fribiljett (Historiskt material)

av morrgan, Sunday, April 18, 2010, 00:25 (5125 dagar sedan)

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/GSJ/GSJ-fribiljett5.jpg[/img]

morrgan

fribiljett

av Lennart Petersen, Sunday, April 18, 2010, 04:33 (5124 dagar sedan) @ morrgan

Att den gällde i 1klass förbryllade lite men faktiskt verkar det som att det officiellt fanns sådan klass från starten 1903.
SJK 3 "Säröbanan" säger att det fanns två vagnar ABo 10-11 med 14 platser i 1kl. Redan 1906 klassades det ner till 2kl och ännu lite senare blev allt på banan 3kl och vagnarna byggdes om.
Herr Grosshandlaren Ygberg var i vart fall banans förste V.D och lär väl i verkligheten knappast krävts på att visa den fina biljetten

fribiljett

av Stefan Skoglund, Wednesday, April 21, 2010, 00:20 (5122 dagar sedan) @ morrgan

Det var några banor i USA som lämnade ut friresekort i silver till vissa väl valda kunder.
Har något liknande funnits här i Sverige ? alltså permanenta friresekort som inte är i papper...

fribiljett

av Vecturist, Thursday, April 22, 2010, 16:06 (5120 dagar sedan) @ morrgan

Jag har en rund bricka i mässing med texten "1 G.S.J. TJ. RESA"
Jag antar att den är från denna linje och avsåg tjänsteresor. Om någon har annan info så är jag intresserad av att bli rättad.
(Är ny på detta forum så jag har ännu inte satt mig in i hur jag ska publicera bilder).

Det finns fribrickor i både silver och guld från svenska järnvägslinjer. I de fallen är de oftast överlämnade till styrelseledamöter, VD etc. Man kan ju tycka att åtminstone VD borde vara tillräckligt känd för att slippa visa bricka. Men å andra sidan kan ju lite guld/silver ha varit en dåtida form av bonus:-)

Fribrickor i enklare metaller som mässing eller nysilver, har troligen använts mera och har oftast en enklare utformning.

Förmodligen var fribiljetter i papper var betydligt vanligare än de i metall.

fribiljett

av Kurt G Möller, Thursday, April 22, 2010, 16:28 (5120 dagar sedan) @ Vecturist

Fribrickor i enklare metaller som mässing eller nysilver, har troligen använts mera och har oftast en enklare utformning.

Förmodligen var fribiljetter i papper betydligt vanligare än de i metall.

Absolut - jag skulle vilja gå så långt som att säja, att fribiljetter i metall var direkt ovanliga i här i Sv.! Möjligtvis kan inspirationen till dessa ha kommit från guldgrävartidens USA, där en del banor utgav många "passes" i silver (och ibland t o m guld) till högre chefer och storgodskunder som gruvägare och liknande. Hur man gjorde i övriga Europa har jag ingen uppfattning om; enstaka bilder av liknande tingestar förekommer dock i litteraturen.

Speciella undantag fanns dock här i landet - ex.vis alla verkstadsarbetare på Roslagsbanan fick varsin liten rektangulär mässingsbricka ca 20 x 40 mm, försedd med pålött gammaldags SRJ-monogram, ett ordningsnummer instansat samt i ena hörnet ett hål för nyckelring e d! Dessa gällde för fria resor på både "Ånglinjen" och "Elektriska linjen" (i v f på tåg som gjorde uph vid Mörby verkstad, kanske även på övriga). När dessa infördes vet jag tyvärr inte - de var hursomhelst kvar i bruk in på 1950-talet. Bild, se "Roslagsbanan 100 År" på sid 28!

Bilder av ett par USA-liknande "passes" utfärdade av skånebanor för cirka hundra år sen fanns nyligen på Tradera, där de såldes för en bra slant...