Kända lok i film? (Järnväg allmänt)

av Marcus, Sunday, May 23, 2010, 11:24 (5058 dagar sedan)

Ett av de mer kända lok som varit med på film är väl TÅGABs TMY 106 som var med i von Triers "Dancer in the dark" i sin Great Northern-design

http://linux.abc.se/~m10901/RAIL/TMY106.html

Vilka fler filmstjärnor rullar runt på skandinaviska spår eller finns i museiföreningars ägo, finns någon förteckning?

/M

Kända lok i film och tv?

av Urban Åkesson, Sunday, May 23, 2010, 19:21 (5058 dagar sedan) @ Marcus

Ångloket Mormors renovering vid Ohsabanan på 1970-talet dokumenterades av SVT och blev sedemera filmen "Än tuffar Mormor", idag genomgår loket åter en renovering, nu vid Böda Skogsbana och har vi tur så kommer hon igång under året.
Ångloket Nr 2 Emsfors var med i någon fransk filminspelning som skedde nere i Ohs om jag inte minns fel, detta vet nog de äldre medlemmarna mer om.
Sedan har vi ju Ohsabanans lok nummer 21 "Helsingborg" som agerade i SVT:s sommarlovsprogram "Tippen" under det glada 1990-talet.

EDIT: Glömde ju givetvis Delary Strömsnäsbruks ånglok "August Schmitz" som var med i filmen "Fröken Chic" från 1958(?).

Kända lok i film och tv?

av J Hjelm, Sunday, May 23, 2010, 19:46 (5058 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Ångloket Mormors renovering vid Ohsabanan på 1970-talet dokumenterades av SVT och blev sedemera filmen "Än tuffar Mormor", idag genomgår loket åter en renovering, nu vid Böda Skogsbanan och har vi tur så kommer hon igång under året.
Ångloket Nr 2 Emsfors var med i någon fransk filminspelning som skedde nere i Ohs om jag inte minns felm, detta vet nog de äldre medlemmarna mer om.
Sedan har vi ju Ohsabanans lok nummer 21 "Helsingborg" som agerade i SVT:s sommarlovsprogram "Tippen" under det glada 1990-talet.

EDIT: Glömde ju givetvis Delary Strömsnäsbruks ånglok "August Schmitz" som var med i filmen "Fröken Chic" från 1958(?).

SÅS båda lok S1 1921 och E2 1242 har varit med på vita duken. 1921 i sällskapsresan "snowroller" och 1242 i skenbart.

/J

Kända lok i film och tv?

av Bioduken, Sunday, May 23, 2010, 20:58 (5058 dagar sedan) @ J Hjelm

Ångloket Mormors renovering vid Ohsabanan på 1970-talet dokumenterades av SVT och blev sedemera filmen "Än tuffar Mormor", idag genomgår loket åter en renovering, nu vid Böda Skogsbanan och har vi tur så kommer hon igång under året.
Ångloket Nr 2 Emsfors var med i någon fransk filminspelning som skedde nere i Ohs om jag inte minns felm, detta vet nog de äldre medlemmarna mer om.
Sedan har vi ju Ohsabanans lok nummer 21 "Helsingborg" som agerade i SVT:s sommarlovsprogram "Tippen" under det glada 1990-talet.

EDIT: Glömde ju givetvis Delary Strömsnäsbruks ånglok "August Schmitz" som var med i filmen "Fröken Chic" från 1958(?).


SÅS båda lok S1 1921 och E2 1242 har varit med på vita duken. 1921 i sällskapsresan "snowroller" och 1242 i skenbart.

/J

Glöm inte Alfred Nobel men SÅS har väl varit med vid fler inspelningar?

Kända lok i film och tv?

av Johan Vinberg, Bromsten, Sunday, May 23, 2010, 20:59 (5058 dagar sedan) @ J Hjelm

Blj 5 Thor i "Madicken" och "Jag är med barn" som spelades in av SF samma dag på ULJ. MAdicken på förmiddagen och "..med barn" på eftermiddagen.
Samma lok i TT Lättölsreklam för biograferna 1978 och framåt.

NÖJ 16 i Elin Wägners "Kvarteret Oron" (filmad i Lindholmen) 1972 och samma lok i "Levande bilder" (efter Piratens novel med samma namn) filmad i Faringe 1973,

SRJ 28 Stortysken i "Tre Kärlekar", två olika avsnitt.

hilsen
Johan

Kända lok i film och tv - Fyra nyanser av brunt?

av Marcus, Tuesday, May 25, 2010, 11:06 (5056 dagar sedan) @ J Hjelm

[...] 1242 i skenbart.

