Accetylénsignal (Signaler/säkerhet)

av Johan Vinberg, Sunday, April 20, 2008, 10:45 (5843 dagar sedan)

På en resa på BJ 1988 från Daglösen till Ludvika passerade jag och några kompisar någonstans på sträckan Loka-Hällefors en försignal vars lampa drevs med accetyléngas. Den var en av de sista - kanske rentavden sista - i Sverige av sin sort.
Till skillnad för de relästyrda signallamporna som har en viss upptändnings och släcktid som ett mänskligt öga kan skönja så var gaslampan mycket mer "digital". Det vill säga lampan tändes och släktes blixtsnabbt - precis som en fyr i skärgården.

1) Vet någon var denna försignal stod?

2) När togs den ur drift (för jag utgår från att den ersattes med en eldito med tiden)?

3) Finns någon dylik "gaseledad" försignal sparad på museum??

Hilsen
Johan

Accetylénsignal

av mamma Ulla @, Stockholm, Sunday, April 20, 2008, 13:03 (5843 dagar sedan) @ Johan Vinberg

På en resa på BJ 1988 från Daglösen till Ludvika passerade jag och några kompisar någonstans på sträckan Loka-Hällefors en försignal vars lampa drevs med accetyléngas. Den var en av de sista - kanske rentavden sista - i Sverige av sin sort.
Till skillnad för de relästyrda signallamporna som har en viss upptändnings och släcktid som ett mänskligt öga kan skönja så var gaslampan mycket mer "digital". Det vill säga lampan tändes och släktes blixtsnabbt - precis som en fyr i skärgården.

1) Vet någon var denna försignal stod?

2) När togs den ur drift (för jag utgår från att den ersattes med en eldito med tiden)?

3) Finns någon dylik "gaseledad" försignal sparad på museum??

Hilsen
Johan

ULJ borde ha sådana liggande i sitt förråd.

Accetylénsignal

av Per Wirback, Sunday, April 20, 2008, 22:26 (5842 dagar sedan) @ mamma Ulla

3) Finns någon dylik "gaseledad" försignal sparad på museum??


Hilsen
Johan


ULJ borde ha sådana liggande i sitt förråd.

ULJ har sådana liggande i förråd, och en av signalavdelningens medarbetare när en dröm om att sätta en i drift i en avlägsen framtid.

/Per

Accetylénsignal

av Kjell Andersson, Sunday, April 20, 2008, 15:58 (5843 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Gasdriven vägskyddsignal anno 1944 Typ AGA!
[image]
[image]

Accetylénsignal

av Jonny Saljefeldt, Sunday, April 20, 2008, 16:33 (5843 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Gasdriven vägskyddsignal anno 1944 Typ AGA!

Det finns en sådan på Sveriges Järnvägsmuseum i Ängelholm.

Accetylénsignal på ÖSlJ

av Ulf Pålsson, Sunday, April 20, 2008, 17:09 (5843 dagar sedan) @ Johan Vinberg


3) Finns någon dylik "gaseledad" försignal sparad på museum??

Skivförsignalen till infartssignalen i Mariefred har gasbelysning, men gasbelysningen används bara på Museibanans dag eller när andra liknande arrangemang med kvällstrafik äger rum, och bara under förutsättning att någon gaständarspecialist finns på plats.
/up

Tack, tack....men...

av Johan Vinberg, Monday, April 21, 2008, 12:36 (5842 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack, tack för alla svar....men...

...talar vi om samma typ av signal. Den som nämnd på ULJ är en skiv-försignal vars nattlampa drevs med accetylén.

Jag menar en renodlad "lamp"-försignal som stod blinkandes dygnet om?!?!

Kanske den i Ängelholm är av den sorten? ÖSlJ och JTJ ...är inte de skiv-signaler med nattlampa?

...och när försvann "the Orgininal BJ" signalen??

Hilsen
Johan

Tack, tack....men...

av Lennakatten, Monday, April 21, 2008, 14:01 (5842 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Tack, tack för alla svar....men...

