Vändskiva vid Valtorp? (Bana)

av Arne Weber, Wednesday, April 23, 2008, 06:42 (5850 dagar sedan)

Det finns balkar och andra rester, som ser ut att komma från en vändskiva, på en äng vid VSB nära Valtorp, ca. 10km från Falköping. Där är också en husgrund. Min fråga är om Valtorp haft en station med vändskiva eller var kommer den från? Nu finns inga sidospår, bara ett teknikhus längs linjen.
M.v.h. Arne

Vändskiva vid Valtorp?

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Wednesday, April 23, 2008, 08:39 (5850 dagar sedan) @ Arne Weber

Det finns balkar och andra rester, som ser ut att komma från en vändskiva, på en äng vid VSB nära Valtorp, ca. 10km från Falköping. Där är också en husgrund. Min fråga är om Valtorp haft en station med vändskiva eller var kommer den från? Nu finns inga sidospår, bara ett teknikhus längs linjen.
M.v.h. Arne

Hej Arne!

Vändskivan som ligger i Valtorp är en gammal beredskaps-vändskiva som var avsedd för Falköpings lokstation/lokstall. Denna vändskiva var således en reserv för lokstationen/lokstallet i Falköping vid händelse av krig eller andra otrevliga saker som skulle skada den nu liggande vändskivan.

Tror att det är en 20 meters skiva.

MVH Per-Åke Lampemo

Vändskiva vid Valtorp?

av Arne Weber, Wednesday, April 23, 2008, 08:45 (5850 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Tack så mycket!
Vet Du vad husgrunden varit? Det kanske inte varit någon station.
Arne

Vändskiva vid Valtorp/Lärje

av Per-Åke Lampemo, Freden, Östad, Wednesday, April 23, 2008, 08:58 (5850 dagar sedan) @ Arne Weber

Nej tyvärr vet jag inget om husgrunden. Men det är väl troligt att detta kan vara stn-hus eller liknande hus som en gång i tiden tillhört järnvägen.

Kan också nämna att det finns en liknande beredskapsvändskiva i Lärje strax norr om BJs bangård. Precis som den i Valtorp har denna beredskaps-vändskiva har legat på samma plats under många år. Troligt är att denna reserv-vändskiva var till Sävenäs lokstall.

Mvh P-Å Lampemo

Vändskiva vid Valtorp/Lärje

av Arne Weber, Wednesday, April 23, 2008, 09:14 (5850 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Intressant, men klart LÅG beredskap med mycket rost på!
Många tack! Arne

Vändskiva vid Valtorp/Lärje

av Sune Nylén @, Wednesday, April 23, 2008, 11:03 (5850 dagar sedan) @ Arne Weber

I Valtorp låg ett ganska stort 2 vånings stn hus Uppfört 1917 enl uppgift Jag kan nämna att det låg med gaveln mot banan och hade ett godsmagasin ihopbyggt på bortre långsidan. Fast ded beror ju på från vilket håll det betraktas naturligtvis. Stn huset finns avbildat i Sveriges Järnvägstsn II D. Passar grunden in ? Hälsningar Sune

Vändskiva vid Valtorp/Lärje

av Arne Weber, Wednesday, April 23, 2008, 13:22 (5850 dagar sedan) @ Sune Nylén

Detta verkade nog inte så stort och med långsida mot linjen. Jag får kolla nästa gång jag är i trakten.
Tack för info, Arne

Vändskiva vid Valtorp/Lärje

av Conny Sernfalk, Wednesday, April 23, 2008, 15:51 (5850 dagar sedan) @ Arne Weber

Intressant. Undrar just om vändskivor och broar i reserv finns kvar som beredskapsmaterial (eller bara reservmaterial). På 70 talet kunde man finna åtskilligt sådant runtom i Sverige. Trodde detta var helt avvvecklat.

Vändskiva vid Valtorp/Lärje

av Ola Almquist, Wednesday, April 23, 2008, 17:46 (5850 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Intressant. Undrar just om vändskivor och broar i reserv finns kvar som beredskapsmaterial (eller bara reservmaterial). På 70 talet kunde man finna åtskilligt sådant runtom i Sverige. Trodde detta var helt avvvecklat.

Det ligger något som ser ut som en bro i Öxnered. Undrar om den är bortglömd? Broarna i närheten ser längre ut, men det kanske går att skarva.

I Strömstad finns nog fortfarande vändskivan kvar (har inte varit där på ett tag), i upplag men utan möjlighet att åter bli inlagd. Något för hugade spekulanter?

Jag undrar fortfarande vad skivorna vid Lärje och Valtorp har för ursprung. De är knappast oanvända, någon gång bör de ha varit inlagda. Det har funnits vändskivor vid såväl Göteborg N som vid gamla stallet i Falköping, men de kan ju också ha flyttats långväga precis som beredskapslok.

M.v.h.
Ola