Vad klassas som järnväg? (Bana)

av Linus på linjeplatsen @, Thursday, January 10, 2008, 19:18 (5948 dagar sedan)

Vad krävs för att en spårbana juridiskt ska vara en järnväg? Jag tänker främst på banlängd, spårvidd, plats, och fordonsstorlek, och funderar således på gränsen mot miniatyrjärnvägar och trädgårdsjärnvägar som inte verkar räknas som järnvägar, genom att de t.ex. inte har trafikplatser i JVS trafikplatslistor.

Vad klassas som järnväg?

av Linus på linjeplatsen @, Thursday, January 10, 2008, 20:14 (5948 dagar sedan) @ Harald

Spårvägar tillhör alltså järnvägsinfrastruktur, men visst finns det juridiskt definierad gräns mellan spårvägar och riktiga järnvägar också?

Anledningen till att jag började fundera på detta var bl.a. att jag noterat att Risten-Lakviks järnvägs trafikplatser inte återfinns bland trafikplatsnamnen, men den bör alltså lyda under järnvägslagen. Den borde åtminstone ha linjeplatser. Men spåranläggningar som Mutebo trädgårdsjärnväg (Skeda udde, Östergötland), om någon skulle känna till den, lyder alltså inte under järnvägslagen.

Vad klassas som järnväg?

av Harald, Thursday, January 10, 2008, 20:23 (5948 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen

Nej, spårvägar och tunnelbanor är inte järnvägsinfrastruktur och Järnvägslagen gäller inte för dem. De har en egen lag, Lag (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg, och står under Järnvägstyrelsens tillsyn. Det finns ingen juridisk definition av de olika anläggningsslagen utan det är Järnvägsstyrelsen som avgör vad det är.

Vad klassas som järnväg?

av LpL @, Thursday, January 10, 2008, 21:05 (5948 dagar sedan) @ Harald

OK. Men lustigt då att de inte tas upp bland "Spåranläggningar som inte är järnväg".

Vad klassas som järnväg?

av Harald, Thursday, January 10, 2008, 21:20 (5948 dagar sedan) @ LpL

Nej, det är inte så konstigt. Det står nämligen i Järnvägslagen att den inte gäller för tunnelbana och spårväg. Då behöver man inte föreskriva det en gång till. Däremot behövs det närmare föreskrifter om vilka andra anläggningar som inte ska anses som järnvägsinfrastruktur eftersom det inte finns närmare beskrivet i lagen.

Vad klassas som järnväg?

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Saturday, January 26, 2008, 00:32 (5933 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen

Spårvägar tillhör alltså järnvägsinfrastruktur, men visst finns det juridiskt definierad gräns mellan spårvägar och riktiga järnvägar också?

Anledningen till att jag började fundera på detta var bl.a. att jag noterat att Risten-Lakviks järnvägs trafikplatser inte återfinns bland trafikplatsnamnen, men den bör alltså lyda under järnvägslagen. Den borde åtminstone ha linjeplatser. Men spåranläggningar som Mutebo trädgårdsjärnväg (Skeda udde, Östergötland), om någon skulle känna till den, lyder alltså inte under järnvägslagen.

Försökte faktiskt hitta till Risten Lakvik en gång på väg till Åtvidaberg. Trots både karta och gps syntes ingen järnväg till. Det är inte heller skyltat om nån museijärnväg. Ska göra ett nytt försök igen i sommar. Står dock inget om de har nån persontrafik ännu.

Vad klassas som järnväg?

av S-O Strand, Saturday, January 26, 2008, 07:35 (5933 dagar sedan) @ Christer Andersson

Försökte faktiskt hitta till Risten Lakvik en gång på väg till Åtvidaberg. Trots både karta och gps syntes ingen järnväg till. Det är inte heller skyltat om nån museijärnväg. Ska göra ett nytt försök igen i sommar. Står dock inget om de har nån persontrafik ännu.

Jag var där i somras. Det var inga problem att hitta vägen. Järnvägen var markerad i min kartbok, och den finns också med på Eniros karta t ex. Det var skyltat från stora vägen
Någon trafik pågick inte men det jobbades på vagnhallen.
St

Vad klassas som järnväg?

av sääf, Saturday, January 26, 2008, 08:55 (5933 dagar sedan) @ Christer Andersson

Det var illa att du inte hittade RLJ. Det hjälper då inte att där finns 2 stationshus bredvid varandra. Både Bersbo som tillhör Rlj och Lakvik orginal som är privatägt. 3 -4 km söder om Björsäter på vägen mot Åtvidaberg på vänster sid a En skylt med texten Museijärnväg som egentligen inte behövs eftersom man tydligt ser järnvägen ändå.