...talar vi om samma typ av signal. Den som nämnd på ULJ är en skiv-försignal vars nattlampa drevs med accetylén.

Jag menar en renodlad "lamp"-försignal som stod blinkandes dygnet om?!?!

Kanske den i Ängelholm är av den sorten? ÖSlJ och JTJ ...är inte de skiv-signaler med nattlampa?

...och när försvann "the Orgininal BJ" signalen??

Hilsen
Johan

Kika in i förrådet i Lenna så kommer du att hitta den sorten du beskriver. Som har en ljusöppning och som blinkar hela dygnet.

Osäker när den sista med gasljus försvann från BJ, men in på 80-talet fanns det kvar sådana signaler i bruk, men där man hade monterat in en glödlampa istället för gaslågan. Färgväxlaren fanns kvar, fortfarande styrd med acetylengas.

Gasförsignal

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Monday, April 21, 2008, 20:11 (5841 dagar sedan) @ Lennakatten

Osäker när den sista med gasljus försvann från BJ, men in på 80-talet fanns det kvar sådana signaler i bruk, men där man hade monterat in en glödlampa istället för gaslågan. Färgväxlaren fanns kvar, fortfarande styrd med acetylengas.

Jag kan inte direkt komma på vid vilken station eller lastplats mellan Hällefors och Loka som Johan sett gasförsignalen, men flera andra platser på f d BJ hade länge kvar denna signaltyp. Skall se om jag kan hitta någon bild. Dessa försignaler installerades i stort antal under 1920-1930-talen. De ansågs säkrare än signaler med elektriska glödlampor, som ibland hade väldigt kort livslängd. Ett problem var dock att lågan blåstes ut, i synnerhet på Malmbanan. AGA förbättrade konstruktionen, vilket minskade problemen med släckta gassignaler. Under de kalla vintrarna på 1940-talet kom gasförsignalerna dock i onåd eftersom färgväxlarna ibland frös fast (samt att det fortfarande förekom att lågan slocknade). En olycka på Haparandabanan skall ha orsakats just av att färgväxlaren fastnat på "vänta kör".

Som katten nämner, monterade man på slutet in elljus i en del gasförsignaler, men för att minimera ändringarna i övrigt behölls gasen för färgväxlingsfunktionen. Det var en signalmästare i Boråstrakten som först föreslog denna konstruktion, som avsevärt minskade den tunga hanteringen av gascylindrar.

Gasförsignal

av Sune Göthe, Monday, April 21, 2008, 20:45 (5841 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

AGJ har monterat upp en sådan signal som Gunnar beskriver. Den kommer någonstans från BJ Götaälvdalen. Dock har rationaliseringen tagit ytterligare ett steg genom att färgväxlaren gjoorts elekrisk och alltså oberoende av gasen.

Gasförsignal Geijersdal

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Monday, April 21, 2008, 21:16 (5841 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]
Västra försignalen i Geijersdal 1978. De tre lykthålen på bakgrundsskärmen (varav två hål igensatta) tyder på att man satt på en standard bakgrundsskärm för ljusförsignal, antagligen i samband med att reflexbeläggningen i yttre randen av de vita fälten tillkom. Denna reflexbeläggning applicerades för övrigt efter en olycka på södra stambanan, då lokpersonalen inte observerade en elförsignal som var släckt pga att hjälpkraftledningen var spänningslös.

En annan BJ-plats som länge hade gasförsignaler var Hörken.

Gasförsignal Geijersdal

av mamma Ulla @, Monday, April 21, 2008, 21:39 (5841 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]
Västra försignalen i Geijersdal 1978. De tre lykthålen på bakgrundsskärmen (varav två hål igensatta) tyder på att man satt på en standard bakgrundsskärm för ljusförsignal, antagligen i samband med att reflexbeläggningen i yttre randen av de vita fälten tillkom. Denna reflexbeläggning applicerades för övrigt efter en olycka på södra stambanan, då lokpersonalen inte observerade en elförsignal som var släckt pga att hjälpkraftledningen var spänningslös.

