Skånska vägskydd: Horna norr (Kristianstad - Åhus) (Signaler/säkerhet)
[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-As/Horna_frv1_5710.JPG[/img]
Bilderna på denna övergång med svängbommar togs i oktober 1957.
Det fanns i varje fall vid denna tid ingen vägövergång med namnet "Horna söder", så "norr" syftar nog på att plankorsningen låg ca 300 meter norr om hållplatsen Horna.
[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-As/Horna_frv2_5710.JPG[/img]
Det finns vridlyktor och bomsignalskärmar på båda sidor av spåret, och lyktorna har avskärmningsanordningar för att det röda skenet inte skall synas från banan när vägtrafiken är spärrad.
[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-As/Horna_frb_5710.JPG[/img]
Man har satt upp den mobila V-signalen som användes för att hitta lämplig placering för sådan signal.
Vägvaktskuren ser inte ut att vara i bästa skick, men den fick nog hänga med några år till; ännu i 1959 års tjänstetidtabell var det angivet "svängbommar"
[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-As/Horna_kur_5710.JPG[/img]
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum