Skånska vägskydd: Kvarnäs (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, June 13, 2010, 19:33 (5037 dagar sedan)

Ytterligare en plankorsning på sträckan Kristianstad - Åhus. Kvarnäs ligger mellan Ekenabben och Skånes Viby. Fram till någon gång på 1950-talet skall det enligt Järnvägsdata ha funnits en lastplats och grusgrop 200 meter från korsningen (i riktning mot Kristianstad)

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Kvarnas_frv1.jpg[/img]

Två bilder från början eller mitten av 1950-talet

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Kvarnas_frv2.jpg[/img]

Beslut om automatiska ljus- och ljudsiganaler kom 1955, och i oktober 1957 såg det ut som på bilderna nedan:

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-As/Kvarnas_frv_5710.JPG[/img]

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-As/Kvarnas_frb_5710.JPG[/img]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Kvarnäs

av Rolf Johansson, Sunday, June 13, 2010, 21:29 (5037 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ytterligare en plankorsning på sträckan Kristianstad - Åhus. Kvarnäs ligger mellan Ekenabben och Skånes Viby. Fram till någon gång på 1950-talet skall det enligt Järnvägsdata ha funnits en lastplats och grusgrop 200 meter från korsningen (i riktning mot Kristianstad)

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Kvarnas_frv1.jpg[/img]

Två bilder från början eller mitten av 1950-talet

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Kvarnas_frv2.jpg[/img]

Fascinerande vilken dålig väg- och korsningsstandard som rådde ända fram på 1950-talet. Det verkar ju som om vägkorsningen med spåret i stort sett enbart är utfylld med skånsk lera. På de nyare bilderna verkar vägen vara i bättre skick och de vanliga betongplattorna i själva spårkorsningen ditsatta.

Hur såg egentligen konstruktionen av en vägkorsning av den här typen ut innan betongplattorna blev obligatoriska? Någon som har en föreskrift eller illustrativ bild?

Skånska vägskydd: Kvarnäs

av Mattias M, Nässjö, Monday, June 14, 2010, 19:08 (5036 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Fascinerande vilken dålig väg- och korsningsstandard som rådde ända fram på 1950-talet. Det verkar ju som om vägkorsningen med spåret i stort sett enbart är utfylld med skånsk lera. På de nyare bilderna verkar vägen vara i bättre skick och de vanliga betongplattorna i själva spårkorsningen ditsatta.

Hur såg egentligen konstruktionen av en vägkorsning av den här typen ut innan betongplattorna blev obligatoriska? Någon som har en föreskrift eller illustrativ bild?

Väldigt många korsningar bestod av inre och yttre moträler. Däremellan bara packad grus.

Ägovägskorsningar kunde i många fall vara utformade med endast inre moträl och sedan jord/grus fram till rälshuvudet på utsidorna och mellan moträlerna.

En del korsningar av denna konstruktion har överlevt på sträckan Brösarp-Gärsnäs ända in i dessa dagar. Det finns till och med någon enstaka kvar som inte hade någora moträler alls utan det var endast fyllt med grus och jord i spåret.

Skånska vägskydd: Kvarnäs

av Rolf Johansson, Saturday, June 19, 2010, 12:51 (5031 dagar sedan) @ Mattias M

Tack för svar!