En annan BJ-plats som länge hade gasförsignaler var Hörken.

Den här signalen är av den ombyggda typen med glödlampa, och acetylenutrustningen kvar för manövrering av färgväxlaren. Poängen var ju alltså att man skulle slippa byta gastuben. För just denna signal vid västra infarten till Geijersdal hjälpte det inte ändå, utrustningen läckte någonstans. Och eftersom man aldrig lyckades hitta var, så fick man byta tuben i alla fall med jämna mellanrum. Det var i nära till med reparatörsbilen, via bron i bakgrunden.

Elektrogasljusförsignal?

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Monday, April 21, 2008, 22:44 (5841 dagar sedan) @ mamma Ulla

Den här signalen är av den ombyggda typen med glödlampa, och acetylenutrustningen kvar för manövrering av färgväxlaren. Poängen var ju alltså att man skulle slippa byta gastuben. För just denna signal vid västra infarten till Geijersdal hjälpte det inte ändå, utrustningen läckte någonstans. Och eftersom man aldrig lyckades hitta var, så fick man byta tuben i alla fall med jämna mellanrum. Det var i nära till med reparatörsbilen, via bron i bakgrunden.

Tack för påpekandet mamma! Jag trodde de "delvis elektrifierade" gasförsignalerna fanns mest i Boråstrakten, men tydligen var det fler signalmästare som insåg fördelen med elektrisk belysning. På SJ centralförvaltning var man dock inte imponerad när förslaget först kom någon gång under 1960-talet. "Han är i gasen" skrev någon lustigkurre på signalavdelningen angående förslagsställaren, och menade att de gamla gasförsignalerna när som helst skulle försvinna, så att sätta in elljus var meningslöst. Men gassignalerna blev alltså kvar ytterligare två decennier på sina håll.

En intressant sak med signalen vid Geijersdal är att den saknar sidotågvägslykta. Har den kanske försvunnit i samband med att elljus i den övre lyktan tillkom?

Kanske kan man kalla signaltypen elektrogasljusförsignal? Tidigare fanns ju elektrogassignaler, där kolsyregas användes för att manövrera signalskivan/signalvingen. [image] Bilden, från Sveriges Järnvägsmuseum, visar en sådan försignal vid Lästringe.

Gasförsignal Hörken

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Monday, April 21, 2008, 23:30 (5841 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]
Denna signal är nog ändå en "riktig" gasförsignal med gas både för belysning och färgväxling. Sidotågvägslyktan var förstås elektrisk, men när jag tog bilden 1977 hade Hörken nedklassats till lastplats, så någon sidotågväg förekom inte längre

Elektrogasljusförsignal?

av mamma Ulla @, Monday, April 21, 2008, 23:34 (5841 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Den här signalen är av den ombyggda typen med glödlampa, och acetylenutrustningen kvar för manövrering av färgväxlaren. Poängen var ju alltså att man skulle slippa byta gastuben. För just denna signal vid västra infarten till Geijersdal hjälpte det inte ändå, utrustningen läckte någonstans. Och eftersom man aldrig lyckades hitta var, så fick man byta tuben i alla fall med jämna mellanrum. Det var i nära till med reparatörsbilen, via bron i bakgrunden.


Tack för påpekandet mamma! Jag trodde de "delvis elektrifierade" gasförsignalerna fanns mest i Boråstrakten, men tydligen var det fler signalmästare som insåg fördelen med elektrisk belysning. På SJ centralförvaltning var man dock inte imponerad när förslaget först kom någon gång under 1960-talet. "Han är i gasen" skrev någon lustigkurre på signalavdelningen angående förslagsställaren, och menade att de gamla gasförsignalerna när som helst skulle försvinna, så att sätta in elljus var meningslöst. Men gassignalerna blev alltså kvar ytterligare två decennier på sina håll.

En intressant sak med signalen vid Geijersdal är att den saknar sidotågvägslykta. Har den kanske försvunnit i samband med att elljus i den övre lyktan tillkom?