Var det inte någon tågscen i "Fyra nyanser av brunt" åxå, eller blandar jag ihop olika filmer nu?

/M

Kända lok i film?

av Anders Olsson, Sunday, May 23, 2010, 21:53 (5058 dagar sedan) @ Marcus

Pratar vi om museibanornas tåg så har ju dessa medverkat i många film och TV-sammanhang. Bland de i Sverige kanske mindre kända är att Östra Södermanlands järnväg medverkade i färgversionen av danska "Nöddebo praestegaard" 1974.
Bland mycket annat så har AGJ medverkat i "På rymmen med Pippi Långstrump", NBVJ i Bergmans "Söndagsbarn", SRJmf i "91-an och generalernas fnatt" och Skånska Järnvägar i "Så vit som en snö" - en flygfilm med fina tåginslag.

Kända lok i film?

av Staffan Myrenberg, Monday, May 24, 2010, 00:32 (5058 dagar sedan) @ Anders Olsson

I Gäst hos verkligheten av Pär Lagerkvist gjorde SVT en filminspelning på fd VÅHJ under 1960-talet
Stinsen på Lyckås med Edvard Persson har smalspårsbilder

Det måste finnas en uppsjö med filmer men ala kanske inte går att få tag i idag, tyvärr

Kända lok i film?

av Sverker @, Monday, May 24, 2010, 11:58 (5057 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Var det inte någon filminspelning i Storsjö på dåvarande NVHJ?

Kända lok i film?

av Nils-Eric Sääf @, Monday, May 24, 2010, 12:11 (5057 dagar sedan) @ Sverker

När kärleken kom till byn heter den filmen. Sigge Furst föreställde stins. Loket som nämnts i tråden här och hette Överum förekom i den filmen plus några Hildingar.

Kända lok i film?

av Conny Sernfalk, Monday, May 24, 2010, 00:41 (5058 dagar sedan) @ Marcus

Ett av de mer kända lok som varit med på film är väl TÅGABs TMY 106 som var med i von Triers "Dancer in the dark" i sin Great Northern-design

http://linux.abc.se/~m10901/RAIL/TMY106.html

Vilka fler filmstjärnor rullar runt på skandinaviska spår eller finns i museiföreningars ägo, finns någon förteckning?

/M

Oj oj. Det måste bli en lång lista. de flesta föreningar som har/haft trafiktillstånd torde ha medverkat i Filminspelningar/Tv/ musikvideos åtskilliga gånger. Därutöver andra större trafikutövare samt JVM.
En del föreningar (kommer inte ihåg vilka) har sammanställt sin filmmedverkan på sina hemsidor.

Det har även funnits tidigare trådar som kanske sök funktionen kan användas till

När det gäller tidig medverkan så filmades ÖSLJ 1966 i Tv programmet Popside. Se länk :

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=16290

Popside spelade även Õn ett helt program med Stockholms dåvarande museispårvagnar i trafik på Stockholms gator där olika då kända popmusiker medverkade (bl.a The Hollies)

E2 1331 medverkade i Tv produktion under mitten av 1960 talet bl.a vid Hagalunds lokstation. JVM har foton från tillfället.

E 902 medverkade i filmatiseringen av "Bombi bitt och jag" ca 1968-69 med läckra scener från Vollsjö och bl.a vattentagning. Huvudrollsinnehavare var en mkt ung Stellan Skarsgård.

Om jag inte minns fel medverkade E 1195 i filminspelning på Ursviksspåret ca 1970.

SRJmf medverkade en kort stund i tv programmet "landet runt" 1969 med anledning av det nyinköpta ångloket Gp 3132. Kul att programmet fortfarande finns kvar.

Detta är vad som dyker upp i huvudet en sen söndagskväll. men det är väl egentligen toppen på ett isberg. särskilt om man tar med musikvideos och snuttar som visats som reklam i tv.
Sen har vi ju lokaltv i Stockholm/Sollentuna som ofta visat Norstens trevliga järnvägs filmer. Man ska nog inte underskatta filmernas spridning och betydelse. Åtskilliga icke järnvägsintresserade har sett dom.

Kända lok i film?

av Ola Almquist, Monday, May 24, 2010, 01:00 (5058 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Jag har för mig att E2 1331 var med i "Bokhandlaren som slutade bada". Har dock inte sett den själv så det kanske var ett annat lok.

Har för mig att i "Den goda viljan" (Bergman igen) förekommer scener inspelade vid Älvros station. Medverkande tåg?

