Vagntillverkarskyltar (bilder) (Fordon: vagnar)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Thursday, April 17, 2008, 21:24 (5824 dagar sedan)

Fastän det inte är särskilt många som har något att säga om järnvägshobbyns frimärkssamlande (?) noterar jag ändå att mitt bildgalleri med loktillverkarskyltar alltid ligger bland 5-i-topp på hemsidan med i snitt ca 100 unika besökare i månaden (fler än trevliga smalspårsbanor eller spännande stålverk - tråkigt :-) ). Så för att ge den samlade läsekretsen mer distraktion på arbetsplatsen (antalet besök är som högst under kontorstid) har jag snickrat ihop ett litet bildgalleri med vagntillverkarskyltar. Även här är urvalet helt enkelt svart-vitt-renoverade järnskyltar och jämnt delbart med 5. Ingen som helst hänsyn tilll annat än estetik och likformighet.

www.nth.se/foto/vagntillv/

Jag kan också passa på att ställa frågor:
Denna [img]http://www.nth.se/foto/vagntillv/thumbs/080416_s030.JPG[/img] från Göteborgs mek Vst - hur gammal är den? 1800-tals-skylt, misstänker jag? Jag köpte den utan att egentligen veta vad det var (20 kronor :-P) men sedan såg jag att någon mycket ålderdomlig vagn på järnvägsmuseet också hade en sådan (lika liten), skylten är rätt liten och aningens välvd (tvärs). Den på jvm hade dock bara två skruvhål. I och för sig kan den kanske också ha suttit på något annat, det är väl långt ifrån osannolikt att verkstaden använde samma skylttyp även på andra produkter - firman gjorde det mesta i mekanisk väg. Det är ju föregångaren till bland annat Götaverken.

En annan fråga:
Denna Kockums [img]http://www.nth.se/foto/vagntillv/thumbs/080416_s027.JPG[/img] användes den parallellt med denna [img]http://www.nth.se/foto/vagntillv/thumbs/080416_s022.JPG[/img] skyltvariant? Vilken användes var? Eller var övergången 1942? För jag har en mindre Kockums med gripen från just 1942.

Tredje fråga:
Nån som har bra målningstips? På ca hälften av dessa skyltar har jag rollat den vita färgen, tidsåtgången (två svarta och två vita strykningar) blir totalt drygt 5 min/skylt (om man gör 20 st åt gången) men det funkar inte med vinghjul och annat tredimensionellt bjäfs. Måla för hand blev inget vidare och tar tid och är tråkigt. Bättre förslag? Hur gjorde man förr? Målade för hand eller hade de en mekaniserad metod? Hur gör skylttillverkare idag?

Vagntillverkarskyltar (bilder)

av Niklas Biedermann ⌂, Thursday, April 17, 2008, 21:48 (5824 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Jag kan också passa på att ställa frågor:
Denna [img]http://www.nth.se/foto/vagntillv/thumbs/080416_s030.JPG[/img] från Göteborgs mek Vst - hur gammal är den? 1800-tals-skylt, misstänker jag? Jag köpte den utan att egentligen veta vad det var (20 kronor :-P) men sedan såg jag att någon mycket ålderdomlig vagn på järnvägsmuseet också hade en sådan (lika liten), skylten är rätt liten och aningens välvd (tvärs). Den på jvm hade dock bara två skruvhål. I och för sig kan den kanske också ha suttit på något annat, det är väl långt ifrån osannolikt att verkstaden använde samma skylttyp även på andra produkter - firman gjorde det mesta i mekanisk väg. Det är ju föregångaren till bland annat Götaverken.

Hårddisken är för stor! Här är en annan variant:
[img]http://www.nth.se/pv/skylt/061022_101_c.jpg[/img]

Kanske har min inget med tåg att göra, det som talar emot är att det är försänkta skruvar, på dessa gamla prylar brukade det vara grövre, som på den på bilden ovan, två hål för kullrig skalle/vagnsskruv.

Skyltar -Göteborgs Mek Verkstad

av Granis, Friday, April 18, 2008, 08:56 (5823 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Denna [img]http://www.nth.se/foto/vagntillv/thumbs/080416_s030.JPG[/img] från Göteborgs mek Vst - hur gammal är den? 1800-tals-skylt, misstänker jag? Jag köpte den utan att egentligen veta vad det var (20 kronor :-P) men sedan såg jag att någon mycket ålderdomlig vagn på järnvägsmuseet också hade en sådan (lika liten), skylten är rätt liten och aningens välvd (tvärs). Den på jvm hade dock bara två skruvhål. I och för sig kan den kanske också ha suttit på något annat, det är väl långt ifrån osannolikt att verkstaden använde samma skylttyp även på andra produkter

Denna verkstad gjorde bl a flera broar till SlRJ vid förra sekelskiftet, bl a den över [link=http://www.gotlandstaget.se/bana.htm]Dalhemsån[/link] på GHJ [i](scrolla ner till "Renoveringen av bron 2006-2007" ). [/i]Hur det är med den andra kvarstående bron -och förhoppningsvis snart åter med spår belagda- över Roma kanal ska jag låta vara osagt, fast jag tror det (vad det nu kan vara värt). Men den tredje; över Sjuströmmar vid infarten till Slite, vet jag även den kommer från samma tillverkare och har följaktligen en likadan skylt.