Nej, i Geijersdal fanns det en enkel förklaring till att man valde den här lösningen. Och signalen har inte haft någon sidotågvägslykta.

Det fanns nämligen bara en tvåtrådig kabel hela den långa vägen ut till försignalen. När den var spänningssatt ökades gastrycket, färgväxlaren slog om och signalen visade vit blink. Spänningslöst gav grön blink. Att utrusta signalen med glödlampa, gjorde man genom att spänningsförsörja den lokalt. Om det gjordes med ett abonnemang från lokala elnätet, eller från kontaktledningen, vet jag inte. Det finns ingen hjälpkraftledning på den här sträckan.

Överhuvudtaget gjorde man så lite som möjligt på den här glest trafikerade och olönsamma sträckan. Ställverken i Deje, Molkom och Geijersdal var ju skäligen ålderdomliga.

Geijersdal var den sista tiden ständigt obevakat, sidotågvägar förekom i princip aldrig. Det har inte funnits någon bebyggelse heller vid stationen, mer än en ensam bondgård. Dock hade stationen långa mötesspår, vilket för länge sen var användbart för långa godståg som kämpade sig uppför den milslånga stigningen åt Ställdalenhållet. Det var bra om dom inte behövde stanna.

Tack alla - Nu var det bättre!

av Johan Vinberg, Wednesday, April 23, 2008, 16:26 (5840 dagar sedan) @ mamma Ulla

Tack alla för era svar och roliga fotos!

Det ringer en klocka när orten Geijersdal nämnd. Det kan ha varit där jag blev uppmärksammad på denna BJ-signal.

Har Banverket kvar någon gaseldad (om än i ombyggdversion) försignal?

Hilsen
Johan

Kvarvarande gas-fsi? Blinkande rött sken i försignal?

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Wednesday, April 23, 2008, 22:36 (5839 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Har Banverket kvar någon gaseldad (om än i ombyggdversion) försignal?

jag tror knappast det, de sista försvann nog på 1980-talet eller möjligen något senare. Jag har för mig att även järnvägarna i Finland slopat sina sista gasförsignaler - som f ö hade omvända signalbilder mot de svenska - blinkande vitt = vänta stopp, blinkande grönt = vänta kör.

En annan fråga jag kom att tänka på i samband med gasförsignaler i Sverige: Tidigare fanns ju försignaler som även kunde visa rött sken. De användes väl främst där det fanns en vägövergång eller lastplats mellan försignal och infartssignal. När det var fråga om gasförsignaler, var det röda skenet antagligen blinkande. I 1947 års säo nämns mycket riktigt (sid 21), att ljusförsignal undantagsvis kan visa rött fast eller blinkande sken. Det ser också ut som om bakgrundsskärmen på försignal med rött sken var helt svart. De vita fälten saknades alltså. Dessa signaler var ju en sorts hybrider mellan för- och huvudsignaler, så det kanske var naturligt att bakgrundsskärmen skulle sakna "försignalmålning".

Kvarvarande gas-fsi? Blinkande rött sken i försignal?

av Calle Wickberg, Thursday, April 24, 2008, 01:52 (5839 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Verkligen kul uppgifter här - jag funderar på hur det var på BJ-sträckan Ludvika-Borlänge som väl blev fjärrstyrd i början av 1980-talet och där väl åtminstone Gräsberg hade kvar hävstångsställverket hela tiden, fanns där gasljus ända in i det sista?

Ludvika - Borlänge

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Thursday, April 24, 2008, 21:37 (5838 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Verkligen kul uppgifter här - jag funderar på hur det var på BJ-sträckan Ludvika-Borlänge som väl blev fjärrstyrd i början av 1980-talet och där väl åtminstone Gräsberg hade kvar hävstångsställverket hela tiden, fanns där gasljus ända in i det sista?

Rämshyttan hade kvar gasförsignaler i varje fall in på 1970-talet.

Hävstångsställverk fanns kvar i bruk fram till ca 1979 - 1980 i bl a Ulvshyttan och Sellnäs.