I "I mörkaste Småland" från 1943 förekommer ångloket NVHJ 4 (kallat BLIXTEN, men det var ett annat lok, 4:an hette ÖFVERUM när det begav sig). Det finns inte kvar, men däremot personvagnarna C 47 (hos SkLJ) och BC3 31 (hos TJF).

"När kärleken kom till byn", SRJ 35 i "Soldat Bom" och Kp 3049 i "Åsa-Nisse" (redigerat) har väl diskuterats tidigare.

M.v.h.
Ola

Jerry Lewis 1972 och Frykstad

av Johan Vinberg, Bromsten, Monday, May 24, 2010, 01:09 (5057 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Om jag inte minns fel medverkade E 1195 i filminspelning på Ursviksspåret ca 1970.


Det var april 1972 och Europa Film som producerade en film skriven och regisserad av den amerikanske skådisen Jerry Lewis. Ingen komedi utan en sorlig historia om hur en judisk cirkusclown hamnar i ett koncentrationsläger och försöker muntra upp medfångarna.
Ursviks gamla militärbaracker fick föreställa Belsen eller motsvarande utrotningsläger.
Dessvärre blev Europa Film och Lewis oense om vem som skulle klippa filmen.
Lewis ansåg sig ha ensamrätt på detta medan Europa Film menade att de som finansiärer skulle ha rätt att göra en så publiktilltalande version som möjligt.
Advokater, stämingsansökningar mm gjorde att råfilmen förblev oklippt och ligger i ett låst kylrum sedan hösten 1972 i Rotebro.

- - - -

Minns ni julkalandern "klart tomteboda" med Inga Gill och Arne Källerud. Fär byggdes Frykstad upp från "scratch". Man sa dessutom inte i progtambörkan "hej på er alla barn" utan "ångpanna på er allesammans"!:-P

Hilsen
Johan

Kända lok i film?

av Anders Olsson, Monday, May 24, 2010, 08:59 (5057 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

När vi är inne på filmatisering av Piratens verk har här nämnts "Levande bilder" och "Bombi Bitt och jag". Bombi Bitt hade dock filmats en gång tidigare redan på 1930-talet. Den gången blev det inte Vollsjö utan Löderups station som figurerar men utan vattentornsscenen trots att Löderups vattentorn skymtar,
Bokhandlaren som slutade bada spelades huvudsakligen in i Vejbyslätt och den skarpögde kan se det sedan länge rivna godsmagasinet där. Tågscenerna spelades däremot in på Uppsala-Enköping.
På 1950-talet spelades "Bock i Örtagård" in med Edvin Adolphson i huvudrollen. Den filmen spelades in i Skåne men tågscenen där biskopen anländer är inspelad på en "oskånsk" trästation. Kanske någon som vet vilken.
I början av 1970-talet spelade TV in en serie med Piratennoveller. "Yankee fashion" spelades in på Skånska Järnvägar Brösarp-St Olof.
"Tre terminer" spelades in av TV i Lund på 1980-talet. Tågscen från Lund C med tåg från Klippan-Ljungbyhed.

Kända lok i film?

av Björn Malmer, Falkenberg, Monday, May 24, 2010, 12:26 (5057 dagar sedan) @ Marcus

Någon gång omkring år 1960 sändes en kortfilm i TV av Jan Troell, som hette "Sommartåget". Jag har inte sett filmen sedan dess och har alltid undrat över, dels vilket eller vilka ånglok som medverkade, dels vid vilken bana filmen inspelades. Det bör ha varit vid någon av Skånebanorna.

Någon som vet?

Kända lok i film?

av Ola Almquist, Monday, May 24, 2010, 12:48 (5057 dagar sedan) @ Björn Malmer

Någon gång omkring år 1960 sändes en kortfilm i TV av Jan Troell, som hette "Sommartåget". Jag har inte sett filmen sedan dess och har alltid undrat över, dels vilket eller vilka ånglok som medverkade, dels vid vilken bana filmen inspelades. Det bör ha varit vid någon av Skånebanorna.

Någon som vet?

Nej tyvärr, men apropå Jan Troell: I "Här har du ditt liv" från 1966 arbetar Olof bl.a. på järnvägen. Jag har sett filmen men minns inte eventuella fordon. Inspelat i Boden/Notviken?

M.v.h.
Ola

Kända lok i film?

av Granis, Monday, May 24, 2010, 13:16 (5057 dagar sedan) @ Ola Almquist

Inspelade i Bodens lokstall. Har för mig det är B 1223 som figurerar (Per Oscarsson är stallförman). Detta lok finns väl nu i Grängesberg i avvaktan på skrot, men fanns väl dessförinnan ett tag hos MBv i Karlsvik? Eller minns jag fel (igen)?