/ L G

Skyltar -Göteborgs Mek Verkstad

av Kirby, Friday, April 18, 2008, 11:54 (5823 dagar sedan) @ Granis

Om du vill hitta närmare information om GMV, försök kontakta Göteborgs Varv Historisk förening:

[link=http://www.varvshistoriska.o.se/]Göteborrgs Varv historia[/link]

Kirby

Vagntillverkarskyltar (bilder)

av Conny Sernfalk, Friday, April 18, 2008, 11:03 (5823 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Angående Kockum Skyltarna.
Den med Gripan finns i åtminstonde två varianter (1940 tal). En modell större och en lite mindre. I övrigt identiska. Tror att den mindre varianten fanns på bl.a B6.
Kan det vara så att den första modellen (utan grip) användes på godsvagnar och den med gripen på personvagnar?

Har sett målningar på Gripskyltarna där Gripen haft sina ursprungsfärger (hm var det rött, blått och vitt?) Något som utfördes i verkligheten? Eller efterkonstruktion i modern tid för att förhöja synintrycket? Har någon svag aning att detta behandlats tidigare i forumet men är ej säker på konklusionen.

Vagntillverkarskyltar (bilder) - etc.

av Kurt Möller, Friday, April 18, 2008, 11:49 (5823 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Har sett målningar på Gripskyltarna där Gripen haft sina ursprungsfärger (hm var det rött, blått och vitt?) Något som utfördes i verkligheten? Eller efterkonstruktion i modern tid för att förhöja synintrycket? Har någon svag aning att detta behandlats tidigare i forumet men är ej säker på konklusionen.

Det ständiga problemet i dessa sammanhang - vad är "specialare" och vad är normalt utförande...? I fråga om ex.vis V&M Faluns flotta stora [b]ovala[/b] tillverkarskyltar med lokfront har bevisligen ett par olika tillv.foton skyltmålning i minst tre-fyra färger. Dom allra äldsta, [b]RUNDA,[/b] med samma lokfront (tio Kd + ngn EJ:are 1901), är däremot rödblåa ung. som nummerskyltar brukade vara.

Mer än två färger på vagntillv.skyltar var nog ovanligt - kanske med just Kockums grip-skyltar som notabelt undantag.

Vagntillverkarskyltar (bilder)

av Lasse C, Friday, April 18, 2008, 22:54 (5823 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Hej Niklas
För rätt många år sedan jobbade jag på ett företag som tillverkade bl.a skyltar liknande dom du visar. Texten i plan och bakgrunden försänkt. Om texten skulle vara omålad gjorde man på följande sätt.
Först blöttes en bunt med silkespapper, ung 5 cm tjock, med lösningsmedel, sedan sprutlackades skylten över hela ytan med tex svart färg. Därefter vändes skylten med lacksidan ned och ströks av mot silkespappren. Färgen i botten
blev förstås kvar och den upphöjda texten vars färg strukits bort lyste fint metallblank.
Efter varje avstrykning togs ett ark silkespapper bort ur högen och nästa skylt kunde strykas av mot ett nytt rent papper.
Mvh LasseC
RBV

Vagntillverkarskyltar (bilder)

av Niklas Biedermann @, Monday, April 21, 2008, 22:05 (5820 dagar sedan) @ Lasse C

Hej Niklas
För rätt många år sedan jobbade jag på ett företag som tillverkade bl.a skyltar liknande dom du visar. Texten i plan och bakgrunden försänkt. Om texten skulle vara omålad gjorde man på följande sätt.
Först blöttes en bunt med silkespapper, ung 5 cm tjock, med lösningsmedel, sedan sprutlackades skylten över hela ytan med tex svart färg. Därefter vändes skylten med lacksidan ned och ströks av mot silkespappren. Färgen i botten
blev förstås kvar och den upphöjda texten vars färg strukits bort lyste fint metallblank.
Efter varje avstrykning togs ett ark silkespapper bort ur högen och nästa skylt kunde strykas av mot ett nytt rent papper.
Mvh LasseC
RBV

Hej Lasse,

tack, jag får konsultera dig vid tillfälle. Jag har försökt måla och sedan torka med t.ex. trasa men det har blivit ett väldans slabb och dåligt resultat. En anledning kan kanske vara att en nytillverkat skylt är plan och slät medans en som suttit på ett lok i 60 år onte är det längre. Kanske borde jag också ta en mer trögflytande färg och prova att ha skylten upp-och-ned som ni hade.

Mvh

Niklas