Korsning järnväg/spårväg: Karlskrona (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, April 15, 2010, 23:42 (5127 dagar sedan)

I Karlskrona fanns fram till 1949 en spårvägslinje. Denna spårväg gick mellan normalspårs- och smalspårsbangårdarna, på en gata benämnd Landbron. I norra änden av denna gata fanns en plankorsning med den normalspåriga järnvägen mot Växjö. Detta beskrivs på en intressant webbsida om spårvägen. Där framgår att spänningen i spårvägens kontaktledning bröts när bommarna fälldes. Antagligen var det ett liknande arrangemang som exempelvis i Gävle, så att spårvagarna hade obligatoriskt stopp vid t ex närmaste hållplats före övergången, och att det där fanns en isolator i kontaktledningen som avgränsade den sträcka som blev spänningslös inför tågpassage. Först hade man dock tänkt sig att ha extra kraftiga bommar som skulle kunna stoppa framrusande spårvagnar. Detta hade antagligen medfört antingen svåra skador på spårvagnen och dess passagerare, alternativt att bommen vridits ut mot banan och i värsta fall kunnat få tåget att spåra ur.

[image]
Denna bild från Sveriges Järnvägsmuseum bör vara tagen på platsen, troligen i början av 1950-talet eftersom inga spårvägsspår är synliga, men järnvägen ännu inte elektrifierad (klart 1955). Bilden är i så fall tagen i sydlig riktning. Bommarna manövreras säkerligen från ställverkshuset som syns i bakgrunden. Till höger om vattenhästen som står mitt i bilden skall det finnas en kolgård. Detta enligt en karta i ÖSJ-bladets specialnummer om BKB 1989. Vad kan det tänkas vara för träkonstruktion som står i kolgården?

Kartan indikerar att spårvägen även måste ha haft plankorsningar med järnvägsspåren mot Örlogshamnen (treskensspår) resp Handelshamnen söder om järnvägsstationerna.

Korsning järnväg/spårväg: Karlskrona, lvtorn?

av Hans.Keller @, Karlstad, Friday, April 16, 2010, 02:44 (5127 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

I Karlskrona fanns fram till 1949 en spårvägslinje. Denna spårväg gick mellan normalspårs- och smalspårsbangårdarna, på en gata benämnd Landbron. I norra änden av denna gata fanns en plankorsning med den normalspåriga järnvägen mot Växjö. Detta beskrivs på en intressant webbsida om spårvägen. Där framgår att spänningen i spårvägens kontaktledning bröts när bommarna fälldes. Antagligen var det ett liknande arrangemang som exempelvis i Gävle, så att spårvagarna hade obligatoriskt stopp vid t ex närmaste hållplats före övergången, och att det där fanns en isolator i kontaktledningen som avgränsade den sträcka som blev spänningslös inför tågpassage. Först hade man dock tänkt sig att ha extra kraftiga bommar som skulle kunna stoppa framrusande spårvagnar. Detta hade antagligen medfört antingen svåra skador på spårvagnen och dess passagerare, alternativt att bommen vridits ut mot banan och i värsta fall kunnat få tåget att spåra ur.

[image]
Denna bild från Sveriges Järnvägsmuseum bör vara tagen på platsen, troligen i början av 1950-talet eftersom inga spårvägsspår är synliga, men järnvägen ännu inte elektrifierad (klart 1955). Bilden är i så fall tagen i sydlig riktning. Bommarna manövreras säkerligen från ställverkshuset som syns i bakgrunden. Till höger om vattenhästen som står mitt i bilden skall det finnas en kolgård. Detta enligt en karta i ÖSJ-bladets specialnummer om BKB 1989. Vad kan det tänkas vara för träkonstruktion som står i kolgården?

Kartan indikerar att spårvägen även måste ha haft plankorsningar med järnvägsspåren mot Örlogshamnen (treskensspår) resp Handelshamnen söder om järnvägsstationerna.

=======
Skulle kunna vara ett luftvärnstorn./HK

Korsning järnväg/spårväg: Karlskrona, lvtorn?

av Karl Fredrik Ängelmark, Friday, April 16, 2010, 19:56 (5126 dagar sedan) @ Hans.Keller

I Karlskrona fanns fram till 1949 en spårvägslinje. Denna spårväg gick mellan normalspårs- och smalspårsbangårdarna, på en gata benämnd Landbron. I norra änden av denna gata fanns en plankorsning med den normalspåriga järnvägen mot Växjö. Detta beskrivs på en intressant webbsida om spårvägen. Där framgår att spänningen i spårvägens kontaktledning bröts när bommarna fälldes. Antagligen var det ett liknande arrangemang som exempelvis i Gävle, så att spårvagarna hade obligatoriskt stopp vid t ex närmaste hållplats före övergången, och att det där fanns en isolator i kontaktledningen som avgränsade den sträcka som blev spänningslös inför tågpassage. Först hade man dock tänkt sig att ha extra kraftiga bommar som skulle kunna stoppa framrusande spårvagnar. Detta hade antagligen medfört antingen svåra skador på spårvagnen och dess passagerare, alternativt att bommen vridits ut mot banan och i värsta fall kunnat få tåget att spåra ur.

