Plankorsning järnväg/spårväg: Södergatan i Helsingborg (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, June 07, 2010, 23:28 (5043 dagar sedan)

HRRJ hade från början en korsning med L&HJ i Karl Krooksgatan. Vid Väg&Vattens besiktning 1906 noterades att det fanns mekaniska fällbommar och en röd signalskiva/rött sken mot HRRJ. 1924 slogs HRRJ och spårvägen samman. HRRJ började trafikeras med spårvagnar och anslöts till spårvägen i Södergatan, som fram tills dess slutat precis norr om korsningen med L&HJ. Nu blev det alltså en ny plankorsning järnväg/spårväg i Södergatan, och antagligen var säkerhetskraven minst lika höga på denna korsning som vid Karl Krooksgatan.

Bilden nedan är troligen tagen i början av 1940-talet. L&HJ-banan sneddar över gatan.
[image]

Nästa bild är troligen fotograferad vid samma tillfälle:
[image]

Vägskyddsanläggningarna manövrerades antagligen från den kur som syns till vänster. Det lite större huset längst till höger kan vara en äldre vaktstuga. På nummerskylten står det 612; kanske den banvaktstuga som omnämns på banvakt.se

Nedan en bild som troligen också är från början av 1940-talet. Spårvagnen är på väg mot Pålsjöbaden i norr.

[image]

Bilden nedan är tagen från en punkt lite längre söderut, därför ser man även korsningen med Sandgatan, som går i rät vinkel mot Södergatan.
[image]
Den här bilden bör också vara tagen i början av 1940-talet, innan järnvägen elektrifierades. Eldriften togs i bruk den förste november 1943. Den förmodade gamla banvaktstugan låg alltså väl till mellan de två plankorsningarna. Att man antagligen byggt en ny vägvaktskur med annan placering kan hänga samman med att vakten fått ansvar för ytterligare några plankorsningar närmare Helsingborg C.

Nedan en förstoring som visar spårvägens kontaktledning lite tydligare:
[image]

Elektrifieringen efter att L&HJ förstatligats orsakade en mängd problem eftersom det på grund av spårvägens kontaktledning inte gick att ha regelskydd (bondfångare) vid övergången. Dessutom ville staden av estetiska skäl inte gå med på regelskydd vid ett par av de andra plankorsningarna. Detta gjorde att man måste ha ganska långa sträckor där SJ:s kontaktledning var spänningslös när bommarna var uppe. En följd blev att bommarna måste ligga nere lång tid efter att ett tåg eller en växlingsrörelse passerat gatan. Dessutom var det mycket problem med de elektriska fällbomsdrivanordningarna, som började bli ålderstigna.

Bilden nedan är tagen i januari 1958. Det har tillkommit kontaktledning över SJ-spåren och isolatorer i spårvägens kontaktledning. Dessutom har ljussignalerna mot gatan bytts mot sådana med både rött och vitt sken. Stoppsignal för spårvagnar och övrig gatutrafik gavs med fast rött sken.När det var fritt att passsera visades blinkande vitt sken. Detta var en ovanlig kombination. Arrangemanget tillkom vid SJ-linjens elektrifiering
[image]

Nedan ytterligare en bild från januari 1958. En del av anordningarna för att isolera delar av kontaktledningen är synliga, liksom en mellan spåren placerad bomsignalskärm. Dessutom skyddades plankorsningarna i området av huvudsignaler; det fanns en s k signalplats som hette just Södergatan, men signalerna gällde alltså inte enbart Södergatans vägskyddsanläggning utan förreglade totalt fem fällbomsanläggningar och dessutom en växel.
[image]
Den gamla stugan fanns kvar, syns även på bilden nedan som är tagen vid samma tillfälle men främst syftar till att visa plankorsningen med Sandgatan:
[image]

Slutligen ytterligare en bild från Sandgatan, också tagen i januari 1958. Här fanns endast rött sken i signalerna mot gatan
[image]