/ L G

Kända lok i film?

av M Jacobson, Monday, May 24, 2010, 14:04 (5057 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nej tyvärr, men apropå Jan Troell: I "Här har du ditt liv" från 1966 arbetar Olof bl.a. på järnvägen. Jag har sett filmen men minns inte eventuella fordon. Inspelat i Boden/Notviken?

M.v.h.
Ola

Det finns en Troell-film från den tiden som heter "Uppehåll i Myrlandet" som jag minns som väldigt stämningsfull. Tror att det figurerade en KA-maskin i den...? Är det måhända den som avses?

Mvh
MJ

Sommartåg

av Thomas Tell, Monday, May 24, 2010, 20:42 (5057 dagar sedan) @ Björn Malmer

Troells film Sommartåg har jag kopierat på videoband i SJ arkiv Värtan. Den skildrar en liten killes resa Malmö Simrishamn. Filmen är stämningsfull med härliga bilder i det skånska landskapet. Vi tågkännare ser att tågsätten varierar hela tiden bland scenerna men det gör ju inget.
/tell

Kända lok i film?

av Gary, Monday, May 24, 2010, 15:02 (5057 dagar sedan) @ Marcus

Vilka fler filmstjärnor rullar runt på skandinaviska spår eller finns i museiföreningars ägo, finns någon förteckning?

/M

Även SKÅJ:s lok och vagnar har varit statister i en hel del filmer.
1939, Ett paradis utan billiard och Lotta på bråkmakargatan för att nämna några.

/Gary

Kända lok i film?

av Olof W, Monday, May 24, 2010, 16:15 (5057 dagar sedan) @ Marcus

Är lite förvånad över att ingen ännu nämnt B-loket som är med i Octopussy med Roger Moore från 1985
:-)

Olof

Kända lok i film?

av Staffan Myrenberg, Monday, May 24, 2010, 16:49 (5057 dagar sedan) @ Olof W

Fyrtornet och släpvagnen var på JGJ och spelade in en film.
Äppelkriget från 1960-talet hade en sekvens med ett E-lok i Skåne, möjligen på gamal ÖSJ. Det var filmat från luften och var sevärt då i alla fall

Kända lok i film?

av Anders Olsson, Monday, May 24, 2010, 22:48 (5057 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

JGJ var även inspelningsplats för 1920-talsversionen (stumfilm) av Ebberöds bank.
På 1930-talet gjordes en ljudfilmsversion och då spelades tågscenerna in på Kosta-Lessebo. På 1940-talet gjorde ännu en version en tråkig studioversion helt utan tåg.
Apropå Kosta-Lessebo så figurerade den i filmen "När seklet var ungt" med Edvard Persson.. Filmen ska föreställa Skåne ca 1900 och är frånsett tågscenerna inspelade i Skåne. Järnvägarna i Skåne var troligen för "hemliga" under kriget, medan KLJ som inte längre hade persontrafik var väl inte lika hemlig och så kunde väl filmfolket härja mera fritt.
Så blev det ännu en avvikelae från ämnet.

Kända lok i film?

av Anders Sandgren, Monday, May 24, 2010, 17:00 (5057 dagar sedan) @ Olof W

Och så dyker det väl upp ett ASEA-tillverkat ellok typ Rb/Rc i filmen "Styrka 10 från Navarone". Hur det klarat tidsresan till 40-talet kan man undra.

Kända lok i film?

av Marcus, Wednesday, May 18, 2011, 10:25 (4698 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Och så en OT-kommentar på en nästan ett år gammal tråd, där det motsatta gäller... Denna dokumentär från f.d. Jugoslavien - iofs på det mer sociokulturella planet - innehåller både My-lok och svenska 60-talare. Vilka individer det rör sig om vet jag däremot inte.

http://urplay.se/155007

/M

Kända lok i film?

av Nils-Eric Sääf @, Monday, May 24, 2010, 17:47 (5057 dagar sedan) @ Olof W

Hej. Var inte frågan från början vilka lok som varit filmstjärnor so m rullar i dag på museiibanor och dyl. Det handlade väl inte om alla lok som varit med i filmer????

Kända lok i film?

av Rubensgården, Thursday, November 24, 2022, 18:26 (490 dagar sedan) @ Marcus

Tråden är lastgammal men jag såg för länge sedan en kortfilm inspelad i järnvägsverkstad där en person hade problem med att spela död. Någon som kommer ihåg den? Kanske 80-tidigt nittiotal vilket innebär att det fortfarande finns fler i livet som skrivit tråden än som sett filmen.