[image]
Denna bild från Sveriges Järnvägsmuseum bör vara tagen på platsen, troligen i början av 1950-talet eftersom inga spårvägsspår är synliga, men järnvägen ännu inte elektrifierad (klart 1955). Bilden är i så fall tagen i sydlig riktning. Bommarna manövreras säkerligen från ställverkshuset som syns i bakgrunden. Till höger om vattenhästen som står mitt i bilden skall det finnas en kolgård. Detta enligt en karta i ÖSJ-bladets specialnummer om BKB 1989. Vad kan det tänkas vara för träkonstruktion som står i kolgården?

Kartan indikerar att spårvägen även måste ha haft plankorsningar med järnvägsspåren mot Örlogshamnen (treskensspår) resp Handelshamnen söder om järnvägsstationerna.

=======
Skulle kunna vara ett luftvärnstorn./HK


Låter mycket rimligt eftersom Landbron var den enda vägen in till stan från fastlandet. Således en viktig plats att försvara mot luftangrepp.

Korsning järnväg/spårväg: Karlskrona, lvtorn?

av Gunnar Ekeving, Friday, April 16, 2010, 21:11 (5126 dagar sedan) @ Karl Fredrik Ängelmark

ja det ser ut som ett mycket lågt luftvärnstorn; kanske gjorde den flacka terrängen att man klarade sig med en så låg placering av luftvärnskanonerna

Korsning järnväg/spårväg: Karlskrona, lvtorn?

av Kurt G Möller, Saturday, April 17, 2010, 00:36 (5126 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Lugn, bror - tornen var bara till för "svalorna", alltså lv-lottorna.

Plattform för lottor i kolgården

av Gunnar Ekeving, Saturday, April 17, 2010, 09:32 (5126 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Lugn, bror - tornen var bara till för "svalorna", alltså lv-lottorna.

Aha, jag vilseleddes av att "tornet" påminde om ett värn för en luftvärnsställning och att platsen kunde tänkas vara ganska lämplig för sådan verksamhet.

Plattformen var förstås trots sin låga höjd tillräcklig för att ge "svalorna" viss överblick. Annars kunde man tänka sig att t ex toppen av den någorlunda högt belägna Amiralitetskyrkan skulle vara en bättre observationsplats

Luftbevakning (OT...)

av Jan Frelin, Saturday, April 17, 2010, 11:10 (5126 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Lugn, bror - tornen var bara till för "svalorna", alltså lv-lottorna.


Aha, jag vilseleddes av att "tornet" påminde om ett värn för en luftvärnsställning och att platsen kunde tänkas vara ganska lämplig för sådan verksamhet.

Plattformen var förstås trots sin låga höjd tillräcklig för att ge "svalorna" viss överblick. Annars kunde man tänka sig att t ex toppen av den någorlunda högt belägna Amiralitetskyrkan skulle vara en bättre observationsplats

När jag övade med ett av landets sista luftbevakningskompanier på 80-talet lärde jag mig att man inte vill att man ser FÖR långt. Om flera torn i samma bäring ser ett mål blir det svårare att tolka bilden. Därför föredrag man så långt möjligt att ha torn som Flygvapnet byggt själva.

Plattform för lottor i kolgården, nej...

av Hans.Keller @, Karlstad, Sunday, April 18, 2010, 01:35 (5125 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Lugn, bror - tornen var bara till för "svalorna", alltså lv-lottorna.


Aha, jag vilseleddes av att "tornet" påminde om ett värn för en luftvärnsställning och att platsen kunde tänkas vara ganska lämplig för sådan verksamhet.

Plattformen var förstås trots sin låga höjd tillräcklig för att ge "svalorna" viss överblick. Annars kunde man tänka sig att t ex toppen av den någorlunda högt belägna Amiralitetskyrkan skulle vara en bättre observationsplats

=======
Nej, tornet är nog inte ett luftbevakningstorn utan ett lvtorn. Tornet bör också ha haft som uppgift att verka mot framträngande marktrupp norrifrån mot Landbron. Därav dess låga höjd. Sannolikt då avsett för lvkulsprutor. Tex 8 mm lvksp m/36 dbl. Alltså en dubbelmonterad ksp m/36. Denna var vattenkyld och kunde byta pipa till 6,5 mm ammunition, i senare tid även 7,62 mm. Lvtorn fanns i olika utföranden. Trä, betong och senare i stålfackverk. Torn avsedda för lvkanon, tex 40 mm lvkan, var försedda med kran. Tornen uppfördes vid viktigare industrier, järnvägsstationer, hamnar mfl. Ett av de första byggdes i anslutning till stationen och stålverket i Degerfors 1940. I Kil fanns tex två höga betongtorn norr om bangården och i dess västra och östra ändar. Revs på 1970-talet./HK