1963 fick spårvägen en ny sträckning delvis på egen banvall, och korsade järnvägen i närheten av Karl Krooksgatan. Alltså ungefär där HRRJ haft sin ursprungliga plankorsning. Av bilder att döma (bl a i SJK-boken "Svenska elmotorvagnar", sid 65) fanns lågt placerade huvudsignaler och spårspärrar för vänstra spårvägsspåren. Omläggningen av spårvägen berodde på att man skulle lägga Södergatan på en viadukt över järnvägen, men denna viadukt fick aldrig spårvägsspår. Det var väl redan klart att spårvägen skulle läggas ned, vilket verkställdes i samband med övergången till högertrafik 1967

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum, uppgifter huvudsakligen från tredje signalsektionens arkivhandlingar

Plankorsning järnväg/spårväg: Södergatan i Helsingborg

av Patrik E, Tuesday, June 08, 2010, 01:54 (5042 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Intressanta bilder! Säga vad man vil om Helsingborg men det verkar ha varit betydligt mer pittoreskt förr. Två stationer, massor med plankorsningar, spårvägen, en mängd olika industrispår med hamnspår och lokstationer i både norr och söder. Spåren vid varvet, HRRJ industrispår i söder och Råå. Det mesta var inte bättre förr men som "tågdiggarstad" var Helsingborg definitivt bättre förr.:-(

Håller med!

av Rasmus Axelsson, Tuesday, June 08, 2010, 08:57 (5042 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Bilden nedan är troligen tagen i början av 1940-talet. L&HJ-banan sneddar över gatan.

[image]

Nästa bild är troligen fotograferad vid samma tillfälle:

[image]

Vägskyddsanläggningarna manövrerades antagligen från den kur som syns till vänster. Det lite större huset längst till höger kan vara en äldre vaktstuga. På nummerskylten står det 612; kanske den banvaktstuga som omnämns på banvakt.se

Kan inte göra mer än att hålla med! Det liknar urtypen för en banvaktstuga av tidig modell!

Plankorsning järnväg/spårväg: Södergatan i Helsingborg

av L Hjelm, Tuesday, June 08, 2010, 10:57 (5042 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Mycket trevliga bilder.

Och en f.d. göteborgsvagn har också kommit med, en av tre, nummer 8, 9 och 10.].

Dessa köptes begagnade och försågs med motorer och kontroller från skrotade HRRJ-vagnar. På motorvagnsboggier från HRRJ byggdes ett antal arbetsvagnar.

Eftersom HSS äldre vagnar hade kontroller som manövrerades i motsatt riktning mot de flesta andra i Sverige, fick man bygga om HRRJ-kontroller rätt ordentligt. Ett nog så pillrigt jobb. Jag frågade Oscar Wallin, som arbetade vid HSS ett helt liv, om det fungerade vid första försöket. Han skrattade och sade på trygg helsingborgska "det gjorde det inte".

Teknikhistoria - om "rotationsriktningar"

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Tuesday, June 08, 2010, 12:20 (5042 dagar sedan) @ L Hjelm

Intressant, detta med höger- eller vänstergång vid "aktivering" av olika roterande reglage... Kan detta hänga ihop med de olika ländernas höger- eller väsntertrafik - och därmed t ex hur kuskarna satt på sina kuskbockar och hur de höll i tömmarna (och kunde aktivera handbromsen)?

Körstilar o d varierade dock åtskilligt: T ex "engelsk tömhållning" betydde att kusken hade båda tömmarna i ett fast grepp i en hand (ofta=vänster) och piskan i den andra, och styrde dels med tömtag i ena eller andra tömmen m h a högra lång-, ring- o lillfingret, dels genom att (på välkörda hästar) varsamt lägga pisksnärten på hästens resp. länd. (Det senare var även en stor hjälp vid skarp vändning där det var trångt.)

Skruvbromsar tycks mestadels ha varit högergående vid ansättning, oavsett fordonstyp. T ex handbromsen på gamla spårvagnar - oavsett om kontrollern hade höger- eller vänstergång vid uppkoppling - tycks alltid ha varit högergående vid ansättning. Rätt??

Fanns det kontrollervevar med vänstergång även på vissa järnvägar? T ex om föraren alltid satt eller stod i hyttens högra hörn?

