat se lastad.

[image]

Mvh AGR

Men detta ser ju ut som (och texten bekräftar det) en vanlig överföringsvagn, alltså för 1524 på 750-spår. Tråden handlar om det omvända, smalspårsfordon på överföringsvagnar, som går på bredare spårvidd.

Är Stallbackarullbockarna diskvalificerade i sammanhanget?

av Kjell Friberg, Wednesday, April 07, 2010, 15:00 (5154 dagar sedan) @ Morshyttan

På de normalspåriga industrispåren i Trollhättan fanns rullbockar för att kunna transportera 891-vagnar från Nossebrolinjen. Jag har en ritningskopia från KVAB på dessa men är litet osäker på om det var KVAB som byggde dem, klart är att de funnits. Jag vågar lägga in detta eftersom första april inträffade för någon vecka sedan.......

Är Stallbackarullbockarna diskvalificerade i sammanhanget?

av Kurt G Möller, Wednesday, April 07, 2010, 15:16 (5154 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Intressant. Kan dessa t o m ha varit i bruk ännu senare än bockarna i Åtvidaberg?