Korsning järnväg/spårväg: Karlskrona (Signaler/säkerhet)
I Karlskrona fanns fram till 1949 en spårvägslinje. Denna spårväg gick mellan normalspårs- och smalspårsbangårdarna, på en gata benämnd Landbron. I norra änden av denna gata fanns en plankorsning med den normalspåriga järnvägen mot Växjö. Detta beskrivs på en intressant webbsida om spårvägen. Där framgår att spänningen i spårvägens kontaktledning bröts när bommarna fälldes. Antagligen var det ett liknande arrangemang som exempelvis i Gävle, så att spårvagarna hade obligatoriskt stopp vid t ex närmaste hållplats före övergången, och att det där fanns en isolator i kontaktledningen som avgränsade den sträcka som blev spänningslös inför tågpassage. Först hade man dock tänkt sig att ha extra kraftiga bommar som skulle kunna stoppa framrusande spårvagnar. Detta hade antagligen medfört antingen svåra skador på spårvagnen och dess passagerare, alternativt att bommen vridits ut mot banan och i värsta fall kunnat få tåget att spåra ur.
Denna bild från Sveriges Järnvägsmuseum bör vara tagen på platsen, troligen i början av 1950-talet eftersom inga spårvägsspår är synliga, men järnvägen ännu inte elektrifierad (klart 1955). Bilden är i så fall tagen i sydlig riktning. Bommarna manövreras säkerligen från ställverkshuset som syns i bakgrunden. Till höger om vattenhästen som står mitt i bilden skall det finnas en kolgård. Detta enligt en karta i ÖSJ-bladets specialnummer om BKB 1989. Vad kan det tänkas vara för träkonstruktion som står i kolgården?
Kartan indikerar att spårvägen även måste ha haft plankorsningar med järnvägsspåren mot Örlogshamnen (treskensspår) resp Handelshamnen söder om järnvägsstationerna.