HSS-controllers

av Anders Sandgren, Thursday, June 10, 2010, 10:37 (5040 dagar sedan) @ L Hjelm

Det är väl detta med motsatt rotationsriktning som gjort att fd HSS-vagnarna i Malmköping fått byggas om en del. Jag har något svagt minne om att det är en kuggväxel som monterats.
Jag antar att även loken HRRJ 1-2 fick sina controllers ombyggda och att 2'an kan ha blivit återställd till original.
Även om det historiskt 'inkorrekt' så är det nog ett rimligt avsteg att alla vevar manövreras åt samma håll hos SSS, även fd HSS-vagnar som skall användas i trafik. Konsekvensen kan bli ödesdiger annars, fullt pådrag när full broms förväntas...
HSS köpte ju dessutom ganska få begagnade vagnar, GS, men även SS, var ju ganska stora 'donatorer' av gamla vagnar till Jönköping, Karlskrona, Norrköping, Uppsala, Gävle och Kiruna. Malmö köpte ett par mustanger från SS, men det var av litet andra orsaker. SS sålde även till grannarna på Lidingö.

HSS-kontrollrar

av Överkörmästaren, Thursday, June 10, 2010, 12:02 (5040 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det är väl detta med motsatt rotationsriktning som gjort att fd HSS-vagnarna i Malmköping fått byggas om en del. Jag har något svagt minne om att det är en kuggväxel som monterats.
Jag antar att även loken HRRJ 1-2 fick sina controllers ombyggda och att 2'an kan ha blivit återställd till original.

HRRJ 2 har originalkontrollern kvar, och den är "rättvänd" med fartuppkoppling medurs från nolläget och elbroms (!) moturs. Däremot är lokets förarplats av någon anledning "bakom" kontrollern i stället för framför, det vore kul att veta varför!

Även om det historiskt 'inkorrekt' så är det nog ett rimligt avsteg att alla vevar manövreras åt samma håll hos SSS, även fd HSS-vagnar som skall användas i trafik. Konsekvensen kan bli ödesdiger annars, fullt pådrag när full broms förväntas...

Helt enig med dig!

HSS-kontrollrar

av Anders Sandgren, Thursday, June 10, 2010, 13:46 (5040 dagar sedan) @ Överkörmästaren

HRRJ 2 har originalkontrollern kvar, och den är "rättvänd" med fartuppkoppling medurs från nolläget och elbroms (!) moturs. Däremot är lokets förarplats av någon anledning "bakom" kontrollern i stället för framför, det vore kul att veta varför!

Men hur var det på HSS-tiden? HRRJ 2 var ju relativt i orignalskick ända till 1967 medan 1'an byggdes om mer. Men kan man ha haft olika riktning på loken och spårvagnarna? Kanske HRRJ 2 (som var mest reserv) fick en enklare ombyggnation är 1'an. Men det känns fel att blanda system, om det inte var så att lok- och spårvagnsförarna aldrig bytte plats. Det fanns ju verkvagnar också, till stor del byggda på HRRJ-materiel.
Sedan måste det varit litet problematiskt ett tag efter att HSS tog över HRRJ och deras förare började köra HSS spårvagnar. Viss risk för felmanöver. Antar att HSS förare aldrig fick köra HRRJ-fordon innan de byggts om.

HSS-kontrollrar

av Mr H, Friday, June 11, 2010, 10:45 (5039 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Håller helt med er om det olämpliga att ha "kranarna" att gå åt olika håll. Men hade inte HSS mustanger pådrag och broms på gängse mustangsätt d.v.s avvikande från HSS gamla kontrollers? Visserligen är ju ratten i sig ganska så avvikande från gammelkontrollers men ändå i fel riktning.

Mr H

HSS-kontrollrar

av Överkörmästaren, Friday, June 11, 2010, 16:40 (5039 dagar sedan) @ Mr H

Håller helt med er om det olämpliga att ha "kranarna" att gå åt olika håll. Men hade inte HSS mustanger pådrag och broms på gängse mustangsätt d.v.s avvikande från HSS gamla kontrollers? Visserligen är ju ratten i sig ganska så avvikande från gammelkontrollers men ändå i fel riktning.

Mr H

Stämmer utmärkt, ett kuriosum är att på F-vagnarna går i stället fartriktarhandtaget åt fel håll. (Man lägger visserligen som vanligt handtaget framåt för att köra framåt, men då är handtaget till vänster om valsen och går alltså medurs, vilket är omvänt mot det normala då "fram" annars alltid